Ouders & Clubs: één doel?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SVO Jeugdopleidingsplan
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Oranje Nassau Welkom.
Jeugdinterclub 2013.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
John Vaupell Justin van der Steen
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Respect! INLEIDING: [tekst webpagina Ethisch Verantwoord Sporten]
HGW en gesprekken met leerlingen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
1.
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouders in uw vereniging:
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Autonomie in de derde graad
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Welkom op onze ouderochtend
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
De kracht van positief opvoeden
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Zelfsturing en motivatie
De chronische pijnpatiënt en zijn omgeving Minisymposium “Pijn bij ouderen” Nathalie Cardinaels klinisch psychologe / gedragstherapeute Multidisciplinair.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Tevredenheidsonderzoek Totaal aantal deelnemers: 56
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
“Naar een positief en veilig sportklimaat”
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
5 valkuilen & Tips.
‘Motiveren kan je leren’
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Ouders & Clubs: één doel?! Workshop Opvoedingsondersteuning van ouders in jeugdsportclubs Zorg dat je kind wint, los van het resultaat!

Projectleider: Dr. Hans Van Crombrugge Onderzoeker: Joris Lambrechts Deze workshop is het resultaat van het PWO-project van de HUB ‘Ouders en jeugdsport: geen kinderspel. Opvoedingsondersteuning voor ouders in jeugdsportclubs?’ Projectleider: Dr. Hans Van Crombrugge Onderzoeker: Joris Lambrechts De ontwikkeling ervan gebeurde in samenwerking met onderzoekers verbonden aan de Universiteit Gent. Prof. dr. Maarten Vansteenkiste Prof. dr. Bart Soenens Prof. dr. Leen Haerens Nathalie Aelterman Dr. Evie Kins 2

Van “moetivatie” naar “motivatie”. Ouders & clubs: één doel?!

Waarom probeert een kind goed te sporten? Welke redenen zijn er? Omdat hij anders geen zakgeld krijgt Omdat hij moet bewijzen een goede sporter te zijn Omdat hij sporten zinvol vindt en het zelf wil proberen Omdat hij het spelen boeiend vindt en zich hiermee amuseert Ouders & clubs: één doel?!

Waarom probeert een kind goed te sporten? Omdat hij anders geen zakgeld krijgt Omdat hij moet bewijzen een goede voetballer te zijn Omdat hij voetballen zinvol vindt en het zelf wil proberen Omdat hij voetballen boeiend vindt en zich hiermee amuseert Straf, Beloning, Verwachting. Schaamte, Schuld, Zelfwaarde. Persoonlijke relevantie, Zinvol. Interesse, Plezier. Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?!

Hoe komt het dat we doen wat we doen? Straf, Beloning, Verwachting. Schaamte, Schuld, Zelfwaarde. Persoonlijke relevantie, Zinvol. Interesse, Plezier. Verplichting, Druk Stress Vrijwillig, Psychologisch vrij Gecontroleerde motivatie Autonome motivatie “Moeten” “Moetivatie” “Willen” “Motivatie” Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?!

Wetenschappelijke evidentie Meer zelfzekerheid Meer enthousiasme Meer activiteit Betere prestaties … Willen Meer verveling Minder volharding Minder concentratie Minder inzet … Moeten Ouders & clubs: één doel?!

Vermijden van druk, dwang (moeten) Ondersteunen van ABC (willen) Autonomie Het zelf willen Graag voetballen Goed voetballen Blijven voetballen verBondenheid Band met anderen Talentontwikkeling Competentie Het kunnen Ouders & clubs: één doel?!

Overzicht Basisbehoeften Competentie = succeservaring Autonomie = jezelf kunnen zijn Verbondenheid = een warme band Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! Opdracht: Tracht voor elke cartoon na te gaan en te noteren: (a) hoe het kind zich voelt in deze situatie? (b) hoe je als ouder in deze situatie zou reageren? Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! Vóór de wedstrijd Ouders & clubs: één doel?!

