Hoe stemmen we de dienstverlening af op onze klanten en hun noden? HR-deelnetwerk Dienstencentrum Personeelsadministratie 16/11/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Facility management en inkoop
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Competentieprofielen
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Samen sterk in verandering
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Bestemmingsplan Abbenes algemene informatie proces bestemmingsplan.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
HR NETWERK 30 JANUARI 2015 De beleidsnota Bestuurszaken doorgelicht Uitdagingen voor HR.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Functie 2B: ambulante langdurige zorg Samenwerking met de eenheid 511 UMC Sint-Pieters ziekenhuis Modaliteiten uitbouwen voor een goede samenwerking tussen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Rapportering en monitoring
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Talent management Personeelpunt
Samenwerking Wave 0.
Bestemmingsplan Graspeel
De Kwaliteit Verbetercyclus
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Lokaal loket kinderopvang
Agenda Agentschap Overheidspersoneel
Woonstichting SSW Presentatie Jessie Bekkers-van Rooij
Blik op de toekomst.
Lokaal loket kinderopvang
Transcript van de presentatie:

Hoe stemmen we de dienstverlening af op onze klanten en hun noden? HR-deelnetwerk Dienstencentrum Personeelsadministratie 16/11/2015

Nota Vlaamse Regering van 17 juli 2015 Bij elk aansluitingstraject bestaat een eerste stap erin de huidige processen in de entiteit te analyseren en af te stemmen met de uitgetekende standaardprocessen, zodat eventuele specifieke situaties in kaart gebracht kunnen worden. Zo wordt ook de afstand tot de werking binnen het dienstencentrum (en dus de weg die afgelegd moet worden om de stap naar het dienstencentrum te zetten), duidelijk […] Het transitietraject kan op basis daarvan een andere vorm aannemen. Samen met de leidend ambtenaar van de klantentiteit kan afgesproken worden dat er een overgangsperiode ingelast wordt waarin deze specifieke situaties opgevangen worden.

Nota Vlaamse Regering van 17 juli 2015 Voor alle entiteiten geldt dezelfde dienstverlening vanuit het dienstencentrum. Het uitgangspunt is om te vertrekken van één SLA waarin alle processen (ook al zijn deze niet van toepassing op alle entiteiten), spoedprocedures en eventuele specifieke afspraken opgenomen zijn. Deze SLA kan dan (in samenspraak met de entiteit) afgestemd worden op de specifieke werking van de entiteit: Voor spoedprocedures denken we bijvoorbeeld aan full- continudiensten. of aan zeer dringende verwerking van aanwervingen (vervangingen) in geval van ziekte omwille van de aard van het werk, of aan dringende betalingen, of aan noodzakelijke voorraden van goederen. Deze worden uitgetekend en eens uniform bepaald, kunnen alle klanten hierop beroep doen. Entiteitsspecifieke afspraken: de klantentiteit en de dienstverlener maken transparante bilaterale afspraken, waarbij gestreefd wordt naar een evenwicht tussen de drie doelstellingen: het centraal stellen van de klant, het verhogen van de kwaliteit en efficiëntiewinst.

Stap 1: Entiteiten in kaart brengen Wat? De specificiteit van de klant-entiteiten die op 01/01/2016 aansluiten in kaart brengen Hoe? Klantenfiches –> aansluitende klant-entiteiten Vragenlijsten –> huidige MOD’s Bovenstaande informatie uit de klantenfiches en de vragenlijsten werd verwerkt in een globaal overzicht “as is”

Stap 2: Afspraken met klanten maken Hoe? Gesprekken met alle klant-entiteiten die aansluiten Wat? Dienstverlening waterlijndiagram toelichten Entiteitspecifieke afspraken maken Praktisch? Uitnodigingen worden deze week verstuurd naar de leidend ambtenaren Timing? 31 december 2015 Resultaat? Klantenfiches met de entiteitspecifieke afspraken “to be”

Stap 3: Finaliseren SLA Wat? Alle processen (ook al zijn deze niet van toepassing op alle entiteiten), spoedprocedures en eventuele specifieke afspraken (al dan niet in een overgangsperiode) consolideren en valideren, waarbij gestreefd wordt naar een evenwicht tussen de drie doelstellingen klant, kwaliteit en efficiëntiewinst. Timing? Maart 2016

Stap 3: Finaliseren SLA Planning en stand van zaken: Procesdraaiboeken Eind november > Eind december 2015 Evt. aanvulling t.a.v. het werk uit de inhoudelijke werkpakketten Klantenfiches Eind december > Midden januari 2016 Consolidatie Indicatorfiches, meting, normering, opvolging Eind februari 2016 Validatie SLA Maart 2016 – aansturingscomité (voorzitterscollege)

Stap 3: Finaliseren SLA Dienstverlening Afbakening scope/beperkingen Doelgroep: wie kan gebruik maken van deze dienstverlening? (Kost)prijs: wie betaalt wat? Generieke processen Spoedprocessen Specifieke processen & afspraken Indicatoren Bijlage (procesmap en waterlijndiagrammen) Proces- draaiboeken als bijlage Klantenfiches to be als bijlage Indicatorfiches. Procedure voor meting, normering en opvolging

Netwerken HR Business Partner netwerk Strategische HR onderwerpen, voorbereiding van VO-breed HR-beleid, uitwisseling HR-beleid entiteiten,... Permanent karakter Eerste van 2016 zal handelen over rapportering HR Specialisten netwerken Transactionele HR onderwerpen; Permanent karakter: Personeelsadministratie Personeelsregelgeving Rekrutering en selectie Vorming... Uitvoering van beslist beleid; Tijdelijk karakter: Functieclassificatie PTOW....

HR Specialisten Netwerken HR Specialisten netwerk Personeelsadministratie: Overleg DC PA vanuit 1ste lijn (dienstencentrum personeelsadministratie) Voorstel: 4 keer per jaar (maart, juni, september en november) Thema’s? Toelichting over thema’s van toepassing op alle klant-entiteiten Vb. Maart 2016: toelichting finale SLA

HR Specialisten Netwerken HR Specialisten netwerk Personeelsregelgeving: Overleg ganse DVO (m.i.v. DC PA) vanuit 2de lijn (JKC/HRT&D) Voorstel: 4 keer per jaar (maart, juni, september en november) Rekening houdend met technische releases in Vlimpers Thema’s? Toelichting over wijzigend beleid b.v. pensioenhervorming, loopbaanonderbreking Toelichting over gewijzigde wetgeving en implicaties op personeelssysteem en rapportering Tegelijk in andere Specialisten netwerken het juridische/technische luik inpassen Voorbeeld: PTOW, Rekrutering en selectie

Overleg Leidinggevende team met rol accountmanager Rol van klantenrelatiebeheerder t.a.v. de klanten; voor de dienstverlening van de dienstencentra (o.a. Personeelsadmin, R&S), JKC en HR T&D; Kent de klanten, beleid, context en coacht het team daarin; Bouwt een positieve relatie op, werkt aan klantentevredenheid, voert periodiek overleg; Fungeert als aanspreekpunt voor bepaalde vragen.

Overleg Bilateraal overleg tussen accountmanager en HR specialist/ HR BP Maandelijks - in opstartfase Thema’s? Bepaalde klantenvragen, o.a.: Over meerdere dossiers (een hele functiegroep) of complexe dossiers, Over de organisatie (vb. fusie, grote structuurwijzigingen en bijhorende vacatures, …), Over beleidswijzigingen (vb. afschaffing prikklok) … Elkaar informeren over alles wat op til is Actualiseren van de klantenfiches Feedback, suggesties voor verbetering…