Pedagogische theorieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey
Studietaak De studietaak staat centraal
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
NME: kiezen, leren, meedoen
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Visie: rapport en portfolio
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie Bijeenkomst 1
Opvoeding en pedagogiek
Pedagogische theorieën
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Bijeenkomst September 2015
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
motiverende gespreksvoering
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Pedagogische theorieën
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ontwikkeling en leren van kinderen
Schoolgroepbijeenkomst
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Pedagogische theorieën Week 4

Wat gaan we doen Presentatie hoofdstuk 1, 2 en 3 Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren Werken aan de opdracht pedagogisch beleid Afsluiten

basisvoorwaarden Zorg dragen voor fysieke en emotionele veiligheid. Hoe is dat bij jullie?

hechting filmpje Hechtingstheorie Vervangende hechtingsfiguur Vertrouwde relaties (ped medewerkers, kind, ouders) Vaste ped medewerkers Belang van communicatie

Student kan 6 VVE programma`s noemen en kan beschrijven wat een ontwikkelings-, en wat een programmagerichte benadering inhoudt. student heeft na afloop van de module de kennis en het inzicht om onderbouwd een voorkeur uit te spreken t.a.v. de 6 VVE programma`s. Student kent na afloop van de module de definities van theoretische begrippen rondom het vroege leren van jonge kinderen. Kan deze kennis toepassen in de praktijk. Student heeft kennis opgedaan rondom het vroege leren van jonge kinderen en kan dit toepassen in de praktijk. Student kent na afloop van de module de visies die ten grondslag liggen aan de verschillende VVE programma`s en kan die mondeling en schriftelijk overbrengen op opvoeders en medeopvoeders. Student kan onderbouwd vanuit de pedagogische uitgangspunten van het vroege leren, kinderen, (mede) opvoeders ondersteunen in de opvoeding en de opvoedingstaak. Student is op de hoogte van het debat rondom het vroege leren en weet wat verschoolsing inhoudt en kan de valkuilen benoemen van verschoolsing.

verschoolsing en gevaren van verschoolsing. -programmagericht en ontwikkelingsgericht werken met jonge kinderen --visies op het vroege leren -visies op toetsen van jonge kinderen -Ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen

De volgende VVE programma`s worden onderzocht: Piramide, Kaleidoscoop, Sporen, Basisgoed, Ben ik in Beeld. Is het betreffende methode programma of ontwikkelingsgericht? Welke pedagogen kom je tegen en welke visies ed.

Sensitieve responsiviteit -.Het vroege leren -Denk en belevingswereld van kinderen -Interacties kinderen en hun omgeving -Pedagogische doelen, kwaliteit en beleid Hoe breng je de sensitieve responsiviteit en ideeën van het vroege leren over op je team?

Hoe leren jonge kinderen? Integrale benadering. -Leren vanuit betrokkenheid; intrinsieke motivatie en verbondenheid -Betekenisvolle context -Zone van de naaste ontwikkeling. -Interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. -Scripts -Theory of mind

Werkcollege Bekijken en analyseren van pedagogisch beleid van de eigen instelling. Hoe en waar vind je de theorie terug. Bijstelling pedagogisch beleid? Hoe is de huidige visie op het vroege leren bij jonge kinderen binnen je instelling. Hoe kan je deze visie ter discussie stellen? Presenteer pedagogisch beleid en de visies die hieraan ten grondslag liggen aan de klas volgende keer.

Programma gericht/ ontwikkelingsgericht Verschoolsing Opdracht onderzoek pedagogisch beleid op de kernbegrippen (zie onder) in tweetallen 1 beleid uit kiezen Visie op vroege leren Programma gericht/ ontwikkelingsgericht Verschoolsing Sensitieve responsiviteit Denk en belevingswereld Interacties Hoe leren kinderen Verbondenheid, intrinsieke motivatie, betrokkenheid Paley. Reggio Spel, spel en het vroege leren Volgende keer presentatie per tweetal (5 min) Maak er een pitch van!

Vertrouwde relatie tussen kinderen Vaste kinderen in de groep Goede communicatie tussen kinderen Wij gevoel Belang van rituelen

diversiteit Alle kinderen en ouders Normatieve professional

Structuur en voorspelbaarheid Grenzen en rituelen Indeling en inrichting ruimte Dagritme, groepssamenstelling matchen aan behoeftes

Veilig pedagogisch klimaat

Leren van jonge kinderen Handen, hoofd, hart Belevingswereld Actief leren Totale betrokkenheid (holisme) Sensomotorisch denken (Piaget)

Denk aan het spelen van vroeger

Spelend leren Oefenen van alle sociale, emotionele, cognitieve, morele, en communicatieve vaardigheden. Bewegingsspel Fantasiespel, rollenspel Speel-leer spelletjes Exploratief spel Constructief spel

Kijken en imiteren Snapkijken Vermogen tot imiteren- basis voor begrip en empathie vraagkijken

Leren door herhalen Herhaling: voorspelbaar en veilig Scriptkennis; weten wat er gaat gebeuren Eigen tempo, eigen wijze Participerend leren

Volgende keer Pitch Lezen kijken en luisteren H5 Denk na over hoe je veiligheid, welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid kan observeren.