Loopbaan oriëntatie en begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Een plant op de kaart zetten
Proeven doen natuurkunde.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Doelstellingen formuleren
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Workshop Fondsen werven
Opstel schrijven.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
De dag van het solliciteren - introductie
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Onze doelen en visie in beeld
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 6: Presenteren Doelen: Zorg dat jullie het hele programma op 1 USB-stick hebben staan zodat de ouder- avond zonder.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
Bijeenkomst September 2015
Kiezen voor keuzedelen
Woordjes leren.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor de leerkracht INLEIDING
Welkom in “de Bovenkamer”
Studieloopbaanbegeleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
LOB zeven stappen naar succes
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
© UNIEK IN DE KLAS.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Plannen en optimaliseren
Leren leren.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Persoonlijke doelen maken
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Social media Wat deel je wel en niet?.
ADL Les 1.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Loopbaan oriëntatie en begeleiding LOB Loopbaan oriëntatie en begeleiding 2

Vorige les hebben we het gehad over de verschillende Terugblik: Vorige les hebben we het gehad over de verschillende intelligenties en samenwerken. Weet jij nog wat voor soort intelligentie het beste bij jou paste? En hoeveel stappen waren er ook alweer voor het samenwerken? In het kort: Overleggen Taken verdelen Elkaar informeren Elkaar helpen Problemen oplossen Van fouten leren Evalueren

Les 2: S M A R T ! Doelen: weet wat een mindmap is en hoe je er een maakt. Weet wat SMART is en hoe je daarmee doelen kunt stellen. Brainstorm over het project!

Mindmap Miljoenen mensen over de hele wereld maken mindmaps. Niet alleen scholieren of studenten maar ook in het bedrijfsleven. Mindmappen is een simpele en overzichtelijke manier voor bijvoorbeeld: Het maken van aantekeningen van wat je docent verteld Het maken van een samenvatting van een gesprek op je bpv Het maken van een verslag van een opdracht die je moest uitvoeren Het maken van een planning voor dingen die je moet doen Het brainstormen over de opzet van een verslag of pretentatie maar ook voor het brainstormen over een feest dat je organiseert of wat je mee moet nemen op vakantie en nog veel meer https://youtu.be/nU-4jxifD8E

Mindmap Hoe maak je dus een mindmap? Door middel van papier en schrijf/tekenmateriaal maar je kunt ze ook op de computer of iets dergelijks maken. Let op: er zijn ook hele mooie apps voor om dit te doen (even Googelen dus)! Ontwerp je mindmap en gebruik dikke takken voor het hoofdthema van je onderwerp. Teken dunnere takken aan de dikke takken en schrijf daar de woorden die iets met het hoofdthema te maken hebben. Zorg ervoor dat je volgorde logisch is! OPDRACHT Je maakt straks in groepjes een mindmap wanneer jullie aan het brainstormen gaan over het project (daar hoor je straks meer over)!

SMART Uiteraard betekent ‘smart’ …. (in het Engels)? De stappen van SMART kunnen je helpen om een doel te bereiken. Maar waar staat SMART eigenlijk voor? Specifiek  wat is je doel? Meetbaar  hoe weet je dat je je doel bereikt hebt? Acceptabel  ben je tevreden met het resultaat? Realistisch  wat kan er mis gaan? Wat zijn de gevolgen? Wat moet je doen om te voorkomen dat het mis gaat? Tijdgebonden  hoeveel tijd heb ik? Wanneer moet het klaar zijn?

SMART Met SMART kun je dus helder krijgen hoe je je doel bereikt. Je maakt hierdoor ook een soort planning. Dit is heel belangrijk als je aan projecten werkt. De stappen van SMART kunnen je helpen om een doel te bereiken. Maar waar staat SMART eigenlijk voor? Specifiek  wat is je doel? Meetbaar  hoe weet je dat je je doel bereikt hebt? Acceptabel  ben je tevreden met het resultaat? Realistisch  wat kan er mis gaan? Wat zijn de gevolgen? Wat moet je doen om te voorkomen dat het mis gaat? Tijdgebonden  hoeveel tijd heb ik? Wanneer moet het klaar zijn?

Breingeheim Project Ouderavond Brainstormen: beter alleen dan in een groep Uit onderzoek blijkt dat samen brainstormen over een project minder goed werkt dan iedere persoon alleen te laten brainstormen. Brainstormen in groepen kan leiden tot het vasthouden aan één idee, zodat er voor andere ideeen geen ruimte meer is. Mensen zouden in groepen daarom minder creatief zijn dan alleen. Dus moet er gebrainstormd worden, laat dan iedereen voor zichzelf ideeen opschrijven, bespreek ze daarna samen en kies voor het beste idee. Ook een pauze (waardoor mensen weer even op zichzelf kunnen zijn) kan helpen om de creativiteit te bevorderen. Project Ouderavond Op 28 september is de ouderavond. Deze avond wordt door jullie zelf georganiseerd. De komende weken krijgen jullie tijdens deze les tijd om daarmee bezig te gaan. Vandaag beginnen we met (individueel) brainstormen!  Na het brainstormen ga je in groepjes een mindmap maken en misschien kun je zelfs al SMART gebruiken…! Ga naar: www.missabels.wordpress.com Klik op ‘LOB’ en daarna ‘Studievaardigheden’ voor de opdracht!

Hoe maak je een mindmap? Wat is SMART?