Methodiek Werkplekopleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Implementeren doe je samen
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Begeleiden van het B-leerproces
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Proces en Product.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leidinggeven en coachen
Functieprofiel en beoordeling
Titelpagina.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Een theoretische verkenning
Functiegerichte leerroutes
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Workshop “Beoordelen”
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Dossier Empowerment.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie projectplan werkgroepen
14 november SBCM Opleidingen- & Leermiddelendag 2 juli 2014 Antropia - Driebergen 2 juli 2014 #SBCM.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Studieadviesregeling
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Coaching week Rotterdam Academy.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
WPO interactief Anne van Kempen 18 februari 2016.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
De juiste route naar het juiste doel
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Methodiek Werkplekopleiden Voor werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt, met als doel de ‘Werknemerscompetenties’ op een systematische manier te ontwikkelen. Presentatie 2 november 2015 Guus Scholten

Geschiedenis 2001: Project “Kansen in het Groen” Wedeo, Delta, Presikhaaf en Hameland met IVIO/CLU. Methodiek en opdrachten WerkPlekOpleiden (WPO) 2003: Uitvoering WPO in de praktijk 2007: Werkladderscan, eigen competenties (14) WPO opdrachten aanpassen 2008: Implementeren WLS met WPO Trainen teamleiders SBCM kreeg interesse 2009: Doorontwikkeling WPO met 14 SW-bedrijven en SBCM. Resultaat: Aangepast methodiek en 20 gedragscomponenten (AKA) 2010: Pilot Werken naar vermogen

Wat is werkplekopleiden? De medewerker staat centraal

Wat heeft werkplekopleiden als doel?

Het doel van werkplekopleiden is? Bij werknemers vaardigheden ontwikkelen zodat ze een goede werknemer worden. Houding en het gedrag van een werknemer Zelfstandigheid Afspraken nakomen Kwaliteit leveren Samenwerken Communiceren Assertiviteit

De kracht van werkplek opleiden is? Kan in alle situaties De hele dag Begeleiding, coaching of feedback wanneer dat nodig is Transfer is zeer kort Op het juiste moment Op maat / niveau

Hoe kun je werkplek opleiden toepassen? Het toepassen als bij een opleiding, alleen op geplande leermomenten, waarbij de opdrachten worden gebruikt voor het leren en het bieden van structuur. Startmoment observatieperiode Leer-werkperiode evaluatiemoment Afsluiting van de periode Het is een manier van leidinggeven, elke keer aandacht schenken aan de leerpunten wanneer de situatie er is.

Methodiekbeschrijving 2010 Gemaakt door IVIO en CLU Voldoet aan alle criteria van een opleiding Daardoor zeer uitgebreid Geeft de indruk dat WPO een complex instrument is Hierdoor haken sw-bedrijven af

Aanpassing SBCM wil een verkorte versie van de methodiek beschrijving. Onderzoek Hoe wordt WPO toegepast en wat gaat goed en minder goed? Breed, Hameland, IJmond Werkt, Inclusief Groep, MTB, Partijnenburg, Permar en Sallcon zijn geïnterviewd Iedereen doet het anders en niet volgens de methodiekbeschrijving. Opdrachten soms wel/niet gebruikt, teveel werk Vaak een speciale afdeling of praktijkopleider i.p.v. een werkplekopleider

Onderzoek Aanvullen met eigen opdrachten, meer vakgericht Soms is Dariuz of CompetenSYS het uitgangspunt Meestal individuele trajecten, soms in groepen of werknemers werken samen aan de opdrachten Onderwerpen worden gebruikt in een andere training Soms gecombineerd met WPO-interactief Begeleidingsvaardigheden werkleiding onder de maat Opdrachten worden soms als les behandeld en het is klaar Opdracht is de leidraad c.q. handleiding en de uitvoering is een onderdeel van het leidinggeven

Methodiekbeschrijving 2015 Gemaakt door Guus Scholten Naar aanleiding van wensen SBCM en info uit de interviews De oorspronkelijke methodiek is eenvoudiger beschreven Ook beschreven hoe WPO kan worden toegepast als onderdeel van het leidinggeven Eisen werkplekopleider en werkplek kort en duidelijk beschreven Extra bijlagen

Fasen in het WPO traject

Startmoment

Observatieperiode Ontwikkelingslijnen Dariuz CompetenSYS Afspraken maken

Ontwikkelingslijnen

Leer- werkperiode

Begeleidingsstijlen Directief Adviserend Ondersteunend Coachend Niet-directief (zelf ontdekkend)                                 

