Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WWW’s World Wide Webs. Webshops trowaa.nl bol.com Onderwijs tudelft.nl steenenbrug.nl Non-profit organisatie rodekruis.nl demaakbaremens.org Onze sites.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
W.H. Kaper, AMSTEL-instituut1/16 Website ontwerp met voorbeelden.
Wouter Mennen & Paul van Ulft Informissi
W EBSITE U SABILITY. H&M. COM Herkenbaarheid: 8 Navigatie: 9 Snelheid: 9 Zoeken: 7 Opmaak: 9 Schrijfstijl: 8 Hyperlink: 7 Interactie: 7 Accessibility:
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Op weg naar de projectproducten
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Website Usability.
concept en indelingsprincipe
Workshop Testen 18 februari.
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
Workshop Testen 16 februari 2011
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Thema: mijn schaduw verrast me
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Website Usability.
Retail Reinvented college week 5, 14 okt Fons van Kesteren
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
 Kimberley Verhage  Thomas Dral  Mandy Deegeling.
Het maken van een spreekbeurt
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Minor Internet Marketing
Hoofdstuk 3 terugblik.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 5. Social Media II.
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Website usability. Inhoud Webshop Onderwijs Non-profit organisatie Overheid Eigen keus.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
MultiMedia Management – WEEK 4 Marcel Jansens 11Mei 2011.
Gespreksvaardig-heden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Artis.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Regisseurs  Casussen bekijken  Kwaliteitenspel.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Websites maken in Word les 3.
Leiding geven. programma huiswerk rollenspel toelichting rollen/team opdracht verder uitwerken.
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
HOE EFFICIËNT IS UW WEBSITE? Peter Kassenaar 1 oktober 2008.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
UIE – Gemeente Eindhoven
Het onderzoeksverslag
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Kwaliteitszorg
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Digi(bord)boek project <titel project>
Een RECENSIE schrijven
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven H6,7 Week 4: Multimedia, Accessibility, Mobile H8,9,10 Week 5: Usability-test H11, 12

H11,12 Usabilitytesten Soorten testen: Concept- of prototypetest – Verzameling van de belangrijkste pagina’s op papier – Gaat om de functionele userinterface-elementen Card-sorting-test – Test op papier om de navigatie in te delen – Gesloten testmethode: Secties of categorieën worden op kaartjes uitgedeeld en men bepaald de structuur van het hoofdmenu en submenu – Open testmethode: Hetzelfde als boven maar nu worden vooraf de benamingen van de Secties of categorieën nog ter discussie gesteld

H11,12 Usabilitytesten Expert review – In feite een uitgewerkte checklist van alle hoofdpunten (tips) uit het boek – In het verslag melden: Wat er fout is? Waarom is het fout? Is het technisch haalbaar? – Verslag moet o.a. voorzien worden van: Vooraan een korte samenvatting (manager review) van belangrijkste resultaten (lijst met verbeterpunten) Een gedetailleerd overzicht met de uitwerkingen van het onderzoek op basis van de tien categorieën op blz. 327, voorzien van uitsnedes (rond 20 pagina’s) Webdiagram met beoordelingen 10 categorieën Minimaal 3 usabaility kpi’s analyseren (Analytics) Bijlagen met W3C-testen, checklisten etc.

H11,12 Usabilitytesten Usabilitytest met natuurlijke personen – Laat personen een aantal opdrachten uitvoeren en let op de aanpak en hobbels of knelpunten. – Nodig: Lijst met 4 a 5 taken (scenario) Proefpersonen uit de doelgroep Testbegeleider Opnameapparatuur, beeld of geluid (eye-tracking, mouse-tracking) – Met een groep tussen de 5 e 8 personen haal je 80% van de usability knelpunten weg – Kijk voor een goed voorbeeld naar de demo van Steve Krug Eye trakkingtest – Registratie waar (gebieden) de proefpersonen naar kijken

H11,12 Usabilitytesten Huiswerk: Vragen:1 t/m 15 Oefeningen 4 en 5 toegepast op site externe opdrachtgever Indeling verslag op basis van de 10 categorieën (expert review) Herkenbaarheid (H2 + H3) Navigatie (H2 + H3) Zoeken (H4 + H5) Lay-out (H6) Snelheid (H6) Schrijfstijl (H7) Hyperlinks (H7) Mobiliteit (H10) Accessibility (H9) Afbeeldingen en Multimedia (H8)