Inhoud: 1. Eerlijke Handel 2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS 2.2 Onze organisatie 2.3 Onze partnercriteria 3. Onze producenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Advertisements

Lokale dialoog over armoedebestrijding
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Beleidsplan sc Victoria ’04
Convenant • Convenant ontwikkelinssamenwerking : RIS en gemeente – VAIS en VVSG • Jaarlijks maximum budget met stedenbandzonder stedenband.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
HoekscheWaardDuurzaam
College 5 Ethiek en business.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Het. Het syndicale landschap in België België heeft één van de hoogste syndicalisatiegraden ter wereld. Vakbonden in België zijn democratische organisaties.
Dorcas is een internationale hulporganisatie die in twintig landen in Oost-Europa en Afrika projecten van lokale partnerorganisaties ondersteunt. Dorcas.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Liebran 2007, Alle rechten voorbehouden.. Inhoudstafel 1. Missie 2. Doelstellingen 3. Filosofie 4. Inhoudelijke structuur 5. Standpunten 6. Acties 7.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
3 havo 2 globalisering §2.
Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente. Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel.
3 vwo 1 wereld §7 en 8.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
3 havo 1 wereld §6 en 7.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
DORCAS VOEDSELACTIE 2014.
Potverdorie, eet normaal!
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Potverdorie, eet normaal!
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
EEN VAN DE GENOMINEERDEN IN EINDSTRIJD…. GELUK VOOR IEDEREEN.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Samenvatting Spel Mondiaal Beleid AV AROSA – 8 december 2015.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
NOORD-ZUIDWERKING IN EEN LOKALE OVERHEID Het is zo slecht verdeeld op de wereld, zo ongelooflijk slecht, dat we weten dat dit zo niet kan blijven duren.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
BESPREEKNOTA BELEIDSGROEP GSIW 13/9/2016 HANDVEST STERKE TOEKOMST GSIW.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
De provincies gaan lokaal
Lokaal Sociaal Beleid.
Proef Lekker Geel ter inspiratie VVSG Proef Lekker Geel.
Lokaal loket kinderopvang
Lokaal loket kinderopvang
Bevorderen van het doorstroomproces door maximale samenwerking tussen sociale en reguliere bedrijven en VDAB in de bedrijvenzone ‘Cargovil Plus’.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Inhoud: 1. Eerlijke Handel 2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS 2.2 Onze organisatie 2.3 Onze partnercriteria 3. Onze producenten : een voorbeeld 4. Communicatiekanalen OWW

1. Eerlijke Handel betaalt een gegarandeerde minimumprijs + fairtradepremie koopt zo rechtstreeks mogelijk aan. maakt arme producenten sterker heeft respect voor mens en milieu. garandeert de producent afzet op lange termijn werkt aan een groter draagvlak voor fair trade

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie 2004

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS Fairtrade Als Duurzame Economische Ontwikkelings- Strategie

…Duurzame…: definitie en principes Verdrag van Rio duurzame ontwikkeling als constante zoektocht – afwegen van economische, sociale, ecologische en participatieve elementen aandacht voor ecologische componenten 2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS

…Economische OntwikkelingsStrategie… noodzaak partnerassistance bijzondere aandacht voor Afrika we situeren ons ‘binnen’ de markt maximale toegevoegde waarde in het zuiden wijzigen (lokale) machtsverhoudingen directe en lange termijnrelatie met georganiseerde kleine en/of kwetsbare productenten uit het zuiden 2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS

Concreet: basis- of minimumprijs maximale keuze voor achtergestelde kleinschalige producenten fairtradepremie voorfinanciering maximaal percentage FT ingrediënten met ondergrens van 51% 2. Oxfam-Wereldwinkels 2.1 Onze missie & strategie FaDEOS

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.2 Onze organisatie Geschiedenis WO II: Oxford Famine Relief Committee 1964: Oxfam in België (Oxfam-Solidariteit) 1971: 1 e Wereldwinkel “Trade, not Aid” 1975: Oxfam-Wereldwinkels VZW in Gent 2002: oprichting Oxfam Fairtrade cv 2010: 214 erkende Wereldwinkels

Structuur Oxfam - Wereldwinkels OWW ALGEMENE VERGADERING partnercommissie Diverse werkgroepen Commissies: V&M, Joteam, ad hoc Nationaal SecretariaatRaad van Bestuur Regionale beleidsvergadering 2. Oxfam-Wereldwinkels: 2.2 Onze organisatie

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.2 Onze organisatie Drie pijlers: verkoop / educatie / politiek & actie Het assortiment in de wereldwinkel: Producten van eerlijke handel: +51% regel Solidariteitsproducten Andere producten van maatschappelijk belang Cultuurdragers De pijlers > verkoop

