Ontwikkeling van het jonge kind College 3; cognitieve ontwikkeling
Programma Cognitieve ontwikkelingsgebied H5 Leren en geheugen H6 Denken H7 Taal
H5 Leren en Geheugen Hoe leer jij?
Korte termijn geheugen Tijdelijke verbindingen tussen zenuwcellen: kort iets onthouden. Probeer onderstaand getal te onthouden 0 1 0 3 0 1 1 1 8 5 1 8 0 7 1 9 7 5
Lange termijn geheugen Informatie kan voor langere tijd worden vastgehouden. - expliciet - impliciet
Korte termijn geheugen Gemiddeld korte termijn geheugen 7 +/- 2 items onthouden 010 – rotterdam 3015 40 – postcode en huisnr HR 14 09 10 - datum van vandaag 830 - 920- tijdstip van de les Chunken!!!
Gedrag aanleren Klassieke conditionering Operante conditionering Modeling Observational learning
Klassiek conditioneren Pavlov Aanleren van reflexen Impliciet Watson http://www.youtube.com/watch?v=LVJMhk4 oANM
Operant conditioneren Aanleren van gedrag dmv straffen en beloningen Thorndike, Skinner Generalisatie Discriminatie Trial and error http://www.youtube.com/watch?v=- 63ysqT5nu0&feature=related
Andere manieren van leren Shaping/vorm geven Latent leren/ onbewust Uit het hoofd leren/ rijtjes leren tafels, naamvallen Imitatie en modeling/observational – Bandura /nadoen Probleemoplossend leren/ inzicht Zelf ontdekken/ zelf leren
H6 Denken Wat is denken?
Ontwikkeling van denken Piaget Assimilatie De werkelijkheid inpassen in wat je al weet. Onderbrengen in bestaande schema’s. Accommodatie Denkwijze en gedrag schema‘s aanpassen aan de omgeving.
Ontwikkelingsstadia Piaget http://video.google.com/videoplay?docid=-9014865592046332725# Sensorimotorische fase (0–18 mnd) - circulaire reactie - waarnemen effect eigen handelen - object permanentie - egocentrisme http://nl.youtube.com/watch?v=lKZ9IPRKkkU Pre-operationele fase (18 mnd-6 jr) - groter cognitief vermogen - gericht op wat is, geen begrip omkeerbaarheid, denkt vanuit eigen gezichtspunt Concreet-operationele fase (6-11 jr) - kan zich andere gezichtspunten voorstellen - meerdere dingen met elkaar in verband brengen Formeel operationele fase ( 11 jaar en ouder) - ruimtelijk denken - abstract denken - logisch denken
Geheugen en intelligentie Geheugen en intelligentie; ‘Het is niet belangrijk hoe groot het is, maar wat je ermee doet’ IQ tests voor kinderen Stanford-Binet WISC RAKIT
H7 Taal 4 ontwikkelingsaspecten voor taal: Fonologisch; geluiden Semantisch; woorden en betekenis Syntactisch; zinsopbouw Morfologisch; verbuigingen en vervoegingen
Fonologische ontwikkeling Comfortgeluidjes; 2 maanden Brabbelen; 7 mnd Eigen taal onderscheiden; 9 mnd sociaal brabbelen; rond 1e jaar
Eerste woordjes Vaak mama of papa Benoemen wat het waarneemt Rond eerste verjaardag 2e woordje Eigen maaksels
Meerwoordzinnen 1,5 jaar: tweewoordzinnen 2-3 jaar: langere zinnen Bij 3 of meerwoordzinnen is de volgorde niet meer vrij
Grammatica Language Acquisition Device (LAD) Kritieke periode
Babytaal Motherese Veel verkleinwoordjes Zodat kind het makkelijk kan volgen + affectie tonen
Rol omgeving Ouders kunnen kind stimuleren. Bij peuters en kleuters vooral door vragenstellen, doorvragen en herhalen. Dit is goed voor: Herhalen en vragen zorgt voor het horen van ingewikkelder grammatica Vragen lokt uit tot terugpraten Vraagvorm is een vriendelijke manier om een interactie gaande te houden
Belangrijke begrippen Cognitieve ontwikkeling Korte/lange termijn geheugen Conditioneren; klassiek en operant Ontwikkelingsstadia Piaget Intelligentie ontwikkelingsaspecten; fonologisch, semantisch, syntactisch, morfologisch LAD Babytaal
Volgende week College over de persoonlijke ontwikkeling (h8-9- 10)