Passend onderwijs versie 8 mei 2014. Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Passend onderwijs versie 8 mei 2014.
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Uitganspunten passend onderwijs
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Zorgplicht in passend onderwijs
Achtergrond Passend Onderwijs en Zorgplicht 6 – 7 oktober 2014
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs versie 8 mei 2014

Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen en samenwerkingsverbanden hebben ruimte om maatwerk te bieden voor iedere leerling. Beheersing budget. 1. Waarom passend onderwijs?

Passend onderwijs 2. We zijn niet gisteren uit een ei gekropen… Je bent al jaren bezig met: gedifferentieerd onderwijs je eigen zorgstructuur vroeg te signaleren en te herkennen kinderen met een rugzakje (arrangement) interne begeleiding ZBO et cetera

Passend onderwijs 3. Misverstanden over passend onderwijs Het aantal ‘zorgleerlingen’ in de klas zal ineens toenemen. Het speciaal onderwijs verdwijnt grotendeels. De meerderheid van de scholen is niet klaar voor passend onderwijs. Passend onderwijs gaat over de problemen van leerlingen. Een school is verplicht om alle leerlingen die worden aangemeld te plaatsen.

Passend onderwijs Passend onderwijs biedt meer ruimte om de vraaggerichte ondersteuning vorm te geven: Handelingsgericht en uitgaan van wat een leerling nodig heeft voor een optimale schoolloopbaan, in plaats van een indicatie op basis van wat een leerling niet kan. Samenwerken en uitwisselen van expertise met speciaal (basis)onderwijs in plaats van verplichte afname ambulante begeleiding. 4. Maatwerk

Passend onderwijs Basisondersteuning: – geheel van preventieve en licht curatieve interventies – werken volgens cyclus HGW Extra ondersteuning: -ondersteuningsvraag overstijgt de basisondersteuning -verwijzing is niet aan de orde -krijgt vorm in een arrangement -middelen gebundeld in Toewijzingsfonds Uitvoering van een arrangement kan zich richten op: -onderwijsbehoeften van de leerling -ondersteuningsbehoeften van de leerkracht -of beide 5. Maatwerk

Passend onderwijs 6. Ondersteuning in beeld

Passend onderwijs 7. Voorbeelden Voorbeelden van ondersteuning die onder basisondersteuning vallen: – lesgeven aan leerlingen met een lagere of juist hogere intelligentie dan gemiddeld, – ondersteuning van leerlingen met dyslexie of dyscalculie Maar binnen de basisondersteuning vallen ook afspraken over: – veiligheid op school – medische handelingen in de klas – samenwerking met gemeenten en jeugdzorg

Passend onderwijs 8. Ondersteuningsteam ouder leerkracht OKA bovenschoolse onderwijsexpertise IB’er/directeur Lichte interventies Jeugdhulpverlening jeugdhulparrangement Aanvraag onderwijsarrangement met OPP/groeidocument - ondersteuning van de leerling - ondersteuning van de leraar Middelen of expertise in de school halen

Passend onderwijs 1.Signalering door de leerkracht en signaal delen met ouders 2.In gesprek met de intern begeleider en ouders 3.Opschalen 4a.Arrangeren binnen de basisondersteuning, of 4b.Arrangement extra ondersteuning 5. Toekenning arrangement extra ondersteuning 6.Aanbieder(s) kiezen 7.Evaluatie van de extra ondersteuning (met ouders) 9. In zeven stappen naar extra ondersteuning

Passend onderwijs Eigenaarschap Goed signaleren wordt nog belangrijker: wat is de onderwijsbehoefte en het ontwikkelingsperspectief van een leerling? (Meer) investeren in opbrengstgericht werken en kunnen omgaan met verschillen in de klas (Door)ontwikkeling handelingsgericht werken/1-zorgroute Educatief partnerschap 10. Leerkracht centraal: kern van passend onderwijs

Passend onderwijs Alle scholen hebben een schoolondersteuningsprofiel opgesteld, waarin zij de ondersteuning die een school kan bieden en de ambities beschrijven. De scholen leggen het profiel voor advies voor aan de medezeggenschapsraad. Op basis van alle profielen kan binnen het deelverband Zuidoost en/of wijken worden bekeken of er voor alle leerlingen plek is (‘dekkend aanbod’). 11. Schoolondersteuningsprofiel

Passend onderwijs Voor elke leerling die extra ondersteuning krijgt, moet de school een ontwikkelingsperspectief opstellen. In het ontwikkelingsperspectief wordt beschreven wat het uitstroomprofiel van de leerling is. In het regulier onderwijs beschrijft de school ook welke ondersteuning de leerling daarbij krijgt. De school moet hierover met de ouders overleg voeren, in verband met benodigde toestemming. 12. Ontwikkelingsperspectiefplan

Passend onderwijs

1.Zorgplicht: school zoekt een passende plek 2.Samenwerkingsverbanden passend onderwijs 3.Veranderingen in bekostiging 13. Kern van passend onderwijs in de wetgeving

