Handelingstheorie II Naam: Martine Bink

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Visie & Strategie.
ik zie , ik zie wat jij niet ziet!
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Competenties SLC week 3 DSR1.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Methodiek- ontwikkeling 1 Bijeenkomst 2 Docent: Pascal van Schajik.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Methodiek: Plancyclus
1 Methodiek A Hafida El-Gharbaoui
Hafida El-Gharbaoui Methodisch werken 1b Hafida El-Gharbaoui
Praktijkervaring & Reflectie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Teamwork en professionele houding
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
PROJECT ORIËNTATIE OP HET BEROEP Kwartaal 1, week 7 Martine Bink Med.hro.nl/binmd.
Verpleegkundig redeneren
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Plannen, uitvoeren en evalueren
Studieloopbaancoaching
De Deltamethode.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Observeren rapporteren
Gesprekstechnieken Les 3.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Transcript van de presentatie:

Handelingstheorie II Naam: Martine Bink E-mail: m.d.bink@hr.nl med.hro.nl/binmd Kamer: L 02.335

Vandaag Schrijven behandelplan en advies aan BJZ Beoordelingscriteria opstellen Planning teamvergaderingen link

Plancyclus (Fontaine) Oriënterende fase Diagnostische fase Planningsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase

Oriënterende fase (H4) Signaleren Observeren voor jezelf - Welke informatie haal je uit de beschrijving? - Waarom vind je deze informatie belangrijk? Eigen indruk onderzoeken Door te overleggen met je team - Welke percepties verschillen? - Wat zegt dit over jou? - Kom tot een gezamenlijk beeld Informatie verzamelen Theoretische informatie verzamelen - Wat weet je van dergelijke problematiek? - Wat weet je van de instellingsvisie? Problematiseren Vaststellen of het een probleem is van de cliënt, van de context of allebei (micro-meso-macro niveau) - Welk gedrag heb je gezien? - Waar doet het zich voor? - Voor wie is het een probleem? - Waarom is het een probleem? Probleemdefinitie Een korte kernachtige probleemomschrijving op micro-meso-macro niveau

Plancyclus (Fontaine) Oriënterende fase Diagnostische fase Planningsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase

Diagnostische fase Op grond van het verslag van de Oriënterende Fase, formuleer je gedachten over mogelijke oorzaken van het probleem van Alicia.  Hypothesen - medisch-biologisch niveau - sociaal niveau - individueel psychologisch niveau Onderzoek per niveau minimaal 1 hypothese! Je stelt per hypothese diagnostische activiteiten vast (= diagnostisch plan). Inleveren per mail VOOR de afspraak met Alicia! Je gaat informatie verzamelen om de hypothesen te toetsen  Diagnostisch onderzoek en een interview/observatie De uitkomsten van de diagnostische fase moeten jullie inzichten geven voor het opstellen van het behandelplan van Alicia.

Plancyclus (Fontaine) Oriënterende fase Diagnostische fase Planningsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase

Planningsfase Neem je diagnose als uitgangspunt Stel handelingsdoelen op (SMART geformuleerd) Maak een analyse op belemmerende en bevorderende factoren Welke factoren zouden ervoor kunnen zorgen dat het doel wel of niet gehaald gaat worden? Kies welke factoren je wil gaan beïnvloeden Bepaal je methoden Maak een werkplan

Bijvoorbeeld Diagnose: Alicia is getraumatiseerd Doel: Alicia volgt een vorm van therapie voor de verwerking van haar trauma, voordat ze volwassen is. Analyse Belemmerende factoren: - Alicia is niet gemotiveerd voor hulp - Alicia heeft geen stabiele woonsituatie Bevorderende factoren: - Alicia heeft een mentor op de groep van wie ze veel aanneemt. - Alicia is slim - Alicia ziet in hoe de gebeurtenissen haar leven nog beïnvloeden en wat therapie haar in de toekomst kan opleveren Beinvloeden: motivatie voor hulp en/of behandeling Door middel van Motivational Interviewing Werkplan: 10 gesprekken met mentor met als doel de motivatie van Alicia voor vervolgbehandeling te vergroten

Planning Week 6 Buitenlandreis Week 7 - Opstellen behandelplan en advies aan BJZ - Planning bekend maken over uit te wisselen stukken Week 8 (6 april) = 2e Paasdag! Week 8 Donderdag 9 april uitwisselen stukken per mail en bij mij stukken inleveren (en op n@tschool zetten). Week 9 Bedenk beoordelingscriteria, beoordeel het verslag van je collega’s en schrijf zelf een verslag ter beoordeling. Donderdag 16 april (week 9) beoordeling inleveren bij behandercoordinator. NIET aan het beoordeelde team geven! Week 10 Beoordelingsgesprekken in teamvergadering. Planning volgt.

Succes