Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Het leerkrediet.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Welkom.
Louise C. Urlings-Strop
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Informatie avond groep 8
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Cultuurparticipatie bij jongeren
Welkom !.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Enkele voorbeelden.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Het vierde jaar ORGANISATIE 2 E FASE REIZEN BEGELEIDING LOOPBAANBEGELEIDING KENNISMAKING MENTOREN.
Prof. Dr. Maurice Crul Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam.
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Erkenning buitenlandse artsdiploma’s
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
VOORLICHTING EXAMENJAAR , H5. Het decanaat en studiekeuze Het decanaat is dagelijks open om de leerlingen te helpen bij het bepalen van hun studiekeuze.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Nederlandse Nobelprijswinnaars Nederlandse Nobelprijswinnaars Na.
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
Informatie profielkeuze
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Toelatingsexamen arts & tandarts
LOB 4 VWO Schooljaar
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Leerkrediet
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?

Waarom oriënteringsproeven niet nodig zijn 2

Grootschalig onderzoek Databank Hoger Onderwijs Onderzoek studieverloop van generatiestudenten  Studieverloop van ongeveer generatiestudenten uit academiejaren t.e.m die ‘volledig programma’ opnemen in het eerste jaar: Universiteit: studenten Hogeschool – academisch: studenten Hogeschool – professioneel: studenten  Analyses: ‒ prestaties in jaar 1 ‒ uitval en heroriëntatie in en na jaar 1 ‒ verdere studieverloop (diploma’s, verdere uitval …) ‒ prestaties in opleiding waarnaar geheroriënteerd ‒ situatie 5 jaar na eerste inschrijving (voor cohort 2008) 3

(Zowel aan de hogeschool als aan de universiteit) ± 50% van de generatiestudenten presteert (zeer) goed  ± 50% van de studenten verwerft in eerste jaar 48 SP of meer (≥ 80% van actieve opgenomen studiepunten)  85% van deze studenten behaalt een diploma op 3 of 4 jaar in de beginopleiding Slaagcijfers in het eerste jaar 4

 ± 75% van de generatiestudenten die gestart zijn aan de universiteit behaalt een diploma HO binnen de 5 jaar. (zelfs 80% indien direct van SO naar HO) 55% in de gekozen beginopleiding en 21% in een geheroriënteerde opleiding (aan universiteit of hogeschool).  ± 60% van de generatiestudenten die gestart zijn in een professionele opleiding aan de hogeschool behaalt een diploma HO binnen de 5 jaar. 54% in beginopleiding en 6% in geheroriënteerde opleiding.  verhouding diploma’s:42% universitair of hogeschool-ABa 58% professioneel Situatie 5 jaar na eerste inschrijving 5

 13% van de generatiestudenten is in jaar 5 nog aanwezig in het HO en haalt dat jaar geen diploma (3,5% in beginopleiding).  10,5% is weg uit het hoger onderwijs. Gestart aan de universiteit – situatie na 5 jaar 6

(Gestart aan hogeschool in een professionele bacheloropleiding)  7% van de generatiestudenten is in jaar 5 nog aanwezig in het HO en haalt dat jaar geen diploma  33% is weg uit het HO (naar HBO5?) Gestart aan de hogeschool – situatie na 5 jaar 7

OECD Indicators (2014)  Gemiddelde leeftijd waarop jongeren een academisch bachelordiploma behalen is het laagst in België, nl. 22 jaar. 80% van die jongeren is jonger dan 24 jaar.  % jongeren in België met HO-diploma ligt rond OESO-gemiddelde. ‒ % jongeren in België met academische diploma ligt onder OESO-gemiddelde. ‒ % jongeren in België met professioneel diploma ligt boven OESO-gemiddelde. 8

OECD Indicators (2014) – Gemiddelde leeftijd Gemiddelde leeftijd van afgestudeerden 9

% van jarigen met diploma HO (2012) HOacademischprofessioneel OECD België Nederland43403 Frankrijk UK48408 Duitsland29199 Spanje Italië22 / Zweden43349 Finland40391 USA Canada Japan OECD Indicators (2014) – Diploma HO 10

Waarom oriënteringsproeven niet werken 11

Basics van testtheorie  Oriënteringsproef: test waarbij studenten een testscore behalen (bv. 12/20).  Na het afleggen van de examens in het eerste jaar halen studenten een criteriumscore (bv. 70% van de studiepunten werd behaald).  De correlatie is de samenhang tussen de testscores en de criteriumscores. Bij positieve samenhang is de correlatie een getal tussen 0 en 1 (correlatie 0: ellips wordt cirkel, correlatie 1: ellips wordt rechte).  In de internationale literatuur is er geen enkele proef bekend met correlatie hoger dan 0,50 – 0,55. Oriënteringsproef vat nooit alle factoren die studiesucces bepalen. criterium scores 12 criterium scores testscores

Adviezen op basis van oriënteringsproef criterium test selectiegrens voldoet voldoet niet criteriumgrens negatief adviespositief advies A D B C A en D foutieve adviezen A= vals negatief, D= vals positief B en C correcte adviezen Goede en foute adviezen Als de correlatie, de criteriumgrens en de selectiegrens bekend zijn, kan het percentage studenten in de vakken A, B, C en D berekend worden.

