GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
HGW en gesprekken met leerlingen
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van leerdoel naar leeropbrengst
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Symposium Differentiatie
moderniseren van het curriculum.
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Vakverdieping 2014 D. Van Beek J.J. Collijn J de Vré.
De basis van ADSL: het constructivisme
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Onderwijs? Als je weet wie je bent, kun je worden wie je wil zijn.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Pemprl.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
PROJECT ORIËNTATIE OP HET BEROEP Kwartaal 1, week 7 Martine Bink Med.hro.nl/binmd.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Reflecteren.
Bijeenkomst September 2015
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Digitaal nakijken met Turnitin
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Anders kijken, anders doen
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Studieloopbaanbegeleiding
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Zelfevaluatie GOK.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Sessie 5 - groep 4

Overzicht Tussenevaluatie Persoonlijke motivatie Systematisch evalueren

Evaluatie van onderwijs(vernieuwing) Hoe weet/meet je of het werkt? Met dank aan Renske de Kleijn (R.A.M.deKleijn@uu.nl) Centrum voor Onderwijs en Leren – UU

Evalueren van onderwijs(vernieuwing) IO-model Interventie -> Outcome Bijvoorbeeld: Formatieve feedback -> beter leerresultaat Stemkastjes -> betere repetitiecijfers

CIMO methodiek Welk probleem ga je oplossen? Wat wil je bereiken? Outcome Hoe ga je dat bereiken? Wat ga je doen? Intervention Waarom denk je dat je daarmee je doel bereikt? Mechanism Zou dat werken in alle situaties? Context CONTEXT(C): INTERVENTIE(I)MECHANISME(M)OUTCOME(O) In context C, kun je interventie I inzetten, om mechanisme M in werking te zetten, zodat outcome O bereikt wordt.

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn onderwijssituatie? Aantal leerlingen, Leeftijd / Studiefase, Niveau/Richting, etc. Type leerdoelen, achtergrond docent etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken?

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? Interventie 1 Mechanisme 1 Outcome 1 Interventie 2 Mechanisme 2 Outcome 2 Interventie 3 Mechanisme 3 Outcome 3

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken?   Verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? Verplichte online zelfstudie en –toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les   Verdiepend leren tijdens les mogelijk

Toepassing CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. INTERVENTIE MECHANISME OUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? Verplichte online zelfstudie en –toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les   Door de zelfstudie en feedback op de zelftoets, kunnen studenten gerichtere vragen stellen tijdens les obv bestudeerde stof Verdiepend leren tijdens les mogelijk Is activerend onderwijs een Outcome of een Mechanisme? Hoe meet je of onderwijs activerend is?

Data verzamelen over onderwijs Student activiteiten/studeergedrag thuis: trackingsdata, zelfrapportage bijv. met korte vragenlijstjes (aantal uur voorbereiding, aard van voorbereiding, voorbereiding van medestudenten, etc. Student activiteiten tijdens contacturen: zelfrapportage studenten, peer beoordelingen, perceptie docenten, video-opnamen, etc. Studentbeleving: tevredenheid, motivatie, alg. cursusevaluatie, studielast Leerprestaties student: (eerder) behaalde cijfers, zelfrapportage, etc. Docentbeleving: tevredenheid, verschillen met eerdere jaren Werkdruk docent: uren voorbereiding, geven van feedback, etc.

Aan de slag! Zelf in tweetallen/groepjes een CIMO-tabel invullen. Welke interventie had je in gedachten?

Format evaluatierapport Zie ook workshop documenten op BlackBoard