Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Beleidsinformatie Jeugd
Burgerinitiatieven.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wegwijs in Cijfers Saskia Mérelle Epidemioloog Wietske Hoekstra Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 1 Beweging en Voeding Deelsessie.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Van cijfers naar kennis
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Volwassenen- en ouderenmonitor GGD Gelderland-Zuid Ir. Meta Moerman & drs. ir. Jolanda Terpstra (epidemiologen)
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
ViaVia Info-presentatie
Week van OSSde LentekriebelsOss
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
Inhoud presentatie Visie Organisatie Coördinator Plan van aanpak
bij kwaliteit en outcome
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Welkom w.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Wmo beleid in de Drechtsteden
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Annemarie Dam - Kwakman
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning

Gezondheid inwoners Kennemerland De Kindermonitor resultaten voor het thema opvoedingsondersteuning

Onderzoekscyclus GGD Kennemerland Gezondheid inwoners Kennemerland Gezondheid inwoners Wet publieke gezondheid

Onderzoekscyclus GGD Kennemerland Gezondheid inwoners Kennemerland Verzamelen 2014 voor het eerst de 3 t/m 11-jarigen Steekproef van kinderen Online vragenlijst ouders

Onderzoekscyclus GGD Kennemerland Gezondheid inwoners Kennemerland Verzamelen Data Ruim ouders deden mee Gegevens over o.a.: Ervaren gezondheid Beweging Voeding Pesten Sociaal-emotioneel functioneren Opvoeding Opvoedings- ondersteuning Data

Onderzoekscyclus GGD Kennemerland Gezondheid inwoners Kennemerland Verzamelen Analyseren Syntaxen Weging Statistiek Indicatoren Data Analyseren

Onderzoekscyclus GGD Kennemerland Gezondheid inwoners Kennemerland Verzamelen Informatie Alle indicatoren in Gezondheidsatlas Selectie gemaakt met belangrijkste informatie voor regio en gemeenten  factsheets Data Analyseren Informatie

4 thema’s Informatie

Onderzoekscyclus GGD Kennemerland Gezondheid inwoners Kennemerland Verzamelen Interpreteren Verdieping o.b.v. literatuur, uitsplitsingen, dwarsverbanden Vergelijking met andere GGD-en (of met regio in geval van gemeente) Afstemmen op lokale situatie Data Analyseren Informatie Interpreteren Kennis

Interpreteren Verdiepend onderzoek op thema voedingspraktijken en eetgedrag

Onderzoekscyclus GGD Kennemerland Gezondheid inwoners Kennemerland Verzamelen O.b.v. kennis gemeenten en ketenpartners adviseren over invulling van beleid- en praktijk Multidiscplinaire aanpak belangrijk Data Analyseren Informatie Interpreteren Kennis Gezondheid beleid en activiteiten Adviseren

Gezondheid inwoners Kennemerland Aan de slag Spel over multidisciplinaire aanpak opvoedingsondersteuning

4 settings: 1.Gemeente 2.School 3.Centrum voor Jeugd en Gezin 4.Ouder Opdracht 1 Verdeel je als groep evenredig over de 4 settings Informatie Multidisciplinaire aanpak opvoedingsondersteuning Kennis Ouders van 4 t/m 11- jarigen hebben met name behoefte aan deskundige hulp en advies bij angst, onzekerheid en faalangst. Doel Deze ouders helpen om te gaan met de angst, onzekerheid en /of faalangst van hun kind

4 settings: 1.Gemeente 2.School 3.Centrum voor Jeugd en Gezin 4.Ouder Opdracht 2 Verzin minstens 5 acties die je vanuit jouw setting in kunt zetten om het doel te bereiken. Schrijf elke setting op een aparte kaart 10 min Informatie Multidisciplinaire aanpak opvoedingsondersteuning Kennis Ouders van 4 t/m 11- jarigen hebben met name behoefte aan deskundige hulp en advies bij angst, onzekerheid en faalangst. Doel Deze ouders helpen om te gaan met de angst, onzekerheid en /of faalangst van hun kind

