Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 9, jaargang 26 September 2015 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Advertisements

Een verhaal om bij stil te staan …
De regen Celine Dion ‘Prayer’.
De trein van het leven Het leven is als een treinreis.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
We zijn toch allemaal gelijk…
De Slippertjes.
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
Bezoek een sportief evenement:
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Wat maakt het leven zinvol?
Bezoek een tv studio opname met publiek JENSEN. OPDRACHT Op 17 april 2013 zijn Lisa, Elllen, Kylie, Kimberly, Vanja en ik naar Weesp afgereisd om een.
Treinen in Nederland.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Wat overigens niet zo eenvoudig is, omdat 't in die zin toch wel echt 'n nationaal park is waarbij de commerciele voorzieningen tot een minimum beperkt.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
met 'n bus bij 't bezoekerscentrum wordt je losgelaten en dan wordt gezegd dat je over twee uur terug moet zijn.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
we moesten de auto nog afgeven, dus daar hadden we ook al een probleem, van ja, waar dan te slapen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Wolvecamp tentoonstelling
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
“Geef en je zal gegeven worden.”
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Mijn verjaardag..
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
Rake uitspraken en zeer mooie beelden! Klikken voor vervolg
Herinneringskamp Westerbork
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Altijd online!.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 4, jaargang 26 April 2015 In dit nummer o.a.: Katoen is open! Hamo ombouw Korte terugblik Intermodellbau.
Apartamenta “Bouwvallia” Groeten uit Kluswoude Deel 5.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Welkom Zondag 30 augustus 2015
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Winkelstraat de Heurne
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 9, jaargang 26 September 2015 Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler Hans Joosten Harry Witting Kopij & contact De Stuurstand Is het officiële cluborgaan van de Twentse Modelspoorweg Club (TMC) In dit nummer o.a.: Leden zwaaien af! Globetrotter Open Dag 25/10 Enschede schiet op Openlucht Museum

BESTUURSTAFeL Jeroen Verhaak Secretaris BEZOEK MSG Den BOSCH AAN TMC op 6 september jl. Leuke afkortingen in de kop van deze bijdrage aan de Stuurstand. Ik mag toch aannemen dat iedereen weet wat TMC betekent dus dat wordt niet verder toegelicht. En MSG staat voor ModelSpoorwegGroep en ze komen uit Den Bosch. Het was een tegenbezoek na ons bezoek enige tijd geleden aan deze modelspoorcollega’s in Den Bosch en aansluitend de CVL Post in Rotterdam. Zoals bekend heeft de MSG aan de wieg gestaan van RAIL. Daaraan hebben ze ook hun grote onderkomen met meerdere banen te danken Vanaf ongeveer half tien die zondagochtend druppelden de nodige clubleden beginnen. Na het nuttigen van een eerste kop koffie werden de CVL posten bemand en gingen de eerste treinen op weg. Zo rond uur arriveerden onze gasten en werden ze door voorzitter Theo Nagel verwelkomd bij een kopje koffie en cake. Na een toelichting op de geschiedenis van de club, de geschiedenis van onze ruimte in Prismare en uiteraard de nodige informatie over de opzet en achtergrond van onze clubbaan. Na veelal een tweede kop koffie zwermden de bezoekers uit over onze ruimte. Meerdere malen kregen we enthousiaste reacties op onze baan, de scenery, het materieel e.d. Dat onze gasten ook nieuwsgierig waren bleek uit de vele vragen die een van ca. 20 clubleden die deze zondagochtend speciaal naar onze clubruimte waren gekomen. Na verorbering van de meegebrachte lunch en een woord van dank voor de goede ontvangst vertrok rond de groep naar de manifestatie Terug naar Toen van de VSM (Veluwsche Stoomtrein Maatschappij). Overigens zou de TMC de TMC niet zijn om aan dit bezoek een extra rijmoment te koppelen. Na uur waren ook de donateurs uitgenodigd en sommige maakten van deze gelegenheid gebruik om de vorderingen van de clubbaan te bezichtigen en in sommige gevallen te rijden. Dit met een van de vele treinen die door de materieelcommissie op de baan waren gezet (naast natuurlijk enkele door leden meegebrachte treinen).

In de vorige Stuurstand meldde deze gepensioneerde huisarts, afkomstig uit Nijmegen, dat hij te zijner tijd wel weer die kant op zou gaan om dichter bij de (klein) kinderen te vertoeven. Dat moment kwam onverwacht en heel plotseling. Reden voor Adelbert nog even persoonlijk afscheid te nemen van zijn modeltreinvrienden – met pijn in het hart maar toch met een goed gevoel. En met een prachtig geschenk: een model van het NS meetrijtuig ‘Jules”. Adelbert bedankt en het gaat je goed! Nieuwe leden (zwaaien weer af..) Tekst en Foto’s Theo Nagel Adelbert de Vreese Leden nieuws Raymond Grobper 01/10 van donateur naar aspirant lid Robin Grobper 01/10 aspirant Wolfgang Glaubitzper 01/09 volwaardig lid Adelbert de Vreeseverlengt aspirant lidmaatschap niet ivm verhuizing Wijzigingen worden in de nieuwe ledenlijst (01/10/2015) doorgevoerd.

