TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie
HUISWERK - Afvinken ( verplicht voor toets ) - Bespreken in COP
DAGBOEKJE
KRITISCHE OUDER VS. VOEDENDE OUDER Positief kritisch Negatief kritisch Positief voedend Negatief voedend
VRIJ KIND VS. AANGEPAST KIND Positief vrij Negatief vrij Positief aangepast Negatief aangepast
Na een aantal drukke dagen word ik op een dag wakker. De zon schijnt en uitgerekend vandaag wachten mij een inspannende vergadering en een onaangenaam gesprek. De gedachte schiet door mijn hoofd: “Ik zou gewoon thuis kunnen blijven en van de dag genieten!” Al spoedig speelt zich in mijn hoofd een levendige innerlijke dialoog af…..
Dialoog Stem A: ‘O ja geweldig, ik ga naar het strand, surfen, in de zon liggen, luieren, wat er vandaag ook op het werk gebeurd.’ Stem B: ‘Daar is geen sprake van! Als dat een gewoonte wordt….! Tanden op elkaar alsjeblieft! Eerst het werk, dan het plezier.’ Stem C: ‘Nou, als ik aan mijn collega’s denk, die doen toch ook niets! En mijn baas, hoe die mij deze week heeft uitgescholden – daar houdt alles op, voor hem buig ik toch zeker niet. Ze moeten maar zien hoe zij het redden.’ Stem D: ‘Maar als iemand mij nu toevallig ziet of opbelt, dan zou dat lelijk kunnen aflopen! Misschien kan ik toch maar beter aan het werk gaan. Ik zal het op een of andere manier wel redden!’ Stem E: ‘De laatste tijd heb je werkelijk veel te hard gewerkt. Denk aan je gezondheid! Het is belangrijk dat je jezelf rust en ontspanning gunt. Je hebt het verdiend!’ Stem F: ‘Dat klopt! Maar als ik er vandaag niet naar toe ga, dan hopen zich zoveel dingen op dat ik later nog veel meer moet doen. Als ik er goed over nadenk zou ik eigenlijk vrijdag mijn afspraken kunnen afzeggen en het weekend kunnen uitrusten.’
Filosofie Ieder mens ontwikkelt zich levenslang Ieder mens is in principe OK Ieder mens kan zelf keuzes maken, verandering is mogelijk Ieder mens kan zelf voelen denken willen