Programma Inleiding Een stukje geschiedenis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
De rekentoets.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Welkom.
Opbrengstgericht werken
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
kennisdelen voor rekencoördinatoren
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Rekenbeleid
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Op naar…
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De weg van de leerling met specifieke
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Informatie voor ouders groep 8 over:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Doubleren.
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Op weg naar een betere inhoudelijke aansluiting tussen PO en VO Laura Punt

Programma Inleiding Een stukje geschiedenis Het beleid: het referentiekader voor taal en rekenen Nut en noodzaak van een betere inhoudelijke aansluiting Passende perspectieven Uitwisseling tussen PO en VO Korte kennismaking Gesprek over de aansluiting in het curriculum voor taal of rekenen Afsluiting Vooruitblik naar bijeenkomst 2 Pilots om de inhoudelijke aansluiting te verbeteren

Programmafaciliteit Aansluiting POVO van School aan Zet Twee lijnen: Protocollen, advisering, warme overdracht… Inhoudelijke aansluiting verbeteren op gebied van curriculum en didactiek van taal en rekenen… Het referentiekader voor taal en rekenen is een belangrijk hulpmiddel!

Even opwarmen Bespreek met uw buurman of buurvrouw van een andere school wat u onder goed taal- en of rekenonderwijs verstaat.

De referentieniveaus : de geschiedenis Nederland kent geen centraal leerplan Nederland kent wel kerndoelen en eindtermen Politieke tendens om eisen te stellen, te centraliseren te controleren als het gaat om de basisvaardigheden Uitgeverijen regelen het curriculum Veel geluiden over dalend niveau

Referentiekader Fundamenteel niveau 1 Fundamenteel niveau 2 4S 4F 3S 3F 2S 2F 1S 1F Fundamenteel niveau 1 Fundamenteel niveau 2 Streefniveau 1 Streefniveau 2 Fundamenteel niveau 3 Streefniveau 3 Fundamenteel niveau 4 Streefniveau 4 Algemeen maatschappelijk niveau Drempels

Doorlopende toetslijn Verplichte eindtoets PO april 2015 Diagnostische tussentoets onderbouw VO Rekentoets VO Eindexamen Nederlandse taal VO

Vier domeinen voor taal Mondelinge taalvaardigheid Gespreksvaardigheid, luistervaardigheid, spreekvaardigheid. Lezen Lezen van zakelijke teksten en lezen van fictionele, narratieve en literaire teksten. Schrijven Schrijven wordt ruim opgevat, het gaat om het produceren van creatieve en zakelijke teksten. Begrippenlijst en Taalverzorging Zaken die in dienst staan van een verzorgde schriftelijke taalproductie, spelling en grammatica.

Vier domeinen voor rekenen 2. Verhoudingen 3. Meten en meetkunde 4. Verbanden 1. Getallen 1. 765 – 210 = 300 MB vrij geheugen 0,25 x 100 = 2. 6 pakken koffie voor €18,- voor 5 pakken betaal je… procenten, breuken … 3. meters, kilometers, formules voor oppervlakte … 4. tabellen, grafieken, diagrammen …

Referentieniveaus en kerndoelen Kerndoelen: aanbodsdoelen Welke inhouden moeten aangeboden worden? Inspanningsverplichting Referentieniveaus: beheersingsdoelen Wat moeten leerlingen beheersen? Opbrengstverplichting

Even in gesprek met elkaar Bespreek met uw buurman of buurvrouw van een andere school: in hoeverre u zelf bekend bent met de inhoud van de referentieniveaus voor taal en/of rekenen; of en zo ja op welke manier, er bij u op school gewerkt wordt met de referentieniveaus voor taal en rekenen. Ter beschikking eventueel kopieën van inhoud referentiekader.

is in de referentieniveaus beschreven Het beleid Het WAT is in de referentieniveaus beschreven Het HOE is aan de scholen

Resultaten eind basisonderwijs 2008 Leerlingen o.a. PrO en LWOO 25% haalt 1F niet 75% haalt 1F niveau Hiervan haalt 25% 1S of 2F niveau

