Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Wettelijk kader onderwijstijd
L&B in het MBO.
Het veranderend landschap in het MBO
Informatieavond klas 3 21 januari 2014
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
VAVO-bekostiging Deze presentatie gaat over de regels bij de rijks bekostiging per Het betreft de nieuwe VAVO bekostiging die door OCW wordt bekostigd.
Studiecoach Bijeenkomst
VMBO Economie Docentendag
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
TWEEDE FASE regelingen en aandachtspunten (versie 4 vwo, oktober 2015) J.Kieboom.
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VOORLICHTINGSAVOND, 30 maart Pakketkeuze 4TL + overgangsnormen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.
OER Overzicht belangrijkste wijzigingen.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
BPV-Update Heleen Beurskens MBO Raad Ad Geluk SBB.
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Voorlichting VMBO-T examenjaar 2016/2017 Geert Groote College Amsterdam September 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Examinering WIN 17.
Workshop experimenten in het mbo
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Bunnik,
Kennis delen.
Kiezen voor keuzedelen
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Voorlichtingsavond 4 mavo
Entreeschool: samen naar een goede basis

Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Certificaten mbo vragen en antwoorden over het uitreiken van certificaten Marjo Jansen directie MBO, OCW Arjan.
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Transcript van de presentatie:

Ambassadeursbijeenkomst

Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling

› Mogelijkheid voor scholen tot afwijken van deel van keuzedeelverplichting met vormende vakken › Mogelijkheid voor studenten om ook een verzoek in te dienen voor het volgen van niet- gekoppelde keuzedelen Wijzigingen na behandeling Tweede Kamer › Invoering van keuzedelen als onderdeel van de slaag-zakbeslissing (cohort )

Keuzedeelverplichting › Per soort opleiding is vastgelegd wat de omvang is van de keuzedeelverplichting › De keuzedeelverplichting wordt uitgedrukt in studielast in klokuren › De keuzedeelverplichting moet gevuld worden met één of meerdere keuzedelen

Omvang studielast keuzedeelverplichting KwalificatieSoort opleidingKeuzedeelverplichting Niveau 1Entreeopleiding240 klokuren Niveau 2Basisberoepsopleiding480 klokuren Niveau 3Vakopleiding720 klokuren Niveau 4Middenkaderopleiding 3 jr720 klokuren Niveau 4Middenkaderopleiding > 3 jr960 klokuren Niveau 4Specialistenopleiding240 klokuren

Gemotiveerd afwijken van de keuzedeelverplichting › Scholen mogen per opleiding gemotiveerd afwijken van de keuzedeelverplichting met een onderdeel van 240 klokuren (studielast) › Dit onderdeel moet worden ingevuld met onderwijs in het teken van persoonlijke, culturele of levensbeschouwelijke vorming › Vereiste: onderwijs van voldoende kwaliteit en géén overlap met kwalificatie › Per opleiding = per crebo dus geldt voor alle locaties en leerwegen hetzelfde › BOT telt mee voor onderwijstijd, BPV niet › Entree- en specialistenopleidingen zijn uitgezonderd

Kiezen voor niet-gekoppelde keuzedelen › Een student kan een verzoek indienen voor volgen van niet-gekoppelde keuzedelen › Het verzoekt dient in beginsel gehonoreerd te worden door de school › Daarnaast kunnen alleen organisatorische bezwaren leiden tot afwijzing van het verzoek › Het niet-gekoppelde keuzedeel komt in de plaats van een gekoppelde en geeft dus invulling aan keuzedeelverplichting › De aanbodverplichting van de school voor voldoende gekoppelde keuzedelen blijft onveranderd › Het keuzedeel moet onderdeel zijn van het actuele, schoolbrede keuzedeelaanbod en heeft géén overlap met de kwalificatie

Kiezen voor niet-gekoppelde keuzedelen

Vrijstelling voor behaalde keuzedelen › Bij een (op)volgende opleiding moet de student opnieuw voldoen aan de aanvullende diplomavoorwaarde › De examencommissie kan vrijstelling verlenen voor een keuzedeel, als de student het reeds behaald heeft › Indien het keuzedeel ook gekoppeld is aan de nieuwe opleiding, is in ieder geval voldaan aan (een deel van) de aanvullende diplomavoorwaarde › Of als de student een verzoek heeft gedaan voor een niet gekoppeld keuzedeel dat in het aanbod van de school zit en niet overlapt met de kwalificatie › De aanvullende diplomavoorwaarde is: aanwezigheid van een examenresultaat voor een keuzedeel dat invulling geeft aan de keuzedeelverplichting

