Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel Ambassadeur Kanteling VNG 10 maart 2014
Regeringsplannen zorg Afremmen/grip krijgen op kostenstijging zorg Sociale taken dicht-bij-burger beleggen Zorg en welzijn bundelen → gemeente eigen verantwoordelijkheid burger één gezin – één plan – één regisseur
De 3 decentralisaties van Rijk, provincie naar gemeente Overheveling persoonlijke begeleiding en verzorging uit AWBZ naar gemeente Jeugdzorg Participatiewet (passend onderwijs: meeste leerlingen met beperking in eigen dorp naar school) Zelfde werkwijze: Eigen kracht Mede verantwoordelijkheid Een gezin – één plan – één regiseur Van recht op zorg naar recht op ondersteuning
Decentralisatie AWBZ Hevelt de begeleiding, ondersteuning en verzorging uit de AWBZ per 2015 over naar de Wmo Vanaf 2015 vervalt het recht op dagbesteding en wijzigt persoonlijke verzorging, maar wordt het net (als in de WMO) als maatwerk/ondersteuning geregeld Alle ondersteuning en begeleiding van thuiswonende mensen met beperking wordt WMO
Decentralisatie Jeugdwet Maakt gemeenten per 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Het gaat hier om de provinciale jeugdzorg, de jeugdbescherming en- reclassering, de jeugd-ggz en de zorg voor licht verstandelijk gehandicapte jeugd.
Decentralisatie Participatiewet Legt de uitvoering/regie van de Participatiewet vanaf 2015 (voor WWB, voormalig Wajong en Wsw) bij gemeenten. Gemeenten worden verantwoordelijk voor werk en uitkering van (niet volledig) arbeidsongeschikte jong gehandicapten. Mensen met een beperking komen zo veel mogelijk in het reguliere bedrijfsleven
Daarnaast andere kabinetsplannen: 40 % van Huishoudelijke Hulp af: nog alleen voor lage inkomens. Alle extra taken gaan met bezuinigingen van het rijk naar gemeente. Verzorgingshuis gaat stoppen verpleeghuis blijft: ZZP’s 1 t/m 3(4) verdwijnen.
Uitgangspunten 80% geen problemen, kan anderen ondersteunen, 15% ondersteuning nodig bij nemen/houden regie, 5% heeft permanente steun/zorg nodig. Primair: eigen kracht/mogelijkheden burger. Beleid samen maken met burgers en professionals. Samenwerking/vertrouwen locale instellingen. Slimmere inzet vrijwilligerswerk door betere aansluiting informele en formele zorg
Kansen: - vraag van burger nu echt uitgangspunt - één plek voor vragen en oplossingen - benutten kracht mienskippen (dorp) - overgangsmaatregelen voor bestaande cliënten
Valkuilen en opgaven Valkuilen: - teveel verwachten van zelfredzaamheid, - kwetsbare mensen tussen wal en schip - te snelle invoering regeringsplannen - toenemende eenzaamheid Opgaven: cultuuromslag, voor gemeente,burgers, instellingen, dorpen (accent op sociale i.p.v. fysieke vraagstukken)
Trend: Meer verantwoordelijkheid burger, minder overheid Mensen met beperkingen langer in eigen dorp: - we worden steeds ouder - traditioneel verzorgingshuis verdwijnt - mensen met psychiatrische problemen minder in inrichting - jeugd met ondersteuning langer thuis, naar school in eigen dorp - eerder ontslag uit ziekenhuis Oplossing: - Iedere burger, gemeente, vereniging, kerk, bedrijf, dorp, buurt de vraag: hoe kan of wil ik hierop inspelen? - Professionals zorg/welzijn: dorpsgerichte aanpak, betere aansluiting formele zorg
Voorbeelden van versterken mienskip Vrijwillig dorpsvervoer (o.a. Trynwâlden, Burdaad). Kleine klussendienst (o.a. Sumar). Zorgcoöperatie (o.a. Trynwâlden) energiecoöperatie. Sociaal café, krantencontact. Sport- cultuur contact, aanbod ouderen. ‘tegenprestatie’bij uitkering. Kearn. Nieuwe woonvormen, ‘t Sintrum, Molkfabryk, plan Benedictus. DANZ …
Hoe spilet Garyp yn op dizze trend?