FOCUSdag Studiesucces: jagen en binden 19 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
HAVISTEN COMPETENT
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Workshop Handelingsgericht werken
Welkom bij Leefstijl.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Pastoraal op school.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Samen werken aan een gezonde regio!
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Loopbaanontwikkeling OOP
IPC Nederland.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Social work Week 2.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Geïntegreerde schoolverbetering
Workshop Identiteit?.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Participerend Leiderschap
Loopbaancompetenties
Onderwijs Ondersteunend Personeel
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Burgerschap Samenwerkend leren
Toekomstgericht personeelsbeleid
Zwart wit denken in de klas
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Persoonlijk Leiderschap
Werkgevers wendbaar aan de slag
In gesprek over werkdruk
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Activernde didactiek & passende werkvormen
Richting geven aan Teamontwikkeling
JEUGDzorg - voor wie?.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transcript van de presentatie:

FOCUSdag Studiesucces: jagen en binden 19 november 2015

Welkom Hans van der Moolen Directeur Instituut voor Gezondheidszorg

Focus uitkomsten

Diploma na 5 jaar mbo’ers Het slechte nieuws: Diploma na 5 jaar mbo’ers Autochtoon 2005 2009 Jongens 50.4 44.9 Meisjes 62.8 52.1 NW-Allochtoon Jongens 32.2 16.4 Meisjes 39.1 26.4

Diploma na 5 jaar havisten Het slechte nieuws: Diploma na 5 jaar havisten Autochtoon 2005 2009 Jongens 35.2 31.7 Meisjes 52.3 50.8 NW-Allochtoon Jongens 23.4 13.2 Meisjes 34.9 28.0

Het goede nieuws: Wat wij doen doet ertoe! Onderzoek Hattie: Leraren zijn de krachtigste beïnvloeders van leerprocessen.

Wat doet er dan toe? Hoge verwachtingen van alle studenten Actief leren Minder praten, meer luisteren, meer vragen stellen Feedback geven - Taakgericht - Specifiek - Just in time Diversiteit in werkvormen (activerend) Aansluiten bij aanwezige voorkennis Doelgericht leren - Heldere leerdoelen - Heldere succescriteria

De vraagstukken Hoe zorg je dat je docententeam de verantwoordelijkheid voelt en hiernaar handelt? Wat betekent binding voor professionalisering en personeelsbeleid? Welke rol en kansen heb jij als onderwijsmanager of directeur in het werven, coachen en sturen van je docenten? Hoe ga je om met een diverse populatie in de klas als de samenstelling van je team homogeen is? Hoe faciliteer en stimuleer je als leidinggevende een pedagogische benadering van docenten om het studiesucces te verhogen? Hoe verbind je jagen aan studiesucces?

Programma 09.00 – 09.10 uur Welkom 09.10 – 09.30 uur Studiesucces en professionalisering Ostara de Jager-Bes 09.30 – 10.30 uur Lezing 'Managing Diversity; hoe zet je de docent aan‘ Gerrit van Roekel (directeur/trainer buro Balans) 10.30 – 10.45 uur Pauze 10.45 – 11.45 uur Dilemma's & plenaire terugkoppeling 11.45 – 12.45 uur Lezing 'Studiesucces door te jagen‘ Piet Boekhoud - Oud-Lector Hogeschool Rotterdam/Oprichter De Nieuwe Kans 12.45 – 13.00 uur Vragen aan Piet Boekhoud en Gerrit van Roekel vanuit de zaal 13.00 uur Lunch

Studiesucces en Professionalisering Ostara de Jager-Bes

Studiesucces We gaan nat We hebben de kern nog niet te pakken Hoe kunnen we dit taaie vraagstuk aanpakken? Wat is jouw rol hierbij?

Studiesucces Strategisch meest urgente thema van HR. Veel initiatieven opgezet, vooral in de periferie. We willen meer impact realiseren.nte thema van HR

Cruciale factoren Kwaliteit van onderwijs ñ Binding Kwaliteit van de docent Werkgeverschap   

Opvatting docentschap? https://www.youtube.com/watch?v=x1DVlSJpS3g

Opvatting docentschap? Hoe kijken wij naar onze docenten? Hoe inspireren wij onze docenten? Hoe stimuleren wij onze docenten? Vanuit “Focus” en “Binding” en de visie op werkgeverschap hoort een opvatting over professionele kwaliteit. Dit is het startpunt voor het profiel van de gewenste docent. Een docent bij Hogeschool Rotterdam is in ieder geval pedagogisch en didactisch sterk en is in staat de student te binden op inhoud. Dat maakt deel uit van het generieke profiel van de docent bij Hogeschool Rotterdam.

Verbinding? Zijn wij in verbinding met onze docenten? Interventies langs twee lijnen: 1. Vanuit Visie & Leiderschap de dialoog aangaan 2. Personeelsbeleid op de schop

Wat leren we van buiten? Gerrit van Roekel over personeelsbeleid en diversiteit. Piet Boekhoud over binding en de mbo studenten. Veel plezier!

