Lesgeven in en over diversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Handelingsplannen.
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Zorgvragers met probleemgedrag
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Workshop Vlaggensysteem
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Wereldse zaken in de klas
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Diversiteit in het curriculum
Zwart wit denken in de klas
Schoolgroepbijeenkomst
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Creatopia| Basisonderwijs
Leerling- kenmerken Motivatie
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
gesprekstechnieken Les 2
Transcript van de presentatie:

Lesgeven in en over diversiteit Lesgeven in en over diversiteit. De verharding in de multiculturele samenleving en hoe docenten daarover goede gesprekken kunnen voeren in (multiculturele en homogene) klassen. Input voor Stichting School & Veiligheid Dr. Hester Radstake www.hesterradstake.nl hester.radstake@gmail.com

Probleemschets De zorgen in de samenleving en rol onderwijsinstellingen (‘opsporingstaak’ en ‘pedagogische opdracht’) Achterblijven schoolprestaties leerlingen met een migrantenachtergrond Handelingsverlegenheid van docenten bij spanningsvolle situaties gerelateerd aan diversiteit (bijvoorbeeld: vrijheid van meningsuiting/kwetsen, religieus gevoelige onderwerpen, controversiële uitspraken van leerlingen) (o.a. Leeman, 2003,2006; Radstake, 2009; De Jong, 2013). Gevolgen: leermogelijkheden voor leerlingen (én docent) blijven onbenut, leerlingen voelen zich niet herkend/trekken zich terug, docenten ontevreden over hun professionaliteit, etc. (Radstake, 2009).

Mijn expertise Inzicht geven in actieve rol en pedagogische taken van scholen en docenten in het benutten van spanningsvolle situaties als leermomenten door: Docenten te helpen bij het herkennen en benoemen van dilemma’s en spanningsvolle situaties en daar inzicht in te verkrijgen Docenten ondersteunen door uitbreiding van handelingsalternatieven

Voorbeeld In de volgende dia’s geef ik een illustratie van een opdracht die onderdeel uitmaakt een training/workshop (die ik o.a. verzorg voor: Meesterschap Amsterdam, Eerst de Klas, Vrije Universiteit, Inholland Amstelveen, Hogeschool van Amsterdam) Onderwerp van de opdracht: het leren begeleiden van klasgesprekken over gevoelige onderwerpen

Aanpak van de opdracht Docenten kiezen een casus uit de onderwijspraktijk (casussen in cultureel gemengde én homogene klassen) en gaan deze in 4-tallen bespreken. De opdracht bestaat eruit dat ze samen een klasgesprek voorbereiden over het betreffende onderwerp (Voor welke aanpak en docentrol ga je kiezen? Welke overwegingen laat je daarbij een rol spelen? Waar zie je naar uit? Waar zie je tegen op?) De voorbereiding doen ze door systematische afweging van verschillende punten: contextfactoren, mogelijke docentrollen en mogelijke aanpakken (zie volgende slide). Ik begeleid de docenten bij het invullen en concretiseren van de punten (m.b.v. input uit theorie, onderzoek, praktijkervaringen, tools, etc.). Als de training uit meerdere dagdelen bestaat, kan uitgebreider worden ingegaan op bepaalde indicatoren, bijvoorbeeld het meten van de mate van diversiteitsensitiviteit van docenten.

Opdracht ‘bereid een klasgesprek voor’ Systematische afweging van: Voorbeelden indicatoren (tijdens workshop gevuld met tips en tools) Contextfactoren Sfeer en dominantie in de klas Inhoudelijke voorbereiding (docent en leerlingen) Verwachte impact op/reacties van leerlingen Etc. Mogelijke docentrollen Gelijkwaardige gesprekspartner (let op rol van autoriteit!) Advocaat van de duivel Objectief/academisch Mogelijke aanpakken Specifieke en haalbare doelen van het gesprek (!) Werken met een ‘trigger’ (filmfragment, cartoon, etc.) Beweegredeneren

Opbrengsten Docenten krijgen door te oefenen met en gezamenlijk te reflecteren op een praktijkcasus een arsenaal aan handelingsalternieven aangereikt, met het doel hun handelingsonzekerheid te reduceren. De opdracht stimuleert docenten om in de praktijk te gaan oefenen met gesprekken over voorziene spanningsvolle situaties, bijvoorbeeld gerelateerd aan gevoelige lesonderwerpen. Uit onderzoek blijkt dat het oefenen met voorziene spanningsvolle situaties de handelingszekerheid van docenten -en het zien van een arsenaal aan handelingsalternatieven- bij spontane, onverwachte situaties, versterkt. De nabespreking van deze opdracht leidt vaak tot concrete voorstellen hoe deze werkwijze (collegiale intervisie over het omgaan met aan diversiteit gerelateerde spanningen) ingebed kan worden in de schoolpraktijk.