Passend onderwijs Ouders melden hun kind (schriftelijk) aan bij de school van hun voorkeur. Ouders geven het aan als hun kind extra ondersteuning nodig heeft. De school kijkt welke ondersteuning het kind nodig heeft en wat de mogelijkheden van de school zijn. Als de school de leerling geen passend onderwijs kan bieden, moet de school in overleg met de ouders een andere school vinden die de leerling kan toelaten. 14. Dit zegt de wet over aanmelding en toelating (1):

Passend onderwijs De school heeft 6 weken om een passend onderwijsaanbod te doen. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Dat laat onverlet dat het kind tijdelijk wordt geplaatst. Als er na 10 weken onverhoopt nog geen beslissing is genomen over de toelating, heeft de leerling recht op een continuering van de plaatsing op de school van aanmelding, in afwachting van besluitvorming. Het samenwerkingsverband (in Zuidoost de onderwijsadviseur) beslist over de toelaatbaarheid tot het so/sbo en wint daarover advies bij deskundigen in. Als ouders het niet eens zijn met het aanbod, kunnen zij naar een geschillencommissie passend onderwijs stappen. 15. Dit zegt de wet over aanmelding en toelating (2):

Passend onderwijs Ouders van een kind met ondersteuningsbehoefte horen binnen 6 weken na aanmelding (of in uitzonderlijke gevallen maximaal 10 weken) of hun kind geplaatst kan worden op de school van hun keuze. Lukt dat niet, dan biedt de school na overleg met ouders een andere passende onderwijsplek. Ouders hoeven dus niet meer zelf op zoek. Ouders hoeven geen indicatie meer aan te vragen voor een rugzak of voor speciaal onderwijs. De school van de leerling vraagt een arrangement aan bij het Toewijzingsfonds en/of benadert bij verwijzing de onderwijsadviseur. De school bespreekt het ontwikkelingsperspectief en de ondersteuningsbehoefte van het kind met de ouders. Er wordt één plan gemaakt voor onderwijs en ondersteuning. 16. Wat verandert er voor ouders?

Passend onderwijs Samenwerken

Passend onderwijs Scholen voor regulier en speciaal (basis)onderwijs (cluster 3 en 4) vormen Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen. Doel is dat voor alle leerlingen een passend onderwijsprogramma wordt geboden (geen thuiszitters). Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen heeft afspraken vastgelegd in het ondersteuningsplan over o.a.: * de basisondersteuning die alle scholen kunnen bieden * de organisatie van extra ondersteuning * de verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs * de terugplaatsing na de plaatsing in het s(b)o * de verdeling van geld * de resultaten die het samenwerkingsverband wil halen 17. Samenwerken

Passend onderwijs Instellingen cluster 1 en cluster 2 (voor leerlingen met een visuele, auditieve of communicatieve beperking) hebben een landelijk dekkend onderwijsaanbod. Daar verandert niets. De samenwerkingsverbanden maken afspraken met de instellingen voor de begeleiding van deze leerlingen in het reguliere onderwijs. Instellingen zorgen voor transparante procedures en criteria voor plaatsing en begeleiding op een reguliere school. 18. Samenwerken

Passend onderwijs Passend onderwijs in Zuidoost

Passend onderwijs De 12 ambities van Samenwerkingsverband Amsterdam- Diemen voor de komende 2 jaar, vertaald naar Zuidoost: 1.Basisondersteuning versterken 2.Nieuw kader voor schoolondersteuningsprofiel 3.Arrangementen in en rondom de school: extra ondersteuning en Toewijzingsfonds 4.S(B)O-percentage niet hoger dan huidig niveau 5.Thuiszitters terugbrengen naar nul 6.Professionalisering medewerkers 20. Samenwerken in Zuidoost (1)

Passend onderwijs De 12 ambities van Samenwerkingsverband Amsterdam- Diemen voor de komende 2 jaar, vertaald naar Zuidoost: 7.Tijdelijke plaatsing en terugplaatsen optimaliseren 8.Realiseren externe ondersteuningsstructuur 9.Specifieke arrangementen voor meer- en hoogbegaafden 10.Adequate overdracht PO – VO 11.Passende taak en functies huidige professionals 12.Samenwerking onderwijs en jeugdhulp 21. Samenwerken in Zuidoost (2)

Passend onderwijs Wijkoverleg Tussen alle scholen in de wijk, onder (wisselend) voorzitterschap van een van de schooldirecteuren Op de agenda: – Vastleggen onderlinge afspraken – Operationele zaken die de scholen in deze wijk (kunnen) raken 22. Wijkgericht werken in Zuidoost

Passend onderwijs Tot slot

Passend onderwijs 23. Noodprocedure Volgt zodra de noodprocedure is bekrachtigd in het bestuurlijk overleg.

Passend onderwijs Ben jij/zijn wij klaar voor passend onderwijs? Wat heb jij/wat hebben wij nog nodig? 24. Waar moeten we het in ons team nog over hebben?

Passend onderwijs Achtergrond en:     25. Meer informatie?