Cultureel Ondernemerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Wat heeft een cultuurlening mij te bieden? Congres Podiumkunsten Alexander Ramselaar, mei 2014.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Ondernemen in de praktijk
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Onroerend Goed investeren en beheren
Ondernemen in de zorg in turbulente tijden 12 oktober 2010 J.E.J. van Angelen Bestuursvoorzitter Oogziekenhuis Zonnestraal.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Paragraaf 3.3: Innovatievraagstukken. Zijn de steden de ‘motor van de kenniseconomie’? Uitgangspunt: Creativiteit en innovatie worden gezien als motor.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Het nieuwe gezicht van Attero
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Regionaal revolverend financieren: Olie in de machine van cultureel en creatief ondernemerschap?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
MVO Qlip: Fietsstimulering
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Hoe verder? RAO Atelier 18 februari 16. Dus: We doen goede projecten op bedrijfsniveau We willen verbreden en verbinden Vervolg.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Informatiebijeenkomst subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen- Wittem, 20,21 en 22 april.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Heroriëntatie steunfuncties binnen de Sociale- en Culturele pijler. De stand van zaken 18 november 2005.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Succesvol cultureel ondernemen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
SHEQ SHQ.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Ontwikkeling, wij als EBS
Transcript van de presentatie:

Cultureel Ondernemerschap Ambassadeurs 25 april 2013

Quotes (1) ‘Sommigen menen dat de kunstensector uit zijn aard een non-profit sector is, een domein zelfs waar winst maken niet aan de orde of misschien onwenselijk is. Het zou juist veel waard moeten zijn om kunstenaars en culturele instellingen te stimuleren een zo profijtelijk mogelijk bedrijfsvoering na te streven. Zolang de artistieke waarde van de kunst maar niet wordt geperverteerd uit winstbejag, moeten kunstenaars en culturele instellingen de ruimte nemen voor commerciële activiteiten, voor een variabel prijsbeleid en voor het vinden van private partners. Zij moeten financieel in staat zijn om met succes te innoveren en waar nodig, zich kunnen permitteren om niet succesvolle activiteiten voortijdig te beëindigen’, Ryclef Rienstra (Amsterdam, 26-2-2009, directeur VandenEnde Foundation). Uit: Rienstra, R. In Franssen, B., Scholten, P. en M. Altink. Handboek cultureel ondernemen. Assen: Van Gorcum, 2009: pp. VII-VIII

Quotes (2) ‘De kloof tussen kunst en economie brengt cultureel ondernemers soms in een lastige spagaat. Wie te veel bezig is met de zakelijke kant, wordt minder serieus genomen als kunstenaar. En als je niet serieus genomen wordt, krijg je geen subsidie. Wie wel subsidie krijgt en zelf wat gaat verdienen, wordt gestraft en op zijn subsidie gekort. En wie helemaal op lijkt te gaan in zijn kunstenaarschap, zal bij commerciële investeerders weinig bereiken’, Nachoem Wijnberg (Amsterdam, 25 oktober 2007, hoogleraar Cultureel Ondernemen en management aan de Universiteit van Amsterdam).

Quotes (3) ‘Een gezonde cultuursector is zo min mogelijk afhankelijk van de overheid. Van culturele instellingen verwacht ik dat zij in staat zijn een substantieel deel van hun eigen inkomsten uit de markt te halen. De overheid moedigt succesvol ondernemerschap aan. Eigen inkomsten en voldoende publiek zijn dan ook harde criteria bij beoordeling van subsidieaanvragen’, Halbe Zijlstra (Den Haag, 6 december 2010, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). Zijlstra, H. Brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, Uitgangspunten cultuurbeleid. 6 december 2010

Wat is cultureel ondernemerschap? Meer eigen inkomsten? Meer commerciële activiteiten? Innovatie? Zo min mogelijk afhankelijk van subsidie? Voldoende publiek? Een zo profijtelijk mogelijk bedrijfsvoering? En de culturele missie? De reden van ons bestaan!

Definities (1) Verschillende definities, waarbij de nadruk kan liggen op: Cultureel ondernemen als fenomeen Een verzameling benodigde eigenschappen voor een cultureel leider Een businessmodel voor culturele bedrijfsvoering

Definities (2) ‘De cultureel ondernemer is een producent van kunst – in al zijn verschijningsvormen – die met de artistieke integriteit van zijn kunstproduct als uitgangspunt, met alle middelen probeert een zo groot mogelijk (betalend) publiek – hoe specifiek ook – voor zijn kunstuiting te interesseren en die streeft naar een sluitende exploitatie van zijn ‘onderneming’‘ Ryclef Rienstra, directeur van de VandenEnde Foundation

Definities (3) ‘Cultureel ondernemerschap is een ondernemerschap waarbij gestreefd wordt naar een optimale balans tussen zakelijke en artistieke doelstellingen. Bij het streven naar deze optimale balans worden de klassieke ondernemersdeugden, als het nemen van initiatief, eigen verantwoordelijkheid en risico, het overtuigen van financiers en een innovatieve instelling, ingezet.’ Stichting Kunst & Zaken. Cultureel Ondernemerschap: een kwestie van balans. Aanbevelingen voor een dynamischer relatie tussen culturele instellingen en de overheid. Rotterdam: Stichting Kunst & zaken, 2001: pp. 12-13

Definities (4) Cultureel ondernemerschap is het leiden van culturele organisaties vanuit drie basiskenmerken: het formuleren van een richtinggevende culturele missie, het balanceren en handelen tussen culturele en economische waarden en zorg hebben voor een culturele infrastructuur. Giep Hagoort (2007)

Definities (5) ‘Met cultureel ondernemen wordt het streven en handelen aangeduid van organisaties, ondernemingen en individuen die zich inzetten voor het realiseren van doelstellingen op het gebied van kunst en cultuur, op een financieel duurzame wijze. Culturele ondernemers optimaliseren hun eigen inkomsten en zijn bereid risico’s te nemen om hun doelstellingen te realiseren. Culturele ondernemers benoemen meetbare doelen op artistiek, maatschappelijk en financieel gebied en doen aan prestatiemeting om hun prestaties te monitoren en stelselmatig te kunnen verbeteren.’ Franssen, B., Scholten, P. en M. Altink, 2009: p. 14

Aspecten cultureel ondernemerschap Klassiek ondernemerschap & professionaliteit Innovatie & creativiteit Efficiëntie & effectiviteit (prestatiemeting) Marktgerichtheid & openheid Financieel duurzaam & eigen inkomsten

Klassiek ondernemerschap Culturele missie & visie Strategie Meetbare doelen op artistiek, maatschappelijk en financieel gebied Prestatiemeting Organisatie Mindset: creatief, inspelen op kansen, risico’s durven nemen

Hoe brengen wij meer cultureel ondernemerschap in de organisatie?