Zeven Stellingen voor Succesvolle Transformatie Transformeren in crisistijden | Naar een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen Maandag 19 april 2010,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Module B: De ‘Whole School Approach’
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Innovaties in bestuurlijke arrangementen voor de waardering van water 29 september 2006 Prof. Dr. J.J. Bouma Wetenschappelijk Directeur LmW |
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
1 “Creativiteit en duurzaamheid zijn de weg voorwaarts voor organisaties in de 21 ste eeuw.” Pascal Cools Algemeen directeur Flanders DC.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Zorgorganisaties & vastgoed
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Het innovatiemodel van IMEC
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
HRL - Tb Department | 02/10/2013 | © Robert Bosch GmbH / Bosch Transmission Technology B.V All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation,
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Leren ondernemen en ondernemend leren
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
NKOP Symposium – State of the Art Ouderenpsychiatrie
Honoursonderwijs in HBO
Visie & Strategie.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Het Europese industriebeleid Jan Larosse, EWI-Focus 19 april 2020.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Introductie Specialist: Exchange vzw
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
14 november 2017 ISPT Amersfoort
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Ondernemen voor de toekomst
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Transcript van de presentatie:

Zeven Stellingen voor Succesvolle Transformatie Transformeren in crisistijden | Naar een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen Maandag 19 april 2010, Brussel Dr. Bruno Tindemans

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 2 Huidige crisis verschilt grondig van crisis uit de jaren ’30: De Grote Depressie uit jaren ‘30 = crisis binnen een bestaand productie systeem Huidige crisis = breuklijn in de overgang van een industriële maatschappij naar een kennis maatschappij Waarom zien velen de ernst hiervan niet in?  Huidige crisis maskeert deze veel ingrijpendere breuklijn  Keynesiaanse oplossingen vormen een pleister, die verbergt dat chirurgische prestaties nodig zijn (en daardoor verergert de wonde)  Onderliggende systemen veranderen ≠ kurieren am Symptom (Impact van globalizering en delocalizatie van kennis)

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 3 De Uitdaging = Nieuwe drijvers voor regionale vernieuwing en groei op de Lange Termijn ontwikkelen en implementeren op basis van kennis in globale concurrentie met toenemende snelheid van verandering, toenemende onzekerheid, toenemende complexiteit.

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 4 De Uitdaging = Vernieuwende productieve capaciteiten ontwikkelen ≠ herbenutten productiecapaciteit (!)

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 5 Stelling 1: Een overheidsbeleid is nodig voor economische vernieuwing en groei op basis van kennis = intensieve en gefocusseerde overheidsinterventie in het innovatiesysteem zelf en in de ondersteuning van kennis-industrieën, kennis-intensieve bedrijven, technologieën, produkten en diensten is noodzakelijk om de transitie te maken naar een kennis-gebaseerde industrie Impact crisis op innovatie, snelheid van reconversie, consensus noodzakelijk en concentratie van middelen (impact) Direct: overheid  industrie Indirect: overheid  universiteiten  industrie Vergeet ideologische discussies (uit de vorige eeuw)

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 6 Stelling 2: Overheidsbeleid = keuzes maken + implementeren Een vernieuwingsbeleid in de context van schaarse financiële en andere ondernemingsmiddelen impliceert: 1.Gemeenschappelijke visie ontwikkelen (consensus) 2.Harde keuzes maken (nieuwe methoden) 3.Coherente en actieve implementatiepolitiek 4.Hoogdringendheid 5.Gebaseerd op nieuwe vormen van samenwerking tussen universiteit, industrie en overheid - op grote schaal

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 7 Stelling 3: Kern van het beleid = onderwijsbeleid Hoger onderwijs = sleutel van industrieel vernieuwingsbeleid (kennis- maatschappij ) Kennis creatie = moet centraal staan in economisch vernieuwingsbeleid (niet langer in periferie) Research & innovatie budgetten te laag (en overheidsfinanciën niet snel uit problemenzone) Overheid zal niet langer ‘alles’ kunnen financieren (en bedrijven evenmin): harde keuzes moeten worden gemaakt:

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 8 Stelling 3: Kern van het beleid = onderwijsbeleid Bijvoorbeeld: Alle research die door de overheid wordt gefinancierd screenen tegenover criteria: 1.Enkel multi-disciplinaire research wordt nog gefinancierd (over verschillende academische domeinen, faculteiten en departementen) 2.Enkel partnershap research wordt nog gefinancierd (partnershap tussen overheid, industrie en universiteit/onderzoeksinstelling) 3.Enkel toegepaste research wordt nog door de overheid gefinancierd 4.Alle faculteiten en departementen vallen onder deze nieuwe criteria (niet enkel de ‘positieve wetenschappen’)

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 9 Stelling 4: Universiteit van de toekomst = stakeholder gedreven = Breuklijn met het verleden tegenover historische missie van universiteiten (uit de vorige eeuwen): Stakeholders zullen worden: De overheid De industrie De universiteiten (faculty + studenten)  Veel breder dan een cursus ondernemerschap, een departement voor technologie validatie of spin-offs  Transitie geldt ook voor universiteit en onderzoeksinstellingen: concept van de ondernemende universiteit (“entrepreneurial university”):

