Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
De historie & de toekomst
Diederik Schönau Cultuurdag voor onderwijs 8 november 2012
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Samenwerken in burgerschap
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Verhalend ontwerp De wereld in de klas.
Sjaloom in beweging Schoolontwikkeling
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Beoordelen met behulp van rubrics
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
IPC Nederland.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Jaarplan Informatieavond “School Ondernemings Plan ”
Melanchthon De Blesewic
Passend onderwijs.
Cultuureducatie met Kwaliteit
Terugkoppeling herijkingswensen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Naar een typologie van scholen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Themabijeenkomst 14 november 2016
Welkom op het Saenredam College
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Cultuureducatie met Kwaliteit
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
The making of: Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars

aanleiding start landelijk programma Cultuureducatie met Kwaliteit (2013) lokt vakinhoudelijke chaos uit:  vele instellingen maken leerlijnen vanuit allerlei invalshoeken, uitgaande van vage kerndoelen  scholen kiezen maar een keer voor leerlijn  bij verkeerde keuze zijn leerlingen de dupe

aanleiding er is ook een landelijk programma:  leerplankader SLO gereed half 2014(!)  toezicht Onderwijsinspectie

cultuuronderwijs zorgwekkend Sardes (2014) laat zien dat in de schoolpraktijk:  19% van de scholen met een doorlopende leerlijn werkt (46% is er mee bezig en 35% werkt niet vanuit leerlijnen)  leerkrachten zich niet deskundig genoeg voelen (muziek, drama en dans)  leerkrachten niet goed weten wat en hoe ze moeten beoordelen

vraag om deskundigheid Sardes (2014) laat zien dat in de schoolpraktijk:  22% leeropbrengsten van leerlingen evalueert  16% de competenties van leerkrachten voor cultuuronderwijs evalueert  2% plannen heeft om te werken aan beoorde- lingsinstrumenten  13% plannen heeft om de deskundigheid van de leerkracht te versterken

beoordelen ja of nee? Sardes (2014) laat zien dat in de schoolpraktijk:  46% beoordeelt met een rapportcijfer, belangrijk zijn:  creativiteit en originaliteit van het eindproduct  werkhouding en werkproces  andere criteria zijn lastig omdat leerkrachten te weinig kennis hebben van artistieke en esthetische waarden van proces of product

waarom beoordelen?  kijken wat kinderen leren  kijken hoe kinderen leren  kijken of jouw sturingsmiddelen werken  leeropbrengst leerlijn en interventies  proces of product  schoolontwikkeling en kwaliteitszorg

hoe te beoordelen?  summatief toetsen (‘hard’)  feitenkennis, regels, technieken, herkenbare oefensituaties  bedoeld om cijfer te geven  formatief toetsen (‘zacht’)  probleemsituaties, breed toepasbare oplossingsmethoden  bedoeld om leer- of ontwikkelproces te ondersteunen

wat moet de leerling leren? probleemstelling  wat zou een leerling moeten kunnen en kennen  aan het eind van de basisschool  op welk niveau  wat zijn de criteria, en  hoe kan je dat zien?

onderzoek belangrijkste bronnen die geraadpleegd zijn  kerndoelen primair onderwijs (2009)  leerplankader SLO (2014)  effectiviteitsonderzoek (Scheerens 2010, 2014)  kennisbases muziek en beeldend pabo (2012)  kennisbases vakdocentenopleidingen (2012)  periodiek peilingsonderzoek muziek (1992, 1997) en beeldend (1996)  veelgebruikte methodes muziek en beeldend

onderzoek kwaliteitsindicatoren op niveau van de school, groep / leerkracht en leerling  1 kennis van de schoolvisie - vakbekwaamheid  2 vormgeving en structuur van de lessen  3 leeropbrengsten Kwaliteitskader muziek en beeldend onderwijs

tabel 1 kwaliteitsindicatoren

tabel 2 – gelegenheid om te leren – input

tabel 3 - gelegenheid om te leren – proces

tabel 4 - gelegenheid om te leren – leerling - output

hoe nu verder? kijkt u naar wat de leerling leert of geleerd heeft en waar let u dan op:  creativiteit en originaliteit  kennis en vaardigheden  plezier en trots op het werk  of lesdoelen zoals die vooraf gesteld zijn En, gaat u dat ook systematisch na?

hoe nu verder? jorien schulten - rijksmuseum twenthe