Durven streven naar perfectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Een project waar de zon altijd schijnt Nicoline Mulder & Fokke Wijnstra.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Hogescholen in Dialoog
Een continue verbeterende dienstverlening
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Kwaliteitssystemen en procedures
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
De aard en effectiviteit van management
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Een echte win – win situatie Corporate Health
© de vries business consultancy, 2008
Wat willen we vandaag doen?
5S in Velsen.
Dagelijkse Manier van Werken & Time-Management
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
6 stappen in Risico management
Eindvoorstel van de werkgroep ideeënmanagement
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Waarden & organisatiecultuur
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Het coachende functioneringsgesprek
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Mental Coachen Wat? Waarom? Wie?.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Certificering van assetmanagement
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Procesverbetering in de Zorg
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
CRM vanuit het incidenten perspectief
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Waarden & organisatiecultuur
Everyone's dream can come true if you just stick to it and work hard.
Kluwer The end of Publishing
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Verlangen naar God Longing for God
TWI = Training Within Industry
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Kaizen Quick Reference Card
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Durven streven naar perfectie 15 oktober 2015 Joëlle Eggermont, Gemeentesecretaris Kraainem

Wat is Lean? Waarom Lean in Kraainem? De weg naar Lean en de omweg naar Lean…

1. Wat is LEAN? Lean is een theorie die focust op de voortdurende verbetering van de kwaliteit van een organisatie door de bestrijding van elke vorm van verspilling of wat geen toegevoegde waarde met zich meebrengt Lean vindt zijn oorsprong in de Japanse auto-industrie, begin van de XX eeuw.

2. Waarom LEAN in Kraainem? Kraainem kampt met grote efficiëntieproblemen we presteren niet optimaal: veel fouten, veel klachten, veel verspilling; geen gestandaardiseerde werkprocessen; de werking wordt zelden in vraag gesteld; een optimale werking en dienstverlening is nooit een streefdoel geweest, wat vandaag wel het geval is; Slechte sfeer en roddelcultuur. SWOT analyse, zelfevaluatie aan de hand van de leidraad organisatiebeheersing

Kraainem wil evolueren naar een professionele en efficiënte organisatie met een correcte, tijdige en kwalitatieve dienstverlening een cultuur van voortdurende verbetering en kritische analyse een gestandaardiseerde en gedocumenteerde werking een aangename en nette werkomgeving een positieve organisatiecultuur

Lean methode = tools voor kwaliteitsverbetering en kostenbesparing/beheersing door middel van bestrijding van elke vorm van verspilling. In elk werkproces zitten acties die geen enkele toegevoegde waarde brengen. Aan de hand van de Lean technieken tracht men al deze vormen van niet-toegevoegde waarde of verspilling te elimineren. Lean = de bouwstenen van een duurzaam systeem van voortdurende verbetering via een structureel systeem van voortdurende zelfevaluatie.

3. De weg naar LEAN de starting blocks: 2013/2014: opleiding “Operational excellence” bij Vlerick en “Lean Competency Certificate” 03/2014: Road book to Lean Kraainem 01/2014: presentatie Lean aan managementteam en personeel 01/2014: handleiding Lean voor diensthoofden 02/2014: oprichting twee werkgroepen (verbeterteams) werkgroep college werkgroep uitgaande facturatie

de LEAN methode Fase 1: analyse bestaand werkproces Fase 2: definitie verbeterproces Fase 3: kwaliteit verbeterproces blijven verzekeren Fase 4: algemeen blijven verbeteren als organisatie

LEAN tools fase 1 - analyse bestaand werkproces Waardestroommap De verschillende stappen van een proces in detail uittekenen, bv. dmv een spaghettidiagram A3 methode Alle stappen van het proces waar een probleem voorkomt op een gestructureerde en visuele wijze analyseren. Identificatie verspilling analyse van het bestaand werkproces (post-it/magneetbord methode) 5 WHY’s Zich bij elke actie de vraag stellen waarom dit gedaan wordt en dit 5x

De 8 verspillingen Fouten; Nutteloos transport; Overbewerking Inactiviteit Onjuiste inventaris; Overproductie & verkeerde timing; Onduidelijke communicatie; Ongebruikte talenten.

