Organisatiepsychologie les 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Advertisements

De relatie tussen logistiek en veiligheid
culturen categoriseren: basiswaarden
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Arbeidstevredenheid en prestaties
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Hoofdstuk 14 Gedrag in organisaties © Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Kwaliteit van meetinstrumenten
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Inleiding tot management en organisaties
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Introductie tot Organisatie Gedrag
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Vitaliteit in perspectief
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Dossier Empowerment.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist.
Groepsdynamica.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
gespreksvaardigheden
Naar een duurzaam HRM beleid
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
De juiste route naar het juiste doel
Zorg verlenen aan anderen
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Organisatiepsychologie les 1 Docent: drs. Caroline Heijmans

Wat is organisatie-psychologie? Organisatiepsychologie (=Gedrag in Organisaties/GIO): Houdt zich bezig met het (werkende) individu, functionerend in een grotere context van een organisatie; Onderwerpen die aan de orde komen: Persoonlijkheid Motivatie Emotie Groepsgedrag Macht Leiderschap Organisatiestructuur Wat is organisatie-psychologie?

Uitdagingen en kansen voor GiO Omgaan met globalisering Leidinggeven aan een pluriform personeelsbestand geslacht etnische achtergrond land van herkomst leeftijd invaliditeit partner levensbeschouwing Kwaliteit en productiviteit verbeteren Klantenservice verbeteren Sociale vaardigheden verbeteren Innovatie en verandering stimuleren Omgaan met ‘tijdelijkheid’ Evenwicht werk-privé Ethischer gedrag Positieve werkomgeving scheppen Uitdagingen en kansen voor GiO

Drie fundamenten van individueel gedrag in organisaties: Vermogen Attitudes Leren

Vermogen Vermogen (ability) wordt bepaald door: intelligentie geschiktheid voor het werk Vermogen

Attitude: een positieve of negatieve houding tegenover dingen, mensen of gebeurtenissen geeft aan hoe iemand ergens over denkt Attitudes

Attitudes De vier volgende eigenschappen moeten worden bekeken: Wat zijn de belangrijkste componenten? Hoe consistent zijn attitudes? Vloeit gedrag altijd voort uit attitudes? Wat zijn de voornaamste attitudes ten aanzien van werk?

De componenten van een attitude:

De componenten van een attitude:

consistentie van attitudes Cognitieve dissonantie ontstaat wanneer twee of meer attitudes van iemand met elkaar botsen of wanneer gedrag en attitudes tegenstrijdig zijn. Individuen streven naar minimale dissonantie in hun gedrag, ingegeven door: het belang de mate van invloed van het individu erover de beloning die erbij betrokken is consistentie van attitudes

Komt gedrag altijd voort uit attitudes? Moderatorvariabelen: ‘onderdrukkers’ van het verband tussen attitude en gedrag: belang van de attitude mate van specificiteit toegankelijkheid aanwezigheid sociale druk directe ervaring met de attitude Komt gedrag altijd voort uit attitudes?

voornaamste attitudes t.a.v. werk GiO onderzoekt drie attitudes: werktevredenheid betrokkenheid bij het werk betrokkenheid bij de organisatie affectieve binding extrinsieke (calculerende) binding normatieve binding voornaamste attitudes t.a.v. werk

Werktevredenheid heeft te maken met een verzameling gevoelens die een individu heeft voor zijn werk

Gevolgen van (on)tevredenheid op de werkvloer exit-reactie stem-reactie loyaliteits-reactie verwaarlozings-reactie Gevolgen van (on)tevredenheid op de werkvloer

werk-tevredenheid Werktevredenheid: Bedrijven met tevreden werknemers zijn effectiever. Tevredenheid komt voort uit vertrouwen. Tevreden personeel zorgt voor tevreden klanten en andersom. Verband met ziekteverzuim is gering. Verband met personeelsverloop is iets sterker. Verband met ongewenst gedrag is groot. werk-tevredenheid

Hoe leren mensen gedrag? Wat is leren? Leren = elke betrekkelijk permanente gedragsverandering die optreedt als een gevolg van een ervaring. N.B.: Leren gaat niet zonder verandering. Verandering moet diep wortelen. Er is ervaring voor nodig. Hoe leren mensen gedrag?

Operante conditionering Leren Operante conditionering Mensen leren bepaald gedrag om te krijgen wat ze willen of om te vermijden wat ze niet willen.

Social learning Leren Mensen leren door bij anderen te observeren en door directe ervaringen. Vier processen gaan hiermee samen: aandacht geven opslaan in het geheugen motorische reproductie (gedragsnabootsing) bekrachtiging

Leren Shaping Methoden om gedrag te vormen (shapen): positieve bekrachtiging negatieve bekrachtiging straf uitdoving

Bekrachtigings-schema’s

Persoonlijkheid De combinatie van psychologische trekken die we gebruiken om iemand te classificeren en te beschrijven op basis van karakteristieken als rustig, passief, druk, agressief, etc.

OCEAN Het model van de Grote 5 Openess to experience Conscientiousness Extraversion Agreeableness Neuroticism

Myers-Briggs Type Indicator Een van de wereldwijd meest gebruikte persoonlijkheidsmodellen Individuen worden geclassificeerd als Extroverted of Introverted (E of I) Sensing of Intuitive (S or N) Thinking of Feeling (T or F) Perceiving of Judging (J of P)

Invloed op GiO Zelfbeeld/Zelfevaluatie Self-monitoring Type A persoonlijkheid Proactieve persoonlijkheid

Persoonlijkheid en geschiktheid Vocational Preference Inventory (Holland) Persoonlijkheidsprofiel aan de hand van vragenlijst (160 beroepen wel/niet aantrekkelijk) 6 verschillende persoonlijkheidstypen Persoonlijkheid en geschiktheid

Waarden

Waarden stelsel van samenhangende overtuigingen Inhoudelijk aspect: dat het belangrijk is Intensiteit: hoe belangrijk het is waarden zeggen niet altijd iets over persoonlijkheid, en persoonlijkheid niet altijd over waarden Meetinstrument voor waarden = Rokeach Value Survey Waarden

Verschillen per generatie en cultuur

5 dimensies van Hofstede Grote vs kleine machtsafstand Individualisme vs collectivisme Masculiniteit vs femininiteit Onzekerheidsvermijding Langetermijn- vs kortetermijnoriёntatie 5 dimensies van Hofstede cultuurverschillen

Het GLOBE-kader Cultuurverschillen (2)

Gevolgen voor managers Persoonlijkheid De baan, de werkgroep en de organisatie analyseren om vast te stellen welke persoonlijkheid past. Waarden Waardesysteem ook belangrijk voor een functie (naast vermogen, motivatie en ervaring)