Hoe toon je betrokkenheid voor de wedstrijd? Competentie => succeservaring Autonomie => jezelf kunnen zijn Verbondenheid => een warme band Cartoonist Dirk Vercampt, www.studiocamp.be Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! TIP 1: Toon interesse voor de wedstrijd: luister naar de gevoelens en verwachtingen van je kind. Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! TIP 2: Tracht te weinig betrokkenheid (desinteresse) en teveel betrokkenheid (druk opleggen) te vermijden. Ouders & clubs: één doel?!

Hoe belangrijk is winnen? Competentie => succeservaring Autonomie => jezelf kunnen zijn Verbondenheid => een warme band Cartoonist Dirk Vercampt, www.studiocamp.be Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! TIP 3: a) Tracht van “winnen” een ondergeschikt belang te maken. b) Stel haalbare verwachtingen. Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! Tijdens de wedstrijd Ouders & clubs: één doel?!

Wat is de rol van de ouders en deze van de coach tijdens de wedstrijd? Competentie => succeservaring Autonomie => jezelf kunnen zijn Verbondenheid => een warme band Cartoonist Dirk Vercampt, www.studiocamp.be Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! TIP 4: a) Tracht instructies te vermijden (deze zijn voor de Coach). b) Probeer negatieve info te vermijden (de speler weet dit zelf). Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! c) Tracht consequent positief te supporteren. d) Niets (meer) zeggen kan ook negatief overkomen. Ouders & clubs: één doel?!

Overzicht Tips Vóór de wedstrijd Toon interesse voor de wedstrijd Tracht te weinig betrokkenheid en teveel betrokkenheid te vermijden a) Tracht van winnen een ondergeschikt belang te maken b) Stel haalbare verwachtingen Ouders & clubs: één doel?!

Overzicht Tips Tijdens de wedstrijd: a) Laat gerichte instructies over aan de coach b) Probeer negatieve info te vermijden c) Tracht consequent positief te supporteren d) Niets (meer) zeggen kan ook negatief overkomen Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! Na de wedstrijd Ouders & clubs: één doel?!

Hoe bespreek je nadien de wedstrijd? Competentie => succeservaring Autonomie => jezelf kunnen zijn Verbondenheid => een warme band Cartoonist Dirk Vercampt, www.studiocamp.be Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! TIP 5: a) Tracht eerst naar je kind te luisteren en vraag: “Wat vond je er zelf van?” b) Geef een zinvolle uitleg. Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! TIP 5: c) Probeer het positieve te benadrukken en het woord “maar”… te vermijden. “Sandwich-methode” Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! Wat valt er op? 1+1 = 2 2+3 = 5 1+4 = 6 2+4 = 6 Ouders & clubs: één doel?!

Is bijkomend trainen (de)motiverend? Competentie => succeservaring Autonomie => jezelf kunnen zijn Verbondenheid => een warme band Cartoonist Dirk Vercampt, www.studiocamp.be Ouders & clubs: één doel?!

Ouders & clubs: één doel?! TIP 6: a) Probeer je kind te betrekken in de beslissing. b) Tracht “moeten en verwachten” te vervangen door “kunnen en willen”. Ouders & clubs: één doel?!

Overzicht Tips Na de wedstrijd: a) Tracht eerst naar je kind te luisteren en vraag: “Wat vond je er zelf van?” b) Probeer steeds een zinvolle uitleg te geven c) Tracht het positieve te benadrukken en het woord “maar,…” te vermijden Sandwich-methode Ouders & clubs: één doel?!

Overzicht Tips Na de wedstrijd: bijkomend trainen? 6. a) Probeer je kind te betrekken in de beslissing b) Tracht “moeten en verwachten” te vervangen door “kunnen en willen” Ouders & clubs: één doel?!

Je kind kan “winnen”, los van het wedstrijdresultaat! Ouders & clubs: één doel?!