Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Bestuurlijke relevantie
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De waarde van cultuureducatie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Samenwerken in burgerschap
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
“Help mij het zelf te doen”
Scala en Drenthe Woensdag 17 december Kader ‘Oude wereld, nieuwe mindset’ Richten op kerntaken: meer rol als verbinder en ontwikkelaar. Regionale.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
Festivals als cultuur fundament EINDHOVEN. Nieuw speelveld met gemeentelijk cultuurfonds Stichting Cultuur Eindhoven.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
“Omgeving in beweging”
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in het primair onderwijs

4 doelen: Ontwikkelen, verdiepen en vernieuwen curriculum; Vakinhoudelijke deskundigheid; Relatie scholen en culturele omgeving; Beoordeling van de culturele ontwikkeling van de leerling Co-creatie: Gemeenten; Schoolbesturen en –directies; ICC-ers; Leerkrachten; Intermediairs; Coaches; Cultuuraanbieders +

Ambitiegesprek: Taal- en leesbevordering + Teambijeenkomst: Attitude van de leerling; Mens worden en persoonlijke ontwikkeling

Doelen van de school staan centraal: Wat willen we de leerling laten bereiken? ● Welke culturele activiteiten leveren daar een bijdrage aan? ● Hoe kan de Bibliotheek op School dit ondersteunen en faciliteren?

1.Het verbinden van landelijke (beleids)ontwikkelingen met de stand van zaken in het primair onderwijs 2.Het benoemen van een kansrijke integratie tussen taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie vanuit de Brabantse programmering 3.Het vertalen naar de Brabantse praktijk: met ondersteuning van de provinciale steunorganisaties kan de lokale cultuursector het primair onderwijs helpen in de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden. taal cultuur

Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in het primair onderwijs Aanbevelingen gericht op Cubiss & Kunstbalie: 1.Communiceer breed over de kansen van De Brabantse Cultuur Bundel 2.Zet de provinciale steunorganisaties in als intermediair tussen landelijk beleid en de lokale praktijk 3.Faciliteer lokale ontwikkeling 4.Bouw de intermediaire rol van de steunorganisaties uit met de gezamenlijke ontwikkeling van een digitaal portaal, de collectie en een meetinstrument voor de opbrengsten Aanbevelingen gericht op de lokale praktijk: 1.Spreek de betrokkenen op zowel organisatie-als individueel niveau aan op wat zij de leerling willen meegeven 2.Benoem gezamenlijk voor de vier hoofdpunten van het model welk doel wordt nagestreefd en wie hiervoor de verantwoordelijkheid draagt 3.Besteed aandacht aan de rol van ICT geletterdheid 4.Benoem vanuit de aanwezige expertise en eventuele middelen (collectie, digitaal portaal, monitor) hoe de dienstverlening integraal kan worden ingericht

Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in het primair onderwijs ?