hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars
aanleiding start landelijk programma Cultuureducatie met Kwaliteit (2013) lokt vakinhoudelijke chaos uit: vele instellingen maken leerlijnen vanuit allerlei invalshoeken, uitgaande van vage kerndoelen scholen kiezen maar een keer voor leerlijn bij verkeerde keuze zijn leerlingen de dupe
aanleiding er is ook een landelijk programma: leerplankader SLO gereed half 2014(!) toezicht Onderwijsinspectie
cultuuronderwijs zorgwekkend Sardes (2014) laat zien dat in de schoolpraktijk: 19% van de scholen met een doorlopende leerlijn werkt (46% is er mee bezig en 35% werkt niet vanuit leerlijnen) leerkrachten zich niet deskundig genoeg voelen (muziek, drama en dans) leerkrachten niet goed weten wat en hoe ze moeten beoordelen
vraag om deskundigheid Sardes (2014) laat zien dat in de schoolpraktijk: 22% leeropbrengsten van leerlingen evalueert 16% de competenties van leerkrachten voor cultuuronderwijs evalueert 2% plannen heeft om te werken aan beoorde- lingsinstrumenten 13% plannen heeft om de deskundigheid van de leerkracht te versterken
beoordelen ja of nee? Sardes (2014) laat zien dat in de schoolpraktijk: 46% beoordeelt met een rapportcijfer, belangrijk zijn: creativiteit en originaliteit van het eindproduct werkhouding en werkproces andere criteria zijn lastig omdat leerkrachten te weinig kennis hebben van artistieke en esthetische waarden van proces of product
waarom beoordelen? kijken wat kinderen leren kijken hoe kinderen leren kijken of jouw sturingsmiddelen werken leeropbrengst leerlijn en interventies proces of product schoolontwikkeling en kwaliteitszorg
hoe te beoordelen? summatief toetsen (‘hard’) feitenkennis, regels, technieken, herkenbare oefensituaties bedoeld om cijfer te geven formatief toetsen (‘zacht’) probleemsituaties, breed toepasbare oplossingsmethoden bedoeld om leer- of ontwikkelproces te ondersteunen
wat moet de leerling leren? probleemstelling wat zou een leerling moeten kunnen en kennen aan het eind van de basisschool op welk niveau wat zijn de criteria, en hoe kan je dat zien?
onderzoek belangrijkste bronnen die geraadpleegd zijn kerndoelen primair onderwijs (2009) leerplankader SLO (2014) effectiviteitsonderzoek (Scheerens 2010, 2014) kennisbases muziek en beeldend pabo (2012) kennisbases vakdocentenopleidingen (2012) periodiek peilingsonderzoek muziek (1992, 1997) en beeldend (1996) veelgebruikte methodes muziek en beeldend
onderzoek kwaliteitsindicatoren op niveau van de school, groep / leerkracht en leerling 1 kennis van de schoolvisie - vakbekwaamheid 2 vormgeving en structuur van de lessen 3 leeropbrengsten Kwaliteitskader muziek en beeldend onderwijs
tabel 1 kwaliteitsindicatoren
tabel 2 – gelegenheid om te leren – input
tabel 3 - gelegenheid om te leren – proces
tabel 4 - gelegenheid om te leren – leerling - output
hoe nu verder? kijkt u naar wat de leerling leert of geleerd heeft en waar let u dan op: creativiteit en originaliteit kennis en vaardigheden plezier en trots op het werk of lesdoelen zoals die vooraf gesteld zijn En, gaat u dat ook systematisch na?
hoe nu verder? jorien schulten - rijksmuseum twenthe