(Rekenvoorbeeld)  Keuze van de criteriumgrens – We willen alleen de zwakste studenten tegenhouden. Keuze criteriumgrens: > 30% van studiepunten verwerven. – We willen alleen de sterkste studenten toelaten. Keuze criteriumgrens: ≥ 80% van studiepunten verwerven.  Keuze van de selectiegrens De 20% slechtst scorende studenten op de oriënteringsproef krijgen een negatief advies. Welke studenten willen we tegenhouden? 14

Criteriumgrens: > 30% SP verwerven (zwakste studenten tegenhouden) Foutieve adviezen: (correlaties: Luci: 0,37; ijkingstoets WET: 0,48) >30% verwerven≤ 30% verwerven correlatie 0,35 negatief advies (toets)57% (vals negatief) positief advies (toets)20,5% (vals positief) correlatie 0,50 negatief advies (toets)49% (vals negatief) positief advies (toets)18,5% (vals positief) selectiegrens Spelen met de toekomst van 18-jarigen ? 15

Criteriumgrens: ≥ 80% SP verwerven (sterkste studenten toelaten) Foutieve adviezen: ≥ 80% verwerven< 80% verwerven correlatie 0,35 negatief advies (toets)30% (vals negatief) positief advies (toets)45% (vals positief) correlatie 0,50 negatief advies (toets)22% (vals negatief) positief advies (toets)43% ( vals positief) selectiegrens Spelen met de toekomst van 18-jarigen? 16

 Deelnemers aan examen = selecte groep (‘preselectie’) 50% van vaders en 37% van moeders heeft universitair diploma ± 40% heeft minstens 1 ouder werkzaam in gezondheidszorg Bijna alle deelnemers uit wetenschappelijke ASO-richtingen Geen schoolse vertraging  Selectiegrens: zeer hoog, beperkt aantal toegelaten tot opleiding (1/5). Waarom ‘werkt’ de toelatingsproef geneeskunde wel? 17

 Resultaat: Zeer veel studenten onterecht afgewezen Zeer weinig studenten onterecht toegelaten Aantal universitair opgeleiden zou sterk dalen indien we dit voor alle opleidingen zouden doen Enkel verantwoord in kader van contingentering! Waarom ‘werkt’ de toelatingsproef geneeskunde wel? niet toegelaten selectiegrens 18

Niet alle doelgroepen presteren even goed op proeven  Internationaal onderzoek: vrouwen, etnische origine, sociale klasse…  Cijfers toelatingsexamen arts/tandarts (L. Roggemans, B. Spruyt; VUB) (gegevens van 2013, sessie 1, SO afgewerkt in België) Ongewenste neveneffecten VROUWEN deelnameslaagpercentage man34,2%22,5% vrouw65,8%13,2% 19

LAAGOPGELEIDE OUDERS Ongewenste neveneffecten deelnameslaagpercentage beide ouders laagopgeleid (SO) 13,8%9,5% 1 ouder hoogopgeleid (HO) 19,1%12,3% beide ouders hoogopgeleid (HO) 67,1%18,2% ANDERE ‘THUISTAAL’ DAN NEDERLANDS Nederlandsandere dan Frans, Duits, Engels taal vader86,8%6% slaagpercentage16,9%3,3% taal moeder89,3%6% slaagpercentage16,5%6,1% 20

 Percentage studenten in HO met laaggeschoolde ouders (geen hoger SO) ligt voor Vlaanderen 30% onder OESO-gemiddelde. Ongewenste neveneffecten 21

Conclusies 22

 Wetenschappelijk niet verantwoord, zelfs als het advies niet-bindend is. Er zijn – onvermijdelijk – veel te veel foute adviezen.  Verhogen het studierendement nauwelijks, tenzij heel veel studenten afgewezen worden (zie toelatingsproef geneeskunde). (Maar we hebben nu al te weinig universitair afgestudeerden…)  Ernstige ongewenste neveneffecten Bepaalde deelgroepen van jongeren (meisjes, kinderen van laagopgeleide ouders, kinderen van allochtone ouders) hebben beduidend en systematisch minder kans op slagen.  Niet nodig: 75% van de studenten gestart aan universiteit behaalt een HO-diploma binnen de 5 jaar, hetzij in de oorspronkelijke opleiding, hetzij na heroriëntering (zelfs 80% indien direct van SO naar HO).  De situatie bij de hogescholen is minder goed. Van de studenten gestart in een professionele bachelor heeft binnen 5 jaar 60% een diploma behaald, maar 33% is in die periode verdwenen uit het HO zonder diploma. Er moet nog onderzocht worden hoeveel van deze studenten mogelijk in HBO5 opleidingen een diploma behalen. Oriënteringsproeven doorstaan de toetsing niet 23