Gevolgde niet-behaalde keuzedelen › Een niet behaald keuzedeel wordt door de examencommissie meegenomen in de beoordeling of voldaan is aan de aanvullende diplomavoorwaarde › Bij een (op)volgende opleiding kan de examencommissie besluiten dat de student het eerder niet behaalde keuzedeel ‘gevolgd’ heeft › Met de aanwezigheid van een examenresultaat is voldaan aan (een deel van) de aanvullende diplomavoorwaarde › Bij een (op)volgende opleiding moet de student opnieuw voldoen aan de aanvullende diplomavoorwaarde

Diplomering keuzedelen t/m cohort › Het behalen van een keuzedeel is niet bepalend voor het behalen van het diploma › Het hebben van een examenresultaat per keuzedeel is wel voorwaardelijk voor het behalen van het diploma › Iedere student moet examen doen voor de keuzedelen binnen de opleiding om het diploma te kunnen krijgen › Het voldoen hieraan is onderdeel van de beoordeling van de examencommissie › Dat geldt voor keuzedelen waarmee de keuzedeelverplichting wordt ingevuld; gekoppelde keuzedelen én op verzoek van de student niet-gekoppelde keuzedelen

Diplomering keuzedelen vanaf cohort › Het behalen van een keuzedeel is wél bepalend voor het behalen van het diploma; de hoogte van het resultaat is onderdeel van de slaag-zakbeslissing › Een voorstel voor compensatie wordt voorgelegd aan de Tweede Kamer: – Het gemiddelde van de resultaten van de keuzedelen binnen de keuzedeelverplichting moet tenminste een 6 of “voldoende” zijn – Voor minimaal de helft van deze keuzedelen moet het resultaat tenminste een 6 of “voldoende” zijn – Een keuzedeelresultaat mag nooit lager dan een 4 of daarmee overeenkomende eindwaardering zijn – De omvang van een keuzedeel wordt niet meegewogen in het gemiddelde › Het voldoen hieraan is onderdeel van de beoordeling van de examencommissie › Dat geldt voor keuzedelen waarmee de keuzedeelverplichting wordt ingevuld; gekoppelde keuzedelen én op verzoek van de student niet-gekoppelde keuzedelen

Afwijken van de keuzedeelverplichting met “vorming” › Het niet hoeft te worden geëxamineerd en geen onderdeel is van slaag-zak beslissing › Er geen uitwisseling plaatsvindt met BRON › De instelling zelf mag bepalen of het onderdeel op het diploma getoond wordt › Studenten vooraf worden geïnformeerd middels OER en OOK en de school achteraf verantwoordt in het jaarverslag met kengetallen én inhoudelijke motivatie › De vorming nooit een vrijstelling kan opleveren voor een keuzedeel in een vervolgopleiding Dan geldt het volgende:

Keuzedelen in de BBL › Keuzedelen in BBL-opleidingen in hoge mate in de BPV georganiseerd › Slimme keuzedelen en slimme programmeringsmogelijkheden worden door SBB en MBO Raad bekeken › Uitwerking wordt met aandacht gemonitord › Ook BBL-opleidingen krijgen te maken met de keuzedeelverplichting

Keuzedelen in de BBL › Aansluiten bij bestaande generieke keuzedelen, zoals: ARBO, kwaliteitszorg en hulpverlening, Inspelen op innovaties, Duurzaamheid in het beroep, Diversiteit, Werk verdelen en begeleiden, Resultaatgericht samenwerken (projectuitvoering), Organiseren evenement of educatie › Vakspecifieke: verdiepen van een kerntaak/werkproces › Werkgroep komt met 2 nog verder uit te werken lijnen:

Wetsvoorstel HKS › Verloopt volgens planning › Plenair debat in de Eerste kamer in november

Materiaal communicatie keuzedelen › “He je hebt wat te kiezen” › Mooi materiaal om scholen te faciliteren › Materiaal komt tot stand in samenwerking met studenten en scholen

Werkateliers › In 1 of 2 dagen volledig op de hoogte van de herziening › Voor mensen die verantwoordelijk zijn voor het maken, examineren, programmeren of ondersteunen (administratie/logistiek/planning) van het onderwijs. › Inzicht in openstaande acties en in beeld waar er beslissingen moeten volgen › 1-daagse = 1500 euro, 2-daagse = 3000 euro › Ruimte voor eigen vragen en behandelen van eigen casuïstiek

› Terugkomdag waarin laatste stand van zaken keuzedelen wordt besproken › Ruimte voor bespreken eigen casuïstiek › Geschikt voor deelnemers die eerder al een werkatelier volgden › Geen eigen financiële bijdrage in ruil voor Best Practices Terugkomdagen › Meer info: en

Werkatelier Pro voor ambassadeurs › Werkatelier voor experts › Hoog detailniveau › Ruimte voor inbreng eigen vraagstukken › Is hier behoefte aan?

Informeren leerbedrijven › Presentatie beschikbaar voor het informeren van leerbedrijven over de herziening › Te downloaden op herzieningmbo.nl/publicaties en ihks.nl