Open dag 25/10 Zoals bekend zal op zondag 25 oktober weer onze jaarlijkse Open Dag plaatsvinden. Ook deze editie weer met veel activiteiten, o.a.: Treinenbeurs Werkende stoom modellen N-spoor module Historische stads- en streekbus modellen H0 digital demonstratie baan Workshops weatheren en scenery En natuurlijk het nodige spektakel op en rond onze eigen clubbaan! Zonder jullie medewerking gaat dit niet lukken. Dus help mee met opbouwen, meld je aan als machinist, hulp in de kantine of bij de kassa; we verwachten net als vorige jaren veel volk! Inschrijven kan op de lijst in de keuken of mail naar Tekst Theo Nagel

Tekst en Foto’s Leo Waterman Globetrotter MOROP 2015 Tijdens het jaarlijkse congres van de MOROP besloten mijn oude schoolvriend Remmert en ik maar weer eens deel te nemen aan 2 excursies. De MOROP is een Europese club die zich namens de modelbaanclubs bezig houdt met de normen voor bijvoorbeeld de geometrie van de rails, de standaardisatie van de digitalisering of zoals dit jaar o.a. met de speling van koppelingen. Al die normen zijn te vinden op internet. Ook overleggen ze met de industrie, hoewel die was dit jaar niet vertegenwoordigd was bij de technische commissie. Onze eerste excursie was naar Miniland in Heimstetten, een voorstadje van München. Het is een deel van een afgestoten baan van elders, aangevoerd met 15 vrachtwagens, met behulp van de brandweer in grote stukken binnen gebracht in een grote hal. Ze hebben geen airco en geen geïsoleerd dak maar wel lekkage en vochtproblemen. Dus vraag ik me af waar ze aan zijn begonnen…… Ze hebben veel bestaande delen aan elkaar gemaakt, maar het vlieg- veld is nieuw (ieder heel uur wordt er gevlogen)! Alles is er: onweer, nacht, vuurwerk, kermis, een haven etc. maar gelukkig ook erg veel lange treinen en enorme schaduwstations. Ik vond de bedrading wat slordig, dus ook om die reden: ga gauw kijken voor het te laat is!

Tekst en Foto’s Leo Waterman Globetrotter We hadden onze intrek genomen in een hotel vlak naast het station van Augsburg. Dat was heel praktisch vanwege ons bezoek aan het Bahnpark van Augsburg. Dat is normaal alleen op zondag open maar speciaal voor de MOROP dit keer op woensdag. Augsburg had een gigantische onderhoudswerkplaats voor stoomlocomotieven, met 2 enorme Lokschuppen. Die werden flink gebombardeerd in de oorlog, het meeste is nooit meer opgebouwd omdat men op diesel en elektrische tractie zou overgaan. Één van die 2 ring- loodsen wordt nu zorgvuldig hersteld.

Tekst en Foto’s Leo Waterman Globetrotter De bedoeling is dat er van elk van de 29 EU landen één loc komt te staan. We zagen een heel oude Zwitserse elektrische lok, een zgn. Kastenlok, ooit gebouwd voor de Gotthardlijn; ze hebben nog heel lang dienst gedaan. Het VerkehrsMuseum in Luzern wilde hem graag uit logeren sturen wegens plaatsgebrek. Verder o.a. een Franse lok; de Nederlandse 1211 hebben we niet gezien, veel elektrisch is er nog niet. In de hal waar onze lunch (per trein!) werd geserveerd, stonden links en rechts wel oude stoomlocs. Wat stoomlocs betreft: liever kolengestookte dan oliegestookte want een ton Poolse kolen kost iets van 80 euro, een ton stookolie 600! Bijzonder zijn de aanwezige oude TEE stellen. Éen exemplaar was voor ons opengesteld. Fantastische luxe voor die tijd, maar niet voor de machinist: zijn cabine zat schuin boven de Maybach motor - schuin onder hem, in het vooronder, de generator en de airco. Dat moet een hels lawaai zijn geweest! Het viel mij op dat de wand van de trein uit de jaren 50 nog was geklonken en niet gelast.