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.2 Onze organisatie De pijlers > educatie & sensibilisering Welke info? De problemen van het Zuiden en de scheve Noord- Zuidrelaties ‘Het zuiden in zicht’: beelden en verhalen van onze partners, met oa de impact van fairtrade op hun leven Hoe? Folders, brochures, magazine, tijdschriften, video’s en tentoonstellingen, … Informatieavonden Info naar scholen: educatieve mappen voor lagere school en secundair onderwijs, oww op school,.. Vorming voor de eigen wereldwinkeliers

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.2 Onze organisatie De pijlers > politiek & actie Lobbywerk Naar politici en bedrijven -Voor rechtvaardige arbeidsomstandigheden -Voor stabiele grondstofprijzen Concrete voorstellen voor rechtvaardigere wereldhandel Samen met andere organisaties -Noord-Zuid organisaties -Milieubewegingen -Consumentenbonden -Vredes- en vakbondsorganisaties Zowel nationaal (aankoopbeleid) als internationaal (campagnes en acties)

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.3 Onze partnercriteria We hanteren drie soorten criteria om na te gaan in hoeverre een kandidaat-producent bijdraagt tot de sociale en duurzame ontwikkeling die we beogen. Sociale ontwikkeling Economische ontwikkeling Milieubewustzijn

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.3 Onze partnercriteria Minimumcriteria = basis: moet gegarandeerd zijn Bv: De organisatie staat open voor nieuwe leden, ongeacht ras, kleur, geslacht, nationaliteit, sociale afkomst Procescriteria = doel: hier werken we naartoe Bv: Programma’s die positie van achtergestelde/ minderheidsgroepen verbeteren, worden aangemoedigd

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.3 Onze partnercriteria Sociale Ontwikkeling Toegevoegde waarde van Fair Trade Versterking producentenorganisatie Democratie en transparantie Geen discriminatie Gendergevoeligheid Geen kinderarbeid Vrijheid van vereniging Arbeidsomstandigheden

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.3 Onze partnercriteria Economische Ontwikkeling Fairtradepremie: transparantie en financieel plan Lokale vermarkting en exportcapaciteit Economische organisatieversterking

2. Oxfam-Wereldwinkels 2.3 Onze partnercriteria Ecologische ontwikkeling Volgens nationale en internationale wetgeving (pesticides) Geïntegreerde teeltmethodes (bij voorkeur biologische teeltwijze)

3. De producenten: een voorbeeld Zwarte thee : van Kayonza en Igara Tea Growers tot Oxfam-Wereldwinkels

Foto haven

Foto magazijn oxfam-Fairtrade

Foto wereldwinkel

4. Communicatiekanalen OWW

strategische doelstellingen missie 1.Oxfam-Wereldwinkels wil concrete maatregelen afdwingen die structureel bijdragen tot een rechtvaardige wereldhandel. Dat doen we door gericht te communiceren met alle instanties en individuen die een politieke invloed op het nationale en internationale handelsbeleid hebben. Waar het kan, doen we dit samen met anderen. 2.Oxfam-Wereldwinkels wil werk maken van een rechtvaardige wereldhandel door bedrijven ertoe aan te zetten verantwoordelijkheid in hun handelspolitiek op te nemen. Oxfam-Wereldwinkels wil bedrijven ertoe bewegen hun contractbepalingen aan te passen en na te leven. 3.Door nationaal en internationaal samen te werken met producenten en gelijkgestemde organisaties wil Oxfam-Wereldwinkels een brede beweging uitbouwen die ijvert voor een andere, duurzame wereld.

strategische doelstellingen missie 4.Door eerlijke handel te drijven, wil Oxfam-Wereldwinkels de organisatie en marktpositie van handelspartners versterken. Die handelspartners zijn producenten, voornamelijk uit het Zuiden, die beantwoorden aan de criteria van Oxfam-Wereldwinkels. 5.Oxfam-Wereldwinkels biedt de consument Fairtrade-producten aan en wil hem zo de kans geven actief mee te werken aan een eerlijke wereldhandel. 6.Oxfam-Wereldwinkels wil de Vlaamse bevolking aanzetten tot een groter engagement in de strijd voor een rechtvaardige wereldhandel, om zo onder meer druk uit te oefenen op het politieke en economische beleid. 7.Oxfam-Wereldwinkels wil haar slagkracht blijvend vergroten door haar vele vrijwilligers en groepen voortdurend te motiveren en met de nodige middelen te ondersteunen.