Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
Advertisements

Basisvorming.
Schoolpartnerschappen in Europa
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
De profielkeuze 31 oktober 2012
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Geletterdheid….. Wat is dat?
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Welkom MAS
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Taalbeleid.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Connect Vloeiend Lezen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
INFORMATIEAVOND HAVO 3 ATHENEUM 3. AlgemeenAndré Hofman Vernieuwde 2e fase Alexander Bloem ProfielkeuzetrajectTrijntje Hofstra Pauze Mentoren Programma.
Hoofdlijn Communicatie
Nieuw Nederlands 4e editie
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
Visie: rapport en portfolio
Competentiegericht leren vmbo
Onderwijs op de Masten in
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Dossier Empowerment.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
IPC Nederland.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Toekomstgericht onderwijs
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud onderwijsaanbod Daltonvisie en -praktijk begeleiding in de brugklas profilering.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
De nieuwe onderbouw.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Wat is coöperatief leren?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Begeleiding bij Werkplekleren
Het zorgcontinuüm.
Dide Breuer.
23 maart 2017 profilering.
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
blok 2 les 4: contact met elkaar
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Basisvorming

2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)

Vrijheid blijheid!? “de school kan en mag de kerndoelen zo uitwerken dat het onderwijs aansluit bij de eigen leerlingenpopulatie en recht doet aan verschillen tussen leerlingen.”

12 – 14 jaar Fase van ontdekken van je talenten en je mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. “helpen de wereld te begrijpen en uit te breiden, hen te leren omgaan met verschillen tussen individuen en groepen mensen, en door hen in staat te stellen in toenemende mate zelf sturing te geven aan hun leren en zelf verantwoordelijkheid te nemen.”

Inhoud “(…) basiskennis en -vaardigheden die de samenleving voor alle leerlingen van belang vindt voor een goed maatschappelijk functioneren, nu en later.” “periode van oriëntatie en keuze.”

Kenmerken / kwaliteitseisen De leerling leert actief en in toenemende mate zelfstandig De leerling leert samen met anderen De leerling leert in samenhang De leerling oriënteert zich De leerling leert in een uitdagende, veilige en gezonde leeromgeving De leerling leert in een doorlopende leerlijn

Engels Verplicht “door beheersing van het Engels vergroten de leerlingen wereldwijd hun communicatieve, sociale en maatschappelijke mogelijkheden.”

Taalvaardigheid Samenhang “Luisteren naar en begrijpen van Engels.” “Basiswoordenschat” “Doeltaal=voertaal (…) zoveel mogelijk toegepast” Common European Framework of Reference  taalportfolio “De toepassingsgebieden sluiten zoveel mogelijk aan bij de leefwereld van de leerling en breiden deze uit.”

Kerndoelen De leerling leert verder vertrouwd te raken met de klank van het Engels door veel te luisteren naar gesproken en gezongen teksten. De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn Engelse woordenschat. De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven Engelstalige teksten De leerling leert in Engelstalige schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen. De leerling leert in spreektaal anderen een beeld te geven van zijn dagelijks leven. De leerling leert standaardgesprekken te voeren om iets te kopen, inlichtingen te vragen en om hulp te vragen. De leerling leert informeel contact in het Engels te onderhouden via , brief en chatten. De leerling leert welke rol het Engels speelt in verschillende soorten internationale contacten.