Tijdpad directief ondersteunend niet-directief 100 % deelnemer inbreng Praktijkopleider/ teamleider Tijdspad

Objectief beoordelen Problemen: de gekleurde bril eigen wensen leve je evenbeeld vooroordelen Oplossingen: gedrag objectief beschreven per competenties + niveaustap opdrachten op verschillende niveaus 2e beoordelaar (objectiviteit en kwaliteitsborging)

Evaluatiemoment Circa 6 tot 8 weken Aandacht schenken aan het leerproces, waar staan we en hoe gaat het Bijwerken van het portfolio Voeren van een vervolggesprek Individueel of gezamenlijk

Afsluitingsmoment Één tot twee keer per jaar Een bijeenkomst van deelnemers en werkplekopleiders Certificaten worden uitgereikt De balans wordt opgemaakt, op welk niveau zijn de deelnemers vertrokken en op welk niveau staan ze nu? Het is een feestelijk gebeuren

Manier van leidinggeven Elke keer aandacht schenken aan de medewerker op het moment dat er een leersituatie is. Door middel van: Informatie verstrekken Coachen Feedback geven Opmerking van een werkplekopleider: Ik ben vaak bezig zonder dat de medewerker merkt dat hij zich aan het ontwikkelen is, het is een natuurlijk proces.

Manier van leidinggeven Gaat heel goed samen met: WPO-interactief WPO compact

Werkplekopleider Wat wordt van de werkplekopleider verwacht? Observeert en brengt in beeld wat de ontwikkelpunten zijn Geeft uitleg over de te ontwikkelen gedragscomponenten Maakt samen met de werknemer een ontwikkelplan Geeft in de werksituatie praktische instructies gericht op het te ontwikkelen gedrag Heeft een coachende begeleidingsstijl Begeleid bij de opdrachten Geeft feedback op het gedrag

Training werkplekopleider Wat is nodig om werkleiders/begeleiders te trainen tot werkplekopleiders, zodat ze de werknemer goed begrijpen en op de juiste manier begeleiden? Kennis van de methodiek werkplek opleiden Observeren en in beeld brengen wat de werknemer al kan Leerdoelen formuleren (SMART) en plannen. Didactische principes Communicatie, respect, acceptatie, objectief, feedback Implementatie/toepassen

Implementatie Werken als werkplekopleider betekent: Op een andere manier werken Gedragsverandering bij de werkleider/begeleider Gefaciliteerd worden door de organisatie Werkplekopleider heeft ondersteuning nodig in de vorm van: Training Coaching Feedback

Resultaten uit de Pilot WPO Aanleiding voor de pilot was om inzicht krijgen in de kosten en baten: Hoeveel extra begeleidingstijd kost het om een bepaald gedragscomponent te ontwikkelen? Binnen welk tijdsbestek is dit mogelijk? Implementatie Verankering 27

Resultaten uit de Pilot WPO Belemmerende factoren WPO-er ervaart onvoldoende tijd of mogelijkheden Delegeren aan (meewerkende) voorlieden Vaak onvoldoende niveau, Minimaal niveau 3 noodzakelijk Communicatie onvoldoende 28

Resultaten uit de Pilot WPO Meetresultaten Bedrijf Aantal keren dat aan een component is gewerkt en is gehaald Gemiddelde tijd in uren Gemiddelde duur in weken DCW 179 2,22 1,01 Delta 91 2,70 2,56 Hameland 70 2,17 3,26 Inclusief Groep 212 4,98 4,73 Patijnenburg 9 4,25 7,22 Wedeo 160 14,79 9,23 Totaal 721 5,90 4,42 29

Resultaten uit de Pilot WPO Leerpunten WPO moet in organisatie zijn geaccepteerd, draagvlak hebben; WPO moet duidelijk en uniform worden uitgevoerd; WPO-er moet bekwaam (geschoold) zijn om WPO uit te voeren; WPO-er moet meer worden gecoacht; WPO-er moet ruimte (tijd) krijgen om WPO uit te voeren; WPO deelnemer moet een aantal uren vrij worden gesteld van productie; WPO moet een feestje zijn, de deelnemers enthousiast maken, een gezamenlijke aftrap, en er veel aandacht aan schenken. 30

Vragen?