Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

3-jarigen in het basisonderwijs
Introductiebijeenkomst
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Presentatie Bijeenkomst 4
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Aanpak problematisch gedrag
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Opvoeden.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Tafels stoelen langs de kant Vorm groepjes van 4 Ga bij elkaar staan.
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
1 Brede school in Warmond: samenwerken
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Freekids Kinderopvang
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Duurzame inzetbaarheid
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Welkom in groep.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Pemwjk 2

Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie op de locatie hanteren. Maak in je presentatie een koppeling met de praktijk door de visie te koppelen aan de kleine groepen die jij hebt samengesteld. Geef daarnaast een voorbeeld van het effect van het gebruik van deze groepssamenstelling.

De belangrijkste reden waarom kinderen graag naar het kindercentrum gaan, zijn de andere kinderen. Om te spelen. De pedagogisch medewerkers helpen de kinderen om zich veilig bij elkaar te voelen en om positieve relaties op te bouwen.

Hoofdpunten › POSITIEVE AANDACHT VOOR ALLE KINDEREN. Jonge kinderen hebben een sterk gevoel voor sfeer. Samen is heel belangrijk voor ze. Goede relaties tussen alle betrokkenen. Pedagogisch medewerkers noemen alle kinderen vaak bij naam. Iedereen is bijzonder. Als er een nieuw kind in de groep komt, wordt het aan de andere kinderen voorgesteld. De familiemuurfoto en een foto van het kind worden opgehangen. Een ouder kind mag uitleggen hoe sommige dingen gaan. Verjaardagen van kinderen worden gevierd. Nieuwe broertjes en zusjes in de kring besproken. Als een kind naar een andere groep of de basisschool gaat, is er een afscheidsritueel.

WIJ-GEVOEL EN RITUELEN Samen dingen doen geeft jonge kinderen een fijn gevoel van erbij horen, van samen. Maar dat kan op die leeftijd alleen bij vertrouwde gewoontes en rituelen. Als iedereen weet hoe het gaat, kan iedereen meedoen. Met de liedjes, met de gebaren die daarbij horen, met de vertrouwde grapjes van kinderen en van pedagogisch medewerkers.

LATEN SPELEN IN KLEINE GROEPJES EN ZORGEN VOOR PRIVACY Jonge kinderen spelen in de regel tijdens het vrije spel met één of twee andere kinderen. Als ze aan tafel puzzelen of tekenen kunnen ze met z’n vieren of vijven spelen. Dan spelen ze niet zo zeer samen, maar vinden ze het fijn om ‘hun eigen ding te doen’ in de nabijheid van andere kinderen. Pedagogisch medewerkers houden hiermee rekening met hun verdeling van de kinderen over de ruimte. Ze laten kinderen in kleine groepjes werken en spelen. En ze zorgen ervoor dat kinderen ook ongestoord alleen kunnen spelen.

MINIMALISEREN VAN DE NEGATIEVE KANTEN VAN DE GROEP Kinderen kunnen ook last van elkaar hebben. In iedere groep zijn kinderen die snel overweldigd raken door de veelheid aan prikkels die de kinderen oproepen. Ze gaan zwerven of trekken zich terug. Dergelijke kinderen worden snel door iedereen, inclusief de pedagogisch medewerkers over het hoofd gezien. Ze hebben steun nodig om in de groep een veilig plekje te vinden waar ze kunnen opgaan in hun spel

OPTIMALISEREN VAN DE POSITIEVE KANTEN VAN DE GROEP. De groep biedt jonge kinderen rijke mogelijkheden. Pedagogisch medewerkers ondersteunen vriendschap tussen kinderen en stimuleren sociaal gedrag zoals elkaar helpen of troosten. Ze onder steunen het samenspel en helpen conflicten tussen kinderen voorkomen.

VEILIGHEID EN WELZIJN. Pedagogisch medewerkers zorgen voor: » Een aantrekkelijke en vertrouwde omgeving, waar kinderen en hun ouders zich thuis voelen. » Fysieke veiligheid en gezondheid. » Een overzichtelijke omgeving waar kinderen de weg weten. » Een omgeving met contact naar buiten. Met ramen en afschermingen waardoor kinderen weten wat er om hen heen gebeurt. » Een omgeving met aandacht voor rust en privacy om je even terug te trekken uit de groep. » Een omgeving waarin kinderen in kleine groepjes en met de hele groep kunnen spelen en samen zijn. » Een omgeving waarin kinderen niet overprikkeld raken of zich vervelen. » Een omgeving waarin de pedagogisch medewerkers prettig en gezond kunnen werken.

GGD Kwaliteitseisen aan kinderopvang Als ouder moet u erop kunnen vertrouwen dat uw kind wordt opgevangen in een veilige en gezonde omgeving. De Wet kinderopvang stelt om die reden algemene en specifieke eisen aan de kwaliteit van kinderopvang. Specifieke eisen zijn onder andere een Verklaring Omtrent het Gedrag voor personeel, een risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid, het organiseren van inspraak van ouders en het gebruik van de Nederlandse taal als voertaal. Algemene wettelijke eisen gaan bijvoorbeeld over het pedagogisch beleidsplan, de groepsgrootte, de verhouding beroepskrachten/aantal kinderen en verblijfsruimten. Deze beleidsregels gelden voor kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouders, gastouderbureaus en peuterspeelzalen.

kinderopvang kinderopvang

Naar aanleiding van bijeenkomst 2 1. Lezen uit Pedagogisch kader; Singer en Kleerkoper (pag. 77, 78, 79, hoofdstuk 9; 90 t/m 99) Kinderen in de groep; Reijntjes (pag. 42 t/m 50) Zijn dat wij; Ligtvoet (artikel “vrijheid voor ontdekken, pag. 5-39) Artikel uit Kinderopvang, maart 2007, “ Een eigen plek” (zie reader) 2. N.a.v. presentatie over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de presentaties over ruimte en materialen hebt verkregen, met je directe collega’s op de groep. Neem met elkaar jullie ruimte en materialen onder de loep. Breng, indien dit ten goede komt aan de groep en de individuen erin, veranderingen aan. Maak met je collega’s een afspraak de doorgevoerde veranderingen te evalueren.

3. N.a.v. presentaties over het samenstellen van kleine groepen Bespreek jouw visie over het vormen van kleine groepen met je directe collega’s op de groep. Vraag hen naar hun visie en laat ze daarbij ook concrete voorbeelden ter onderbouwing geven. Bespreek met elkaar of jullie huidige kleine groepssamenstellingen een toegevoegde waarde voor de kinderen zijn. Wanneer dit niet het geval is vorm je, waar mogelijk, nieuwe groepen. Maak met je collega’s een afspraak de doorgevoerde veranderingen te evalueren. N.a.v. vrij spelen in de groep Bespreek jouw inzichten m.b.t. het vormen van sub-groepen en de omgeving in het kader van vrij spelen met je directe collega’s op de groep. Wanneer je naar aanleiding van dit gesprek veranderingen doorvoert is het belangrijk dat je een moment afspreekt waarin je deze evalueert. 5. Waardenlijst (zie Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt. Bedenk bij iedere waarde een voorbeeld waaruit blijkt dat deze belangrijk is in jouw groep. 6. Regels Neem de regels die op jouw groep gelden mee naar bijeenkomst 3.