Tekst en Foto’s Leo Waterman Globetrotter Als extra ingelast onderdeel mochten we op bezoek bij de MIGA, de modelspoorclub van Augsburg. Ze hebben daar 5 (!) banen, geld lijkt geen rol te spelen. Grootste probleem: het gebouw is eigendom van de DB. We werden eerst ontvangen bij de uitgebreide analoge H0 module-baan. Geen Fremo standaard. Heel mooi, niet in het minst vanwege de filigrane bovenleiding: Sommerfeldt maar de rijdraad is eigenbouw, het lijkt wel spinnendraad en dus lastig te fotograferen.

Tekst en Foto’s Leo Waterman Globetrotter De tweede baan is digitaal, ook heel erg mooi. De derde is een Rhätische baan in aanbouw.

Tekst en Foto’s Leo Waterman Globetrotter De vierde is een Märklin baan met mega-schermen voor de digitale besturing. Alles van een zeer degelijke en goed doordachte onderbouw.

Tekst en Foto’s Leo Waterman Globetrotter De vijfde baan is een spoor1-baan, enorm groot, daar reden o.a. 2 krokodillen in dubbeltractie. Kenmerkend voor al hun banen: decoders voor wissels, seinen, bezetmelders: alles zit aan de zijkant, dus goed toegankelijk voor service. De leden komen op dinsdagavond bijeen, maar één van de ontvangende leden vertelde ons dat hij er wel 6 dagen in de week is, nà zijn werk…..! Alles bij elkaar zeer indruk- wekkend, “vaut le détour” zoals een Franse reisgids dat noemt, ofwel: het omrijden waard…. Augsburg is trouwens een prachtige oude stad met veel renaissance huizen en paleizen. Onlangs is het nieuwe driehoekige centrale tramstation geopend. MIGA: Modellbahn Interessen Gemeinschaft Augsburg Bahnpark Augsburg: Museum in opbouw, open op zondag van mei tot october

Tekst Jeroen Verhaak Sponsor nieuws Waarschijnlijk is bij de meeste van ons wel bekend dat Miniworld in Rotterdam een van onze sponsoren is. Zie voor meer informatie Deze baan met o.a. de haven van Rotterdam en verschillende bekende gebouwen en bruggen in deze stad is zeker de moeite waard om te bezoeken. In ruil voor een banner in de Stuurstand krijgen we enkele kaarten om deze voor de clubkas te verkopen. Op dit moment zijn er nog enkele kaarten beschikbaar die geldig zijn tot 3 februari De normale toegangsprijs bedraagt € 8,00 en bij aanschaf op de club betaal je slechts € 5,00 per kaartje. De bereikbaarheid per trein is prima, Miniworld bevindt zich op ca. 8 minuten lopen van het Centraal Station van Rotterdam. Kaarten zijn bij mij of de penningmeester verkrijgbaar.

Enschede in bouw Je hebt het vast al gemerkt… het emplacement Enschede krijgt steeds meer kleur! Na zorgvuldig ballasten hebben Peter Smit, Arnold Severien en Len Mulder een aantal dagdelen besteed aan het airbrushen van de rails en bedding. Hoewel er nog veel moet gebeuren zullen de bezoekers van de Open Dag het verschil duidelijk merken! Tekst en Foto’s Theo Nagel

Op de tram Een weekje met stralend weer vertoeven in de regio waar je roots liggen, is een geschenk uit de hemel. Wij genieten dan ook intens van een dag Vierdaagse gekheid, trappen op de pedalen vele kilometers weg door het boeiende Gelderse landschap, worden bij vrienden en familie met blijdschap ontvangen en ………. ja, na 10-tallen jaren stappen wij ook weer eens over de drempel van het Nationale Openluchtmuseum. Wat is het leuk om herinneringen op te halen, vol bewondering het erfgoed te beleven. De fraai gerestaureerde rijtuigen van de RET, bestuurd en begeleid door enthousiaste vrijwilligers, rijden lustig hun rondjes. Onderweg stappen we uit, bekijken de boel en als dat gedaan is, wachten we gewoon tot er een tram bij de halte stopt. Van achter de bestuurder foto’s maken is geen probleem. Het interieur op de prent zetten evenmin. Tekst en Foto’s Jos Schnitzler

Op de tram De wachthokjes bij diverse haltes zijn in oorspronkelijke staat hersteld. Met enige verbeelding horen we de stemmen van Jaap en Nellie Kooiman uit ‘Toen was geluk nog heel gewoon’..! Tekst en Foto’s Jos Schnitzler

Op de tram In de remise dalen we af in de werkput om een rijtuig van de HTM eens van de onderzijde te bekijken. Het nabijgelegen depot van Van Gend & Loos biedt de mogelijkheid om het verleden interactief te beleven. Naast het laadperron staat zelfs een Sik met goederenwagons. Tekst en Foto’s Jos Schnitzler

onze sponsoren