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 10 Concept van de “ondernemende universiteit”= 1.Entrepreneurship 2.Incubatie 3.Ondernemingsvorming Als vierde opdracht (naast onderzoek, opleiding en dienstverlening aan de samenleving)  Actieve en centrale rol van universiteiten

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 11 Stelling 4: Universiteit van de toekomst = stakeholder gedreven Niet-traditionele rolinhoud = innovatie in het innovatiesysteem universiteit = vormt ondernemingen overheid = venture capitalist industrie = Training en research

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 12 Stelling 5: Transitiebeleid = implementatie + actieve ondersteuning door overheid Actieve ondersteuning door overheid van “de ondernemende universiteit” Bijvoorbeeld: Opleidingsprogramma’s: ondernemerschap, IPR, partnership-building en implementatie strategieën op het niveau van universiteit, faculteit, hogeschool Begeleiding en persoonlijke coaching in de implementatie Award voor ”Best Entrepreneurial Faculty” Actieve ondersteuning en programma’s voor het bouwen van netwerken met de industrie, met KMO’s, met andere departementen, met internationaal onderzoek, met andere instellingen Coaching van Doctoraatstudenten: wat is het verder doel van dit doctoraat (ondernemerschapsproject)? de ondernemende academicus en de academische ondernemer: moeten kunnen bewegen tussen industrie (½ tijd) en universiteit (½ tijd)

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 13 Stelling 6: Transitiebeleid = selecteren van winnaars voor creatieve reconstructie Een aantal initiatieven moeten geholpen worden om voldoende schaalgrootte te krijgen: Substantiële overheidssteun is hier nodig en positief en moet deel uitmaken van transitiebeleid Welke principes dient beleid te hanteren om winnaars te selecteren?

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 14 Stelling 6: Transitiebeleid = selecteren van winnaars voor creatieve reconstructie 1.Definieer heldere doelstellingen en verzamel voldoende middelen om deze te kunnen bereiken: De druk afwenden om simultaan een (te) brede waaier van alternatieven te steunen Keuzes maken: concentratie van middelen nodig om impact te hebben Bewust zijn dat in latere fases van ontwikkeling de ondersteuning veel meer zal kosten (en nog meer nodig zal zijn) Voor Vlaanderen, dat niet over dezelfde middelen beschikt als grotere naties: overweeg internationale samenwerkingen om voldoende middelen te kunnen genereren voor de lancering van doorbraak technologieën en innovaties

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 15 Stelling 6: Transitiebeleid = selecteren van winnaars voor creatieve reconstructie 2.Analyseer zorvuldig de sterkten en zwakten van de nationale, regionale en lokale industrieën VOOR DE TOEKOMST: Grote bedrijven versus kleine ondernemingen High-tech versus medium tech en low tech bedrijven Lokale spelers versus nationale en internationale spelers Sectoriële specialisatie-graad

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 16 Stelling 6: Transitiebeleid = selecteren van winnaars voor creatieve reconstructie 3.Ontwerp een selectieproces met heldere criteria en tijdslijn Bijvoorbeeld: Potentiële toekomstige werkgelegenheid Verankeringsbasis Toegevoegde waarde in netwerkclustering Keuze in waardeketen Sterke spelers en traditie van sector en kennis Potentiële toegevoegde waarde, waarde creatie en waarde captatie

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 17 Stelling 6: Transitiebeleid = selecteren van winnaars voor creatieve reconstructie 4.Geef incentives voor samenwerkingen ‘universiteit – industrie – overheid’ Enkel winnaars selecteren kan zeer risicovol en kostelijk zijn! Moet ingebed zijn in breder proces van nieuwe drijvers: stimulering van multi-disciplinaire benaderingen, de promotie van partnerships (overheid, universiteiten en industrie) en het concept van de “entrepreneurial university” Volgehouden inspanning: Focus en engagement: continu proces Visie in turbulente context: continu proces (techno paradigma-shifts)

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 18 Stelling 6: Transitiebeleid = selecteren van winnaars voor creatieve reconstructie 5.Neem initiatieven waarbij de overheid risicokapitaal ter beschikking stelt in een anticyclisch beleid om ten tijde van slechte conjunctuur de schaarste aan privé risicokapitaal te compenseren Vlaanderen: Schaarste - ook in goede conjunctuur Voldoende kapitaal - ook voor grote projecten (> € 100 mioe)!

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 19 Stelling 7: Transitiebeleid = werkgelegenheidsbeleid Transitie vandaag = investeringen van morgen = werkgelegenheid overmorgen

2010 © Flanders Business School. All Rights Reserved 20 Referenties:

Zeven Stellingen voor Succesvolle Transformatie Transformeren in crisistijden | Naar een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen Maandag 19 april 2010, Brussel Dr. Bruno Tindemans Dank u