Johan Martens, opleiding Facility Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Marieke Kessels-Habraken –
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
VEILIGHEID. De bewoners van St. De Heem zijn –Er op vrijwillige basis –Komen soms uit niet stedelijke omgeving en zijn uiteindelijk in de stad terecht.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Inleiding politieke sensitiviteit
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Plan van aanpak asbestbrand
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Johan Martens, opleiding Facility Management
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Johan Martens, opleiding Facility Management
Johan Martens, opleiding Facility Management
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Sociale Hygiëne Les 3.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Huisregels opstellen en handhaven
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
Match-Fixing ‘niet bij KVC Westerlo’. Wedstrijdvervalsing Doe er niet aan mee. Het betekent het einde van je carrière in de voetbal. Wat je moet weten.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Agressie Intern en Extern
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
WELKOM CURSUS “SOCIALE HYGIËNE” DR Algemene afspraken: Mobiele telefoons dienen uitgeschakeld te zijn. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Agressie en geweld Voorlichting
Hand-Out.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Behavior Based Safety Warehousing
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Buurtpreventie via Whatsapp
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Overval wat nu?.
Communicatie 7e les.
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Johan Martens, opleiding Facility Management Sociale Hygiëne, week 4 Johan Martens, opleiding Facility Management j.martens@hr.nl http://med.hro.nl/martj/ (010) 794 5693

Terugblik op vorige week Handhavingsbeleid Stap 1: Regels controleren Stap 2: Regelovertreding corrigeren Stap 3: Regelovertreding sanctioneren Stap 4: Sancties afdwingen Deurbeleid Selectie mag om de gewenste doelgroep te krijgen Selectie mag op basis van diverse criteria Maar: discriminatie is verboden! Samenwerking met derde partijen Denk aan gemeente, politie en andere ondernemers Voorlichting en instructie Waarborgen van veiligheid, gezondheid en welzijn van medewerkers

Programma voor vandaag Communicatie Analoge en digitale communicatie Contact maken Risicoanalyse Opstellen van een risicoanalyse Soorten risicogedrag Aanpakken van risicogedrag Toepassen van gespreksmodellen

Communicatie Is het proces waarbij mensen informatie uitwisselen om elkaars gedrag te beïnvloeden Deze informatie wordt uitgewisseld in een continu proces van zenden en ontvangen Twee soorten informatie: Digitale communicatie (inhoudelijke informatie) Analoge communicatie (informatie over de betrekking) Betrekking is de relatie tussen zender en ontvanger. Zender Ontvanger Boodschap Reactie

Analoge communicatie Vindt vooral plaats door Taalgebruik Stemgebruik Lichaamstaal Kleding Uiterlijk Persoonlijke verzorging Heeft bedoeld of onbedoeld effect Dat kan tot miscommunicatie leiden Wees je bewust van de wijze waarop je analoog reageert Een onprofessionele reactie kan leiden tot ontevreden gasten Filmpje.

Contact maken Belangrijk onderdeel van communicatie Zeker wanneer je optreedt bij risicogedrag van gasten! Bestaat uit de onderdelen Oogcontact maken Wijze van benaderen Jezelf voorstellen Afzonderen Afstand houden Filmpje.

Risicoanalyse Benoemen en analyseren van bedreigingen Focus op risicogedrag van gasten Risico = kans x effect Kans is de verwachte kans, dat de bedreiging zich daadwerkelijk zal voordoen Effect is de verwachte schade, die ontstaat wanneer de bedreiging zich daadwerkelijk voordoet

Soorten risicogedrag Tegenwerkend gedrag (A/B-gedrag) Agressief gedrag (C-gedrag) Gewelddadig gedrag (D-gedrag) Problematisch gedrag door alcoholmisbruik en drugsgebruik Problematisch groepsgedrag Crimineel gedrag Korte toelichting geven op de verschillende soorten gedrag.

Tegenwerkend gedrag Verschillende soorten tegenwerkend gedrag A1-gedrag: aanvoeren van excuses A2-gedrag: gedrag ontkennen B1-gedrag: regel of beleid bekritiseren B2-gedrag: regelhandhaving of sanctie bekritiseren Aanpak van tegenwerkend gedrag Geef altijd ruimte voor een reactie Toon begrip voor de reactie Geef argumenten voor de regel Filmpje.

Agressief gedrag Benodigde beleidsmaatregelen Verbied alle vormen van agressief gedrag bij huisregel Bepaal sancties voor alle vormen van agressief gedrag Bepaal in welke gevallen aangifte wordt gedaan Aanpak van agressief gedrag Negeer de opmerkingen Beschrijf het gedrag van de gast Roep de gast tot de orde Geef de sanctie aan Twee filmpjes.

