Ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Succesvolle intelligentie
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Thema 4 Les 6a Herinneringen
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Methodische vaardigheden
Leren op organismeniveau
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Kijk op leerlingen en leren
Model-leren.
Cognitieve Ontwikkeling. Cognitieve ontwikkeling = de ontwikkeling van het denken (Alkema, van Dam, Kuipers, Lindhout & Tjerkstra, 2006)
OGW op de Firtel.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ontwikkeling en de basisschool
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling 2.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Kind in ontwikkeling deel A
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Het belang van voorlezen
Meer voorlezen, beter in taal
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychologie van het leren
Consumentengedrag Leren I
Opdracht 3.3.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Gedrag Gedrag = alle waarneembare activiteiten van dier of mens
Psychologie Conditioneren
Train your brain.
Ontwikkelingspsychologie
Psychologieles 11 lesweek 1
De ontwikkeling van het kind !
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van het jonge kind College 3; cognitieve ontwikkeling

Programma Cognitieve ontwikkelingsgebied H5 Leren en geheugen H6 Denken H7 Taal

H5 Leren en Geheugen Hoe leer jij?

Korte termijn geheugen Tijdelijke verbindingen tussen zenuwcellen: kort iets onthouden. Probeer onderstaand getal te onthouden 0 1 0 3 0 1 1 1 8 5 1 8 0 7 1 9 7 5

Lange termijn geheugen Informatie kan voor langere tijd worden vastgehouden. - expliciet - impliciet

Korte termijn geheugen Gemiddeld korte termijn geheugen 7 +/- 2 items onthouden 010 – rotterdam 3015 40 – postcode en huisnr HR 14 09 10 - datum van vandaag 830 - 920- tijdstip van de les Chunken!!!

Gedrag aanleren Klassieke conditionering Operante conditionering Modeling Observational learning

Klassiek conditioneren Pavlov Aanleren van reflexen Impliciet Watson http://www.youtube.com/watch?v=LVJMhk4 oANM

Operant conditioneren Aanleren van gedrag dmv straffen en beloningen Thorndike, Skinner Generalisatie Discriminatie Trial and error http://www.youtube.com/watch?v=- 63ysqT5nu0&feature=related

Andere manieren van leren Shaping/vorm geven Latent leren/ onbewust Uit het hoofd leren/ rijtjes leren tafels, naamvallen Imitatie en modeling/observational – Bandura /nadoen Probleemoplossend leren/ inzicht Zelf ontdekken/ zelf leren

H6 Denken Wat is denken?

Ontwikkeling van denken Piaget Assimilatie De werkelijkheid inpassen in wat je al weet. Onderbrengen in bestaande schema’s. Accommodatie Denkwijze en gedrag schema‘s aanpassen aan de omgeving.

Ontwikkelingsstadia Piaget http://video.google.com/videoplay?docid=-9014865592046332725# Sensorimotorische fase (0–18 mnd) - circulaire reactie - waarnemen effect eigen handelen - object permanentie - egocentrisme http://nl.youtube.com/watch?v=lKZ9IPRKkkU Pre-operationele fase (18 mnd-6 jr) - groter cognitief vermogen - gericht op wat is, geen begrip omkeerbaarheid, denkt vanuit eigen gezichtspunt Concreet-operationele fase (6-11 jr) - kan zich andere gezichtspunten voorstellen - meerdere dingen met elkaar in verband brengen Formeel operationele fase ( 11 jaar en ouder) - ruimtelijk denken - abstract denken - logisch denken

Geheugen en intelligentie Geheugen en intelligentie; ‘Het is niet belangrijk hoe groot het is, maar wat je ermee doet’ IQ tests voor kinderen Stanford-Binet WISC RAKIT

H7 Taal 4 ontwikkelingsaspecten voor taal: Fonologisch; geluiden Semantisch; woorden en betekenis Syntactisch; zinsopbouw Morfologisch; verbuigingen en vervoegingen

Fonologische ontwikkeling Comfortgeluidjes; 2 maanden Brabbelen; 7 mnd Eigen taal onderscheiden; 9 mnd sociaal brabbelen; rond 1e jaar

Eerste woordjes Vaak mama of papa Benoemen wat het waarneemt Rond eerste verjaardag 2e woordje Eigen maaksels

Meerwoordzinnen 1,5 jaar: tweewoordzinnen 2-3 jaar: langere zinnen Bij 3 of meerwoordzinnen is de volgorde niet meer vrij

Grammatica Language Acquisition Device (LAD) Kritieke periode

Babytaal Motherese Veel verkleinwoordjes Zodat kind het makkelijk kan volgen + affectie tonen

Rol omgeving Ouders kunnen kind stimuleren. Bij peuters en kleuters vooral door vragenstellen, doorvragen en herhalen. Dit is goed voor: Herhalen en vragen zorgt voor het horen van ingewikkelder grammatica Vragen lokt uit tot terugpraten Vraagvorm is een vriendelijke manier om een interactie gaande te houden

Belangrijke begrippen Cognitieve ontwikkeling Korte/lange termijn geheugen Conditioneren; klassiek en operant Ontwikkelingsstadia Piaget Intelligentie ontwikkelingsaspecten; fonologisch, semantisch, syntactisch, morfologisch LAD Babytaal

Volgende week College over de persoonlijke ontwikkeling (h8-9- 10)