Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
….een korte presentatie
Basiscursus Levensboeken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Pastoraal op school.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Lesgeven en begeleiden
Wensen Van het 6de leerjaar.
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Les 7: het voorbereiden van een les
Hoe werkt een powerpoint?
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
School-als-organisatie en schoolcultuur
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
de eerste groepsbijeenkomst
Stagecoördinatie op De Rank
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Duits Presentatie Jesse Hogerheijde 4G.
Feedback Wat Soorten Door wie
Een online dagboek van en door de groep.
Presenteren en communiceren
Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
Nathan de Wijze en de Drie Ringen
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Lezen: doe het goed voor
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Workshop Identiteit?.
De Victoria Schaal Pedagogische grondopties voor katholieke schoolidentiteit - Diagram Additional text exploring the video clip.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Passend onderwijs.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
5 rollen van de docent : verdieping
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Creatopia| Basisonderwijs
Uitstroomgesprekken.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Transcript van de presentatie:

Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog

Nathan de Wijze en de Drie Ringen  TOPICS: Hoe gaan we om met verschillende religies/levensbeschouwingen op school?  DOELGROEP: Leerlingen secundair onderwijs (3 de graad), studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken.  MATERIAAL: Bijhorende powerpoint, beamer, scherm, drie attributen (of een afbeelding ervan): kroon, baret, narrenkap.  DOELSTELLINGEN:  Gesprek over interreligieuze dialoog op school openen en stimuleren.  Leren kijken naar reacties in dialoog in gesprek met een theoretisch kader.  Deelnemers laten beseffen dat verschillende visies samenhangen met geloofsstijlen en gesprekshoudingen.  VOORKENNIS: De PKG Schaal en Victoria Schaal dienen bestudeerd/uitgelegd te zijn.  BASISVOORWAARDEN: Bereid zijn zich in te leven in een symbolisch verhaal en hierover te reflecteren.  DUUR: +/-50 minuten. Een parabel over interreligieuze dialoog

Nathan de Wijze en de Drie Ringen Stappenplan  Vooraf: De achtergrond van de parabel wordt aangereikt als kader.  Stap 1: De leerkracht/begeleider leest het verhaal van ‘de parabel van de Drie Ringen’ voor.  Stap 2: De begeleider opent een gesprek aan de hand van de verkennende vragen.  Stap 3: De grote groep wordt in drie deelgroepen verdeeld, ze bekijken elk een invalshoek.  Elke groep krijgt een personage en bijhorend attribuut toebedeeld. Men leeft zich in in het personage. Eén iemand brengt het standpunt van het personage naar voren voor de grote groep. In groep wordt nagegaan welke goofsstijl deze figuur kenmerkt. We kijken samen naar het PKG raster.  Nadien beantwoordt men de persoonlijke vragen bij de parabel en gaat men in kleine groep in gesprek.  Stap 4: Wat kan dit verhaal ons leren over Dialoog op school? De verdiepende vragen worden in groep (kleine of grote) besproken.  Stap 5: De Victoria schaal wordt aangereikt als ruimer kader. Daarna kijken we naar een engagementsverklaring van een katholieke Dialoogschool. Betekent dit ook iets voor onze school, hoe worden wij door deze engagementsverklaring uitgedaagd? Maak zelf een engagementsverklaring en laat ze door alle leden van de school ondertekenen.  Extra: Het lied “een vader had een mooie droom’ wordt meegenomen naar de klas of school als inspiratiebron of bezinningstekst.

Bron afbeelding: mededelingen/view/72409/ mededelingen/view/72409/ (17/11/2014) QHoe heeft de parabel (wel of niet) bijgedragen tot een gesprek omtrent interreligieuze dialoog? QBen je verbaasd van je eigen reactie en/of de reacties van de anderen? Waarom? QHeeft de PKG Schaal en/of Victoria Schaal jullie geholpen om verschillende posities in deze bredere discussie in kaart te brengen en uit te diepen? QKunnen jullie aan de slag met de engagementsverklaring? Kan ze iets betekenen voor jullie eigen school? QWaarover wil je na deze oefening graag meer weten of leren? Evaluatie Nathan de Wijze en de Drie Ringen