Handelingstheorie II Naam: Martine Bink E-mail: m.d.bink@hr.nl med.hro.nl/binmd Kamer: L 02.335
Vandaag Schrijven behandelplan en advies aan BJZ Beoordelingscriteria opstellen Planning teamvergaderingen link
Plancyclus (Fontaine) Oriënterende fase Diagnostische fase Planningsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase
Oriënterende fase (H4) Signaleren Observeren voor jezelf - Welke informatie haal je uit de beschrijving? - Waarom vind je deze informatie belangrijk? Eigen indruk onderzoeken Door te overleggen met je team - Welke percepties verschillen? - Wat zegt dit over jou? - Kom tot een gezamenlijk beeld Informatie verzamelen Theoretische informatie verzamelen - Wat weet je van dergelijke problematiek? - Wat weet je van de instellingsvisie? Problematiseren Vaststellen of het een probleem is van de cliënt, van de context of allebei (micro-meso-macro niveau) - Welk gedrag heb je gezien? - Waar doet het zich voor? - Voor wie is het een probleem? - Waarom is het een probleem? Probleemdefinitie Een korte kernachtige probleemomschrijving op micro-meso-macro niveau
Plancyclus (Fontaine) Oriënterende fase Diagnostische fase Planningsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase
Diagnostische fase Op grond van het verslag van de Oriënterende Fase, formuleer je gedachten over mogelijke oorzaken van het probleem van Alicia. Hypothesen - medisch-biologisch niveau - sociaal niveau - individueel psychologisch niveau Onderzoek per niveau minimaal 1 hypothese! Je stelt per hypothese diagnostische activiteiten vast (= diagnostisch plan). Inleveren per mail VOOR de afspraak met Alicia! Je gaat informatie verzamelen om de hypothesen te toetsen Diagnostisch onderzoek en een interview/observatie De uitkomsten van de diagnostische fase moeten jullie inzichten geven voor het opstellen van het behandelplan van Alicia.
Plancyclus (Fontaine) Oriënterende fase Diagnostische fase Planningsfase Uitvoeringsfase Evaluatiefase
Planningsfase Neem je diagnose als uitgangspunt Stel handelingsdoelen op (SMART geformuleerd) Maak een analyse op belemmerende en bevorderende factoren Welke factoren zouden ervoor kunnen zorgen dat het doel wel of niet gehaald gaat worden? Kies welke factoren je wil gaan beïnvloeden Bepaal je methoden Maak een werkplan
Bijvoorbeeld Diagnose: Alicia is getraumatiseerd Doel: Alicia volgt een vorm van therapie voor de verwerking van haar trauma, voordat ze volwassen is. Analyse Belemmerende factoren: - Alicia is niet gemotiveerd voor hulp - Alicia heeft geen stabiele woonsituatie Bevorderende factoren: - Alicia heeft een mentor op de groep van wie ze veel aanneemt. - Alicia is slim - Alicia ziet in hoe de gebeurtenissen haar leven nog beïnvloeden en wat therapie haar in de toekomst kan opleveren Beinvloeden: motivatie voor hulp en/of behandeling Door middel van Motivational Interviewing Werkplan: 10 gesprekken met mentor met als doel de motivatie van Alicia voor vervolgbehandeling te vergroten
Planning Week 6 Buitenlandreis Week 7 - Opstellen behandelplan en advies aan BJZ - Planning bekend maken over uit te wisselen stukken Week 8 (6 april) = 2e Paasdag! Week 8 Donderdag 9 april uitwisselen stukken per mail en bij mij stukken inleveren (en op n@tschool zetten). Week 9 Bedenk beoordelingscriteria, beoordeel het verslag van je collega’s en schrijf zelf een verslag ter beoordeling. Donderdag 16 april (week 9) beoordeling inleveren bij behandercoordinator. NIET aan het beoordeelde team geven! Week 10 Beoordelingsgesprekken in teamvergadering. Planning volgt.
Succes