4 settings: 1.Gemeente 2.School 3.Centrum voor Jeugd en Gezin 4.Ouder Opdracht 3 Schrijf voor de andere settings 2 acties per setting op die je van hun nodig hebt om het doel te bereken. 10 min Informatie Multidisciplinaire aanpak opvoedingsondersteuning Kennis Ouders van 4 t/m 11- jarigen hebben met name behoefte aan deskundige hulp en advies bij angst, onzekerheid en faalangst. Doel Deze ouders helpen om te gaan met de angst, onzekerheid en /of faalangst van hun kind

4 settings: 1.Gemeente 2.School 3.Centrum voor Jeugd en Gezin 4.Ouder Opdracht 4 Ruil je eigen acties met die van de andere settings en verzamel zo zoveel mogelijk acties uit verschillende settings. Om de beurt; gemeente begint. 20 min Informatie Multidisciplinaire aanpak opvoedingsondersteuning Kennis Ouders van 4 t/m 11- jarigen hebben met name behoefte aan deskundige hulp en advies bij angst, onzekerheid en faalangst. Doel Deze ouders helpen om te gaan met de angst, onzekerheid en /of faalangst van hun kind

Gezondheid inwoners Kennemerland Opbrengst Spel over multidisciplinaire aanpak opvoedingsondersteuning

Informatie Acties voortkomend uit opdracht 2 en 3 om doel te behalen Gemeente Acties voor setting: Gemeente Keuzes maken. Snijden in bestande aanbod of gaten opvullen. Verbindingen aanbrengen in aanbod. In kaart brengen van het bestaande aanbod. Wie doet wat? En hoe doen ze dat? Behoeftepeiling onder ouders via scholen, instellingen en consultatiebureau Bekendheid geven aan het nieuwe, optimale aanbod Ervaringen van andere gemeenten Partijen bij elkaar brengen Coördinator Integraal scholen (financieel) kennis, regie aanbieden aan alle schoolbesturen Overzicht met aanbod in de gemeente: cursus, workshop, training, vrijetijds Toegankelijk en betaalbaar aanbod

Informatie Acties voortkomend uit opdracht 2 en 3 om doel te behalen Gemeente Acties voor setting: School Informeren bij de docent of zij het probleem herkennen Sociale vaardigheden integreren in naschoolse opvang Ouders uitnodigen voor een gesprek met als doel waar vraag vandaan komt Sociale vaardigheden integreren in lesprogramma Praten met de kinderen Maatjes op school/buddy systeem Triple P voor leerkrachten Juiste informatie over beschikbare voorzieningen om te kunnen toeleiden Flexibiliteit Openheid Helpen in kaart brengen behoeften ouders Intermediair tussen ouders en aanbieders (hulp) Overleg, afstemming, begrip. Gezamenlijk plan van aanpak Praktische ondersteuning op school

Informatie Acties voortkomend uit opdracht 2 en 3 om doel te behalen Gemeente Acties voor setting: Centrum voor Jeugd en Gezin Sociale vaardigheidstraining voor kinderen promoten bij ouders en scholen Ouders die ouders adviseren Opvoedspreekuren Informatie avond/middag organiseren voor ouders met verschillende instanties Informatie & advies team ‘naar buiten’; school, sportclubs, zwemles, speeltuin Aanschrijven ouders in de wijk om behoefte te inventariseren Helpen in kaart brengen van aanbod en behoeften van ouders Laagdrempeligheid, toegankelijk Bundelen van signalen om met een ondersteuningsvraag naar de gemeente te gaan, financiering Informatie, advies en ondersteuning

Informatie Acties voortkomend uit opdracht 2 en 3 om doel te behalen Gemeente Acties voor setting: Ouder/kind In gesprek met jezelf en partner Vrije tijdsbesteding inzetten ter versterking: sport, scouting, club Google In gesprek met kind In gesprek met school en omgeving Deskundige hulp inschakelen Ouders voor ouders (ervaringsdeskundigen) Inzicht in behoeften geven Ambassadeur voor ouders (namens ouders spreken) Openheid over hulpvraag Medewerking Herkenning, erkennen Accepteren van kennisvergroting

Tijd om na te praten Wat was voor jou vanmiddag het meest waardevol?