Nog een gesprekje Vanaf de invoering van het referentiekader houden scholen zich bezig met de vraag: Wat doen we met leerlingen die het beoogde referentieniveau niet zullen halen? Bespreek uw antwoord met uw buurman of buurvrouw van een andere school. Ontwikkeling van zogenaamde ‘Passende Perspectieven’ met drie leerroutes: Leerlingen die met extra begeleiding het 1F op 12 jarige leeftijd behalen. Leerlingen die in het VO het 1F niveau behalen. Leerlingen die op onderdelen het 1F niveau niet behalen. Zie http://www.passendeperspectieven.slo.nl/

Nut en noodzaak van goede overgang POVO Interpretaties van aangeleverde gegevens zijn vaak een probleem (G. Gelderblom) Gesprekken tussen PO en VO gaan meestal niet over de leerstofinhoudelijke aansluiting of aanpak Zo’n 25% van de leerlingen zit in de derde klas VO op een ander niveau dan het PO adviseerde. Breuk op didactisch en pedagogisch vlak? (Onderwijs Inspectie) Geen systematische samenwerking en wederzijdse afstemming tussen PO en VO

Inmiddels… Sprake van doorlopende leerlijnen? “Complexe materie; zaak van lange adem De afgelopen vier jaar stonden in het teken van de implementatie van de referentieniveaus, en ook de komende twee jaren geven we nog de tijd aan scholen om leerlingen goed voor te bereiden op deze referentieniveaus en met name de rekentoets.” Uit: Brief van de staatssecretaris en minister van OCW aan de Tweede Kamer, 13 juni 2014

Diverse recente onderzoeken Relatie toeleverend onderwijs sterkst tussen PO en VO, de meeste scholen kennen schriftelijke en mondelinge overdracht voor alle leerlingen (Leest e.a. 2013) Goede contacten tussen PO en VO, maar nog weinig inhoudelijke samenwerking (Voortgangsrapportage 2014) Selectie speelt steeds grotere rol en in VO is dit met name negatief voor laatbloeiers en lln. uit lagere sociaaleconomische milieus (Advies Onderwijsraad 2013) Afstroom in het vmbo zeker niet alleen door te hoge adviezen PO (Onderzoek in opdracht van Stichting Platforms vmbo 2013)

Hoe kom je dan tot doorlopende leerlijnen? Inhoudelijke samenwerking tussen PO en VO Dus wel: kansen bieden, gezamenlijk verantwoordelijk voelen, de leerling laten tellen, leren van elkaar! Dus niet: naar elkaar wijzen, alleen het wiel uitvinden, streng selecteren en hoog adviseren om ‘goede cijfers te halen’.

Kansen Het ‘wat’ ligt er; referentiekader, toetslijnen, allemaal gericht op de doorlopende leerlijnen. Het ‘hoe’ is aan jullie. Samen onderzoeken en samen leren om het primaire proces voor de leerlingen te verbeteren. De expertise is ruimschoots aanwezig in Gorinchem en omstreken!

De inhoud in - Uitwisseling

Groepen maken Taal Rekenen

Nu samen aan de slag Maak kort even kennis met elkaar. Wijs een voorzitter, tijdbewaker en notulist aan. Bespreek met elkaar de aansluiting op het gebied van het curriculum voor lezen/woordenschat en meten en meetkunde. Volg daarbij de indeling met vragen op papier: leerdoelen, leermiddelen en conclusies. Noteer de conclusies van de groep op de flappen. Richt u daarbij op de aansluiting op het gebied van het curriculum en eventuele verbeterpunten voor de toekomst.

Het vervolg – Bijeenkomst 2 Workshops Taal Woordenschat Leesmotivatie Workshops Rekenen Rekenen met procenten Uitwisseling over didactiek

Het vervolg – Bijeenkomst 2 Workshop taal Woordenschat Workshop rekenen Omgaan met zwakke rekenaars Uitwisseling over didactiek

De toekomst In maart en april 2 bijeenkomsten in Sleeuwijk Vanaf april starten de voorbereidingen voor inhoudelijke pilots ter verbetering aansluiting POVO op gebied van taal en rekenen. Interesse? Meld je vrijblijvend aan!

Bedankt en tot ziens! De volgende bijeenkomst is op woensdag 18 maart 2015! Laura Punt l.punt@kpcgroep.nl