FOCUSDAG 2 JAGEN EN BINDEN Gerrit van Roekel Datum 19 november 2015

DOELEN DELEN, DOELEN BEREIKEN BINDEN = DOELEN DELEN, DOELEN BEREIKEN Waar staan en gaan we voor vanuit welke visie en basishouding Welke invulling geven we aan de vorming en versterking van de persoonlijke- en beroepsidentiteit van onze studenten vanuit welk mens- en wereldbeeld

PERSPECTIEF pedagogische taak: hogeschool leidt student op tot toekomstig professional in de pluriforme samenleving maatschappelijke opdracht: - hogeschool is ontmoetingsplaats om de samenleving te leren kennen, werkt aan sociale cohesie morele verantwoordelijkheid; docent leert student kritische, zelfdenkende wereldburger te zijn

CULTUURBEGRIP

CULTUURBEGRIP

DILEMMA < > WERKHOUDING

KLEINE EN GROTE ERGERNISSEN studenten trekken zich terug met een groep van gelijkgezinden (naar taalgroepen en geloofsovertuigingen) mannelijke studenten die vrouwen geen handen meer schudden, vrouwen ongelijkwaardig benaderen, behandelen (gemis aan) eenduidigheid in pedagogische en maatschappelijke taakopvatting bij docenten (meer dan alleen ‘lesboer’?) omgaan met (morele) dilemma’s: handelingsverlegenheid

HANDELINGSVERLEGENHEID lastige, (school)politieke, maatschappelijke kwesties wegkijken en bagatelliseren angst voor discriminatie en - polarisatie, voor verwijten of - intimidatie, imagoschade weinig bewustzijn van pedagogische taak voor (morele) vorming van jongeren tot kritische, zelfdenkende burgers onvoldoende kennis en niet (kritisch) reflecteren bij extreme uitingen

EMPATHISCH VAKMANSCHAP zie de pedagogische en maatschappelijke noodzaak en overwin handelingsverlegenheid: in belang van burgerschapsvorming van jongerengelijke kansen voor àlle jongeren op een succesvolle school- en arbeidsloopbaan zoek (ver)binding: praten, debat, discussie, neem de tijd, zorg dat iedereen mee kan doen doorbreek het ‘wij-zij’ denken houd je aan duidelijke regels en grenzen

EMPATHISCH VAKMANSCHAP morele kwesties vragen om discussie en aandacht - onthecht dogma’s en waarheden van idealen en leer studenten te nuanceren - soms nodig de confrontatie aan te gaan over tegenstrijdigheden en tegenstrijdige culturele belangen doceren: voorbeeldfunctie, inspireer en inzet voor actieve verdraagzaamheid (voor een ieder en voor elkaar) - biedt ruimte, kom je makkelijker in gesprek - dan kijk je vanuit een pedagogisch perspectief

DOELEN DELEN, DOELEN BEREIKEN HOE BINDEN = DOELEN DELEN, DOELEN BEREIKEN openstaan voor nieuwe denkbeelden en ontwikkelingen leren vanuit verschillende invalshoeken naar mensen te kijken divers samengestelde docententeams zelfreflectie en feedbackrijke cultuur dilemmabespreking als vast onderdeel in overlegstructuren

Uitleg dilemma discussie Hans van der Moolen

PAUZE

Dilemma's

Dilemma 1 Een docent uit zijn bezorgdheid dat studenten zich nauwelijks mengen. Er ontstaan subgroepen in de gemeenschappelijke ruimtes en in klaslokalen naar taalgroep en geloofsovertuiging. Dit heeft tot gevolg dat de leeropbrengst vermindert en hij geeft aan de rendementsafspraken niet na te kunnen komen. Hij vraagt jou om advies.

Dilemma 2 Naast het gewone onderwijs zijn de programma’s van werkweken, meerdaagse excursies, studietrips gericht op het versterken van de contacten tussen leerlingen onderling en tussen de leerlingen en docenten, kennismaken met andere culturen en bevorderen van de zelfstandigheid en de volle ontwikkeling van de persoonlijkheid van de student. Deelname heeft een verplichtend karakter omdat de vereiste studiepunten binnen het programma gehaald moeten worden. Met name meisjes mogen van ouders niet of niet aan alle activiteiten deelnemen. De organiserend docent komt naar jou toe met de vraag wat hij moet doen.

Dilemma 3 Docent vindt dat hij er is om kennis over te dragen en dat sociale interactie en binding met studenten niet behoort tot de primaire taak ik het hoger onderwijs. Hoe kun je dit veranderen?

Piet Boekhoud Oud-Lector Hogeschool Rotterdam/Oprichter De Nieuwe Kans Studiesucces door te jagen...

Vragen aan Piet Boekhoud en Gerrit van Roekel

Focusdag 3: 11 februari 2016 Martine Borggreve

LUNCH