Gewelddadig gedrag Denk altijd om jouw en andermans veiligheid! Aanpak van bedreiging met geweld Beschrijf het gedrag Neutraliseer angst van de gast Erken de emoties van de gast Geef eventuele gevolgen aan Roep de gast tot de orde Aanpak bij toepassen van geweld Neem geen risico en bel de politie Indien nodig mag uit zelfverdediging geweld gebruikt worden

Problematisch gedrag door alcoholmisbruik of drugsgebruik Probeer het gedrag tijdig te herkennen Beoordeel de situatie Om wie gaat het? Hoe ernstig is de gast onder invloed? Wat voor gedrag vertoont de gast? Direct of later ingrijpen? Beoordeel of de gast aanspreekbaar is Je kunt dan proberen het gedrag te beïnvloeden Risico op geweld? Bel de politie!

Problematisch groepsgedrag Treedt preventief op Maak afspraken bij binnenkomst van een groep Geef eventueel aan onder welke voorwaarden een groep naar binnen mag Geef direct aan wat de consequenties zijn als de groep zich niet aan de afspraken houdt Identificeer de leider van de groep Probeer de leider bij problemen apart te krijgen Probeer de leider verantwoordelijk te maken voor het gedrag van de hele groep en het uitvoeren van sancties

Crimineel gedrag Meest voorkomende misdrijven van gasten Vernieling, zowel binnen als in de omgeving Diefstal van bedrijfs- of persoonlijke eigendommen Heling of handel in drugs Bezit van verboden wapens of drugs Zakkenrollen Frauderen Flessentrekkerij Afpersing door criminelen Doe altijd aangifte!

Drie gespreksmodellen Nee verkopen Openlijke regelovertreding Verborgen regelovertreding

Nee verkopen Afweging maken Stap 1 Stap 2 Open gesprek Stap 3 Welke regel toepassen? Uitzondering maken? Stap 1 Stap 2 Open gesprek Toon inzicht Geef regel aan Biedt alternatief aan of vraag ‘nee’ te accepteren Stap 3 Geef ruimte voor een reactie Óf A-gedrag Óf B-gedrag Nee verkopen Stap 4 Ombuigen van de reactie Toon begrip Geef argumenten Vraag medewerking Óf nee accepteren Óf alternatief accepteren Bij geen medewerking Stap 5 Geef waarschuwing Óf direct eruit Óf direct ontzegging (buiten) Stel voor de keuze Óf medewerking verlenen Óf direct eruit of ontzegging Bij nog geen medewerking Stap 6 Geef sanctie Óf direct eruit Óf direct ontzegging (buiten)

Vraag nogmaals medewerking Afweging maken Welke regelovertreding? Assistentie of delegeren? Doel bepalen Wanneer optreden? Stap 1 Open gesprek Beschrijf gedrag Geef regelovertreding aan Vraag medewerking Óf overtreding beëindigen Óf overtreding niet herhalen Geef sanctie Óf direct eruit (met ontzegging) Óf direct ontzegging (buiten) Stap 2 Geef ruimte voor een reactie Óf A-gedrag Óf B-gedrag Stap 3 Openlijke regelovertreding Stap 4 Ombuigen van de reactie Toon begrip Geef argumenten Vraag nogmaals medewerking Geef nogmaals sanctie Bij geen medewerking Stap 5 Geef waarschuwing Óf direct eruit (met ontzegging) Óf direct ontzegging (buiten) Stel voor de keuze Óf medewerking verlenen Óf direct eruit of ontzegging Sanctie afdwingen Vorderen Bij nog geen medewerking Stap 6 Geef sanctie Óf direct eruit (met ontzegging) Óf direct ontzegging (buiten)

Geef nogmaals waarschuwing Afweging maken Welke regelovertreding? Assistentie of delegeren? Doel bepalen Wanneer optreden? Stap 1 Open gesprek Beschrijf aanwijzingen Geef vermoeden aan Geef de regel aan Geef waarschuwing Bij herhaling eruit Geef sanctie Óf direct eruit Óf direct eruit met ontzegging Stap 2 Geef ruimte voor een reactie A2-gedrag Stap 3 Verborgen regelovertreding Stap 4 Ombuigen van de reactie Toon begrip Geef argumenten Geef nogmaals waarschuwing Geef nogmaals sanctie Bij herhaling Stap 5 Bij geen medewerking Sanctie afdwingen Vorderen Geef sanctie Direct eruit

Samenvatting van vandaag

Programma voor volgende week Verslavingen Wat is een verslaving? Hoe ontstaat een verslaving? Wat kun je eraan doen? Alcohol, drugs en gokken