   2.0416.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Centrale werkwinkel D:
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Bestuurlijke relevantie
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
In het bestuursakkoord
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Commissie Jeugdzorg en Sociaal beleid 8 juni 2006 Jeugdzorg, wat is dat dan?
REA en kleine gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
NME: kiezen, leren, meedoen
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
juni Transitie jeugdzorg
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Decentralisatie jeugdzorg
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
 Happy Valentine!!!! 
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Kwaliteit en beleid
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Methodiek: Plancyclus
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Financiering jeugdzorg 23 mei Inhoud presentatie Doel Informeren over stelsel van financiering jeugdzorg nu Inhoud 1.Algemeen: context, regelgeving,
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Waardebonnnenactie PBC/ provincie SESAM academie |
Lokaal loket kinderopvang
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Kwaliteitszorg les 3.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Lokaal loket kinderopvang
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

  

 7 weken les  Maken van een plan van aanpak  Toets kennis en praktijk  80% aanwezigheid  Huiswerk  Materiaal: boek, beleidsstuk

 Kwaliteit en beleid PEDKBN01RV VQR4VER11 M.LOK3 1) 8:30- 11:20  De machinist

 Doornemen studiemateriaal  Toelichting module  Uitleg opdrachten  Rondvraag werkplekken  Maken opdrachten  Bespreken opdrachten

Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object een ding, activiteit, persoon of concept kan zijn Beleid Beleid is het stellen van doelen, middelen en een tijdpad in onderlinge samenhang. Liefst zijn plaats en tijd omschreven. Onder beleid wordt dus verstaan het aangeven van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren. Non-profit Non-profit wil zeggen dat er geen winstoogmerk is. Een non-profitorganisatie heeft niet als doel winst te maken. Toch kan het zijn dat degenen die gebruikmaken van de diensten van een non- profitorganisatie daarvoor moeten betalen. De doelstelling van een non-profitorganisatie is de ondersteuning van private of publieke aangelegenheden voor niet-commerciële, maatschappelijke doeleinden. Dit kan gaan over een grote variatie aan zaken, zoals kunst, educatie, politiek, onderzoek of ontwikkelingshulp. Hoewel de organisaties geen winstoogmerk hebben, hebben zij wel inkomsten nodig. Deze zijn over het algemeen afkomstig uit subsidies, giften en eigen inkomsten. Deze eigen inkomsten kunnen voorkomen uit acties en bijdrage van "klanten" aan de gemaakte kosten. Non- profitorganisaties die gesubsidieerd zijn door de overheid worden ook door de overheid op kwaliteit gecontroleerd. Als de organisatie niet aan de kwaliteitseisen van de overheid voldoet kan de subsidie stopgezet worden. winstkunsteducatiepolitiekonderzoekontwikkelingshulpoverheidsubsidie

 Een overheid betrekt in een zo vroeg mogelijk stadium burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en/of andere overheden bij het beleid, met als doel tot een open wisselwerking te komen, wat betreft voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie van beleid.

1. Openheid 2. Duidelijkheid over de rol en inbreng van bestuur en participanten 3. Meerwaarde van participatie 4. Constructieve relatie tussen bestuur en participanten 5. Geschikte problematiek 6. Voldoende personele capaciteit en hulpmiddelen

Beleidskader jeugdzorg beleidskader wordt ontwikkeld in overleg met de partners uit de jeugdzorgketen en afgestemd met de cliëntenorganisaties van de zorgaanbieders. In het beleidskader jeugdzorg zijn de ambities van de stadsregio vertaald in vier doelstellingen: een betere afstemming tussen vraag en aanbod van jeugdzorg een betere organisatie van de jeugdbescherming een efficiënte en effectieve uitvoering van de jeugdzorg een betere samenwerking met de ketenpartners. De vier doelstellingen zijn vervolgens uitgewerkt in twaalf speerpunten: Van aanbodgericht naar vraaggericht werken Een andere wijze van sturing en investeren Bestrijding van de wachtlijsten De landelijke verbetertrajecten voor gezinsvoogdij en voogdij De regionale aanpak van de OTS (onder toezichtstelling, gezinsvoogdij) Verbetering indicatiestelling bureau jeugdzorg Verbetering doorlooptijden bureau jeugdzorg en zorgaanbieders Een beter inzicht in resultaten Klantvriendelijker Een betere samenwerking met de lokale partners Een betere samenwerking met de jeugd GGZ (geestelijke gezondheidszorg) en jeugd LVG (licht verstandelijk gehandicapten) Afspraken over het vervolg IKW (programma Ieder Kind Wint in de stadsregio Rotterdam) Deze twaalf actiepunten vormen de belangrijkste basis voor de jaarlijkse stadsregionale uitvoeringsprogramma’s.

 Blz.45 blz. 5 studiehandleiding

 Wijkscholen  Zo zijn de wijkscholen speciaal bedoeld voor zogenoemde overbelaste jongeren die door een stapeling van problemen nauwelijks ruimte hebben in hun hoofd voor school. De wijkschool brengt het onderwijs namelijk dichterbij. In een kleinschalige en voor de jongere relevante omgeving.

 De vakschool is een doorlopende vmbo-mbo- school. Binnen de vakschool krijgt de leerling van begin af aan vakken die gericht zijn op het beroep dat hij of zij wil uitoefenen. Topscholen zijn speciaal bedoeld voor mbo- leerlingen die boven de middelmaat uitsteken. De topschool is erop gericht de talenten van deze leerlingen beter te benutten. Zo wordt de overstap naar het hbo voor hem gemakkelijker

 Jongeren met problemen staan meestal niet te popelen om doorverwezen te worden van instantie naar instantie. Hij/zij wil zoveel mogelijk als 'gewoon' gezien worden en moet veelal worden verleid tot het aanvaarden van hulp. Hulp aanvaarden wordt makkelijker als het aangeboden wordt op de plaats waar de jongere toch al een groot deel van de dag doorbrengt: op school. De zorginstellingen (Centra voor Jeugd en Gezin, GGD, Schuldhulpverlening, etc.) gaan hun zorg of ondersteuning aanbieden op de schoollocatie. Op deze wijze zijn ze eenvoudig bereikbaar en kan er op tijd ingegrepen worden bij problemen.

 Op jonge leeftijd een beroep kiezen is voor veel jongeren ingewikkeld. Ze weten vaak niet wat te kiezen en weten ook niet welke perspectieven de diverse beroepen bieden. Steeds minder jongeren kiezen voor technische beroepen, terwijl daar in het bedrijfsleven veel behoefte aan is. Ook verlaten jongeren vaak de school als de opleiding niet is wat zij er van verwachten.  Rotterdam wil daarom in een vroegtijdig stadium (al op de basisschool) beginnen om jongeren en hun ouders voor te lichten over kansrijke beroepen waar ze in kunnen groeien. Bovendien gaan we samen met het georganiseerde bedrijfsleven (de haven, de technische bedrijven, de zorginstellingen, etc.) aan de slag om ouders en hun kinderen duidelijk te maken dat je met een (technisch) beroepsopleiding hoogwaardig en goed betaald werk kunt krijgen.

 Maken/lezen week 1 en 2 studiehandleiding  Vragen opstellen  Beleidsplan/jaarplan van je organisatie blz. 11 shl  Alternatief  Casus blz 45  e/detail/ /2011/09/06/Rotterdamse- binnenstad-is-een-stinkbende.dhtml e/detail/ /2011/09/06/Rotterdamse- binnenstad-is-een-stinkbende.dhtml