Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven H6,7 Week 4: Multimedia, Accessibility, Mobile H8,9,10 Week 5: Usability-test H11, 12
H11,12 Usabilitytesten Soorten testen: Concept- of prototypetest – Verzameling van de belangrijkste pagina’s op papier – Gaat om de functionele userinterface-elementen Card-sorting-test – Test op papier om de navigatie in te delen – Gesloten testmethode: Secties of categorieën worden op kaartjes uitgedeeld en men bepaald de structuur van het hoofdmenu en submenu – Open testmethode: Hetzelfde als boven maar nu worden vooraf de benamingen van de Secties of categorieën nog ter discussie gesteld
H11,12 Usabilitytesten Expert review – In feite een uitgewerkte checklist van alle hoofdpunten (tips) uit het boek – In het verslag melden: Wat er fout is? Waarom is het fout? Is het technisch haalbaar? – Verslag moet o.a. voorzien worden van: Vooraan een korte samenvatting (manager review) van belangrijkste resultaten (lijst met verbeterpunten) Een gedetailleerd overzicht met de uitwerkingen van het onderzoek op basis van de tien categorieën op blz. 327, voorzien van uitsnedes (rond 20 pagina’s) Webdiagram met beoordelingen 10 categorieën Minimaal 3 usabaility kpi’s analyseren (Analytics) Bijlagen met W3C-testen, checklisten etc.
H11,12 Usabilitytesten Usabilitytest met natuurlijke personen – Laat personen een aantal opdrachten uitvoeren en let op de aanpak en hobbels of knelpunten. – Nodig: Lijst met 4 a 5 taken (scenario) Proefpersonen uit de doelgroep Testbegeleider Opnameapparatuur, beeld of geluid (eye-tracking, mouse-tracking) – Met een groep tussen de 5 e 8 personen haal je 80% van de usability knelpunten weg – Kijk voor een goed voorbeeld naar de demo van Steve Krug Eye trakkingtest – Registratie waar (gebieden) de proefpersonen naar kijken
H11,12 Usabilitytesten Huiswerk: Vragen:1 t/m 15 Oefeningen 4 en 5 toegepast op site externe opdrachtgever Indeling verslag op basis van de 10 categorieën (expert review) Herkenbaarheid (H2 + H3) Navigatie (H2 + H3) Zoeken (H4 + H5) Lay-out (H6) Snelheid (H6) Schrijfstijl (H7) Hyperlinks (H7) Mobiliteit (H10) Accessibility (H9) Afbeeldingen en Multimedia (H8)