Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Presentatie voor Wmo-raad Harderwijk 11 februari 2013
Sociaal domein Van transities naar maatschappelijke transformatie
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Samen verder!.
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Verbinden van zorg en onderwijs
Transities in de ouderenzorg: verantwoordelijkheden van burgers
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Het Westerwoldse zorgmodel
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
3 Decentralisaties De opgave, Bergense visie en aanpak
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Project oriëntatie op het beroep
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Vrijwilligersbeleid & Mantelzorg voorlichtingsavond 19 september 2007 Hans Hoes.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Ontwerp Wmo beleidsplan
WELKOM! 16 maart 2017.
Transcript van de presentatie:

Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel Ambassadeur Kanteling VNG 10 maart 2014

Regeringsplannen zorg  Afremmen/grip krijgen op kostenstijging zorg  Sociale taken dicht-bij-burger beleggen  Zorg en welzijn bundelen → gemeente  eigen verantwoordelijkheid burger  één gezin – één plan – één regisseur

De 3 decentralisaties van Rijk, provincie naar gemeente  Overheveling persoonlijke begeleiding en verzorging uit AWBZ naar gemeente  Jeugdzorg  Participatiewet (passend onderwijs: meeste leerlingen met beperking in eigen dorp naar school) Zelfde werkwijze:  Eigen kracht  Mede verantwoordelijkheid  Een gezin – één plan – één regiseur  Van recht op zorg naar recht op ondersteuning

Decentralisatie AWBZ  Hevelt de begeleiding, ondersteuning en verzorging uit de AWBZ per 2015 over naar de Wmo  Vanaf 2015 vervalt het recht op dagbesteding en wijzigt persoonlijke verzorging, maar wordt het net (als in de WMO) als maatwerk/ondersteuning geregeld  Alle ondersteuning en begeleiding van thuiswonende mensen met beperking wordt WMO

Decentralisatie Jeugdwet  Maakt gemeenten per 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Het gaat hier om de provinciale jeugdzorg, de jeugdbescherming en- reclassering, de jeugd-ggz en de zorg voor licht verstandelijk gehandicapte jeugd.

Decentralisatie Participatiewet  Legt de uitvoering/regie van de Participatiewet vanaf 2015 (voor WWB, voormalig Wajong en Wsw) bij gemeenten. Gemeenten worden verantwoordelijk voor werk en uitkering van (niet volledig) arbeidsongeschikte jong gehandicapten. Mensen met een beperking komen zo veel mogelijk in het reguliere bedrijfsleven

Daarnaast andere kabinetsplannen:  40 % van Huishoudelijke Hulp af: nog alleen voor lage inkomens.  Alle extra taken gaan met bezuinigingen van het rijk naar gemeente.  Verzorgingshuis gaat stoppen verpleeghuis blijft: ZZP’s 1 t/m 3(4) verdwijnen.

Uitgangspunten  80% geen problemen, kan anderen ondersteunen, 15% ondersteuning nodig bij nemen/houden regie, 5% heeft permanente steun/zorg nodig.  Primair: eigen kracht/mogelijkheden burger.  Beleid samen maken met burgers en professionals.  Samenwerking/vertrouwen locale instellingen.  Slimmere inzet vrijwilligerswerk door betere aansluiting informele en formele zorg

 Kansen: - vraag van burger nu echt uitgangspunt - één plek voor vragen en oplossingen - benutten kracht mienskippen (dorp) - overgangsmaatregelen voor bestaande cliënten

Valkuilen en opgaven  Valkuilen: - teveel verwachten van zelfredzaamheid, - kwetsbare mensen tussen wal en schip - te snelle invoering regeringsplannen - toenemende eenzaamheid  Opgaven: cultuuromslag, voor gemeente,burgers, instellingen, dorpen (accent op sociale i.p.v. fysieke vraagstukken)

 Trend: Meer verantwoordelijkheid burger, minder overheid Mensen met beperkingen langer in eigen dorp: - we worden steeds ouder - traditioneel verzorgingshuis verdwijnt - mensen met psychiatrische problemen minder in inrichting - jeugd met ondersteuning langer thuis, naar school in eigen dorp - eerder ontslag uit ziekenhuis  Oplossing: - Iedere burger, gemeente, vereniging, kerk, bedrijf, dorp, buurt de vraag: hoe kan of wil ik hierop inspelen? - Professionals zorg/welzijn: dorpsgerichte aanpak, betere aansluiting formele zorg

Voorbeelden van versterken mienskip  Vrijwillig dorpsvervoer (o.a. Trynwâlden, Burdaad).  Kleine klussendienst (o.a. Sumar).  Zorgcoöperatie (o.a. Trynwâlden) energiecoöperatie.  Sociaal café, krantencontact.  Sport- cultuur contact, aanbod ouderen.  ‘tegenprestatie’bij uitkering.  Kearn.  Nieuwe woonvormen, ‘t Sintrum, Molkfabryk, plan Benedictus.  DANZ  …

 Hoe spilet Garyp yn op dizze trend?