LEAN tools fase 2 – definitie verbeterproces Opstellen nieuwe waardestroommap, rekening houdend met LEAN principes: Muda: alle verspilling/NTW verwijderen; JIT: juist op tijd produceren; niet te vroeg, noch te laat (Just in time); Jidoka: de werkprocessen automatiseren; Heijunka: werkvolume tussen medewerkers/diensten verspreiden; Kaizen: voortdurend verbeteren

LEAN tools fase 3 – kwaliteit verbeterproces blijven verzekeren 5S (visuele organisatie van de werkvloer) Andon (alarmcode om problemen in het proces visueel duidelijk te maken en zo snel te reageren) TWI (Training within industry): uiterst efficiënt trainingsysteem om medewerkers optimaal op te leiden en zo kwaliteit te verzekeren

Organisatie werkvloer met 5S Sorteer (alles op zijn plaats); Sorteer ordelijk (visueel duidelijke ordening); Straal uit (dit is een mindset, alles moet blinken zelfs de vloer!); Standardiseer; Steun (deze werkwijze moet de gewoonte worden!)

Last but not least…

TWI TWI (“training within industry”) is een uiterst efficiënt opleidingsysteem en bevat: JI: job instructions (hoe instructies geven) JM: job method (verdeel de job in onderdelen voor verbetering) JR: job relations (luister alvorens erin te springen)

“If worker has not learned, the instructor has not taught”…

LEAN tools fase 4 – algemeen blijven verbeteren als organisatie Gemba: management op de werkvloer en analyse ideeën van de werknemers Leeropportuniteiten ipv fouten Beloning van teams/medewerkers

4. En nu de omweg … Na de “blauwe aanpak”, de realiteit… “Change the smell of the place” Kraainem vóór 2012: verwaarloosde organisatie Geen procedures noch processen, geen zelfevaluatie, geen visie, geen verbeteringsprocessen, autoriteit, controle, geen management, geen motivatie noch betrokkenheid, geen respect, geen vertrouwen, fraude, diefstal, pesterijen, Koning prikklok,… Kraainem sinds 2012: ontwikkeling nieuwe context Voorbereiding management (nieuw, sterk en hecht M-team) Voorbereiding omgeving (problematiseren wat er mis is, quick wins, evolutie van oude waarden naar nieuwe waarden) 2015: opstart officieel “veranderingstraject” met inspirerende coaches 

Pr. Sumantra GHOSHAL, Change the smell of the place “…That is the environment – constraint, compliance, control, contract – that is the smell of the place. And yet what is the behavior top management wants from me? You want me to take initiative. You want me to cooperate, voluntarily, with others around me. You want me to learn continiously and bring the benefits of that learning to my work, to my job, to the company, to its success. How do we get into thoses behaviors if around me it is the smell of the place you create?...” Pr. Sumantra GHOSHAL, Change the smell of the place Toespraak World Economic Forum over werkomgeving en de verantwoordelijkheid van het management in het ontwikkelen van een positieve context

Lean is niet louter een verhaal van “harde aspecten” zoals men zou kunnen denken, de enige sleutel tot succes zijn namelijk de mensen! Investeren in de medewerkers, ze bewust maken en actief betrekken is een absolute voorvereiste. Lean introduceren in een organisatie gaat niet zozeer om het uittekenen van nieuwe procedures en het “uitrollen” van grote stappenplannen maar veel meer om de ontwikkeling van een nieuwe cultuur van voortdurende verbetering.

Er is geen magische formule: stap per stap, begin klein, achter de schermen, en zoals in Harry Potter, spreek het woord verandering niet te veel uit!

Algemeen besluit Voor een succesvolle implementatie van Lean zijn 4 zaken essentieel: een goede voorbereiding van de omgeving (change the smell of the place) en analyse van de problematiek (change management) Zelfevaluatie als vertrekpunt voor de definitie van verbeteringsprocessen en beheersmaatregelen Verandering gedragen door een betrokken werkvloer doe het “gewoon”, keep it simple!

Lean is uiteindelijk meer een kwestie van mindset dan van procedures. Bedenk samen een plan, creëer de context en ontwikkel vervolgens de “LEAN energie” bij de medewerkers.

“The smell of the place” : personeelsfeest Kraainem 2012…

“The smell of the place”: Personeelsfeest Kraainem 2014…

Bedankt voor uw aandacht en succes! Enkele aanraders BICHENO, John and HOLWEG, Matthias, The Lean Toolbox: The Essential Guide to Lean Transformation, 2008 GHOSHAL, Sumatra, Want success? Change the smell of your workplace!, The Smart Manager, India's first world class management magazine, 2005 KEGAN, Robert and LASKOW LAHEY, Lisa, Immunity to change. How to Overcome It and Unlock the Potential in Yourself and Your Organization. 2009 TEEUWEN, Bert, Lean voor de overheid. Streven naar perfectie in overheidsorganisaties, Academic service, 2012 VERMAAK, Hans, Plezier beleven aan taaie vraagstukken. Werkingsmechanismen van vernieuwing en weerbarstigheid, Kluwer, 2009 VERMAAK, Hans en de CALUWE, Léon, Leren veranderen; een handboek voor de veranderkundige, Kluwer, 2006 Bedankt voor uw aandacht en succes!