Stuurgroep GWW DPB Brugge – 30 april 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale Jeugdhulp in Oost-Vlaanderen
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Informatieronde voor partners buiten IJH
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Samen met ouders aan het werk!
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Handelingsgericht samenwerken
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
BREDE INSTAP cindy MDT Toegangspoort JAC Probleem gebonden hulp TCK
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Netwerk coördinatoren IO
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dienst Maatschappelijke Zorg (DMZ) Slachtofferbejegening – jeugd
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Een vorming van : Steunpunt Jeugdhulp Steunpunt Algemeen Welzijnswerk Steunpunt Expertise Netwerken I.s.m. Informant/Jongerenbegeleiding In opdracht van.
Workshop 7.   Maatschappelijke noodzaak: verandering in het landschap.  Kennismaking met de gemandateerde voorzieningen: wat kan de aanmelder verwachten.
Samenwerken met jeugdhulpregie in de intersectorale toegangspoort.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Een vorming van : Steunpunt Jeugdhulp Steunpunt Algemeen Welzijnswerk Steunpunt Expertise Netwerken I.s.m. Informant/Jongerenbegeleiding In opdracht van.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen. Het opnemen van nieuwe rollen Nieuwe rollen: o De contactpersoon-aanmelder (toegangspoort) o Samenwerking met.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Component Psychologie en pedagogie MAART Nieuw materiaal ter inspiratie Interactievaardigheden – een kindvolgende benadering: Anneke Strik & Jacqueline.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Stuurgroep GWW DPB Brugge – 30 april 2015

Agenda Vorig verslag GIP kijkwijzer bespreken Vragen Nieuwe tendensen welzijns-en gezondheidszorg Pedagogisch raamwerk K&G Integrale jeugdhulp Netwerkzorg Uitwisseling per vak: voorstellen? Handelingsgericht werken Nascholingsaanbod

Vorig verslag GIP documenten op forum plaatsen (enkel VISO) – kijkwijzer (zie verder) Lessentabel: Omwille van de 4 uur moderne vreemde talen in de lessentabel werden er voor de scholen die slechts 32 uur organiseren een voorstel tot mogelijk snoeien in het specifiek gedeelte gedaan (zie ontvangen tekst of site verbond of site personenzorg DPB). Hoe loopt dit? Zie document begeleiding mei 2014: GWW en VT In geval scholen 32 uur inrichten, dienen ze 2u te besparen in het specifiek gedeelte. Het document verwijst naar enkele mogelijke opties. Stand van zaken in scholen: tot hier toe vermindering bij bio en seminarie

STAGE Wat met stageplaatsen in GWW (kleuterscholen…) waarvan de inrichtende macht dezelfde is als van de school. Bijv. in Oostende…. Mag niet! Nog niet veranderd. VSKO kent de problematiek en bemiddelt hieromtrent. Uitwisseling omtrent voor- en nadelen blokstage en alternerende stage en tussenvorm (vb. 3 dagen stage / 2dagen les gedurende periode). Stuurgroep stagecoördinatoren verzorging: wie wenst deel uit te maken, geeft dit door. Activiteitenlijst (zie website personenzorg) – evaluatielijsten (zie voorbeeld uni-form Limburg; www.uni-form.be). Belangrijk om leerplan – activiteitenlijst – evaluatielijst – stageopdrachten op elkaar af te stemmen = 1 geheel. Ook belangrijk om dit af te stemmen op de gekozen stageplaatsen, doelgroep. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: belang van dialoog (met alle betrokkenen) en kaderen binnen ruimer beleid van school.

GIP kijkwijzer bespreken Herhaling (zie documenten) Kijkwijzer bespreken (tips, vragen?) Belang om dit binnen team te bekijken of eigen GIP voldoet aan de elementen in de kijkwijzer (= zelfreflectie). Belangrijk om evenwicht te houden tussen haalbaarheid en zinvolheid. Zoeken naar mogelijkheden om verschillende collega’s te betrekken en zo de expertise te verruimen. Vraag om op uitwisselingsplatform te plaatsen (principe van wederkerigheid hanteren). Andere kijkwijzers stage / seminarie

Nieuwe inhoudelijke invulling Voorlopig geen verandering leerplan tot hervorming secundair. Abonnement Weliswaar (samenvatting beleidsnota minister Vandeurzen via nieuwsbrief). www.weliswaar.be Verschillende nieuwsbrieven interessant om te abonneren (lijst zal op website staan)

Interessante literatuur Welzijn in Vlaanderen (beleid, bestuurlijke organisatie en uitdagingen) – Bram Verschuere – Die keure - 2014 De 7 privileges van de zorg – Lon Holtzer – Acco – 2015 Gekkenwerk (Kleine ondeugden voor zorgvragers) – Linus Vanlaere & Roger burggraeve - Lannoo campus – 2013 Conclusies screening van de 29 studiegebieden in het voltijds secundair onderwijs (23 april 2015) http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/ConclusiesScre eningen.pdf

Nieuwe tendensen, visie op zorg en begeleiding Zie leerplan p 8 ev, 19 (2.2.1), p 21(2.3), p 42(4.1), p 45 (4.2.1), p 47 (4.3.1), p 48 (4.4), p 56 (1.1 belang voor gezondheids- en welzijnswerkers), p 57 (1.2 Relatie opvoeden en maatschappelijke veranderingen en context), p 60 (2.1 belang van ontwikkelingspsychologie binnen de studierichting; stromingen binnen de psychologie), telkens ook bij het opnemen van een thema (steeds vanuit nieuwe tendensen)… Belangrijk om dit ‘mee te geven’ naar lln in lessen en te ‘realiseren’ via stage (en opdrachten) en seminarie

Nieuwe tendensen Pedagogisch raamwerk: dia 10 – 21 Integrale jeugdhulp: dia 22- 24 Netwerkzorg – visie op zorg: dia 25 - 27

Pedagogisch raamwerk K&G Synthese raamwerk vanuit pedagogiek ervaringsgericht werken - Malaguzzi Exploreren van pedagogisch handelen vanuit de praktijk (vb. vanuit K&G, vanuit BKO, vanuit onderwijs enz.)

Een observatie... Karen weet heel goed wat ze wil. Binnen het aanbod kan ze keuzes maken en voor zichzelf realistische doelen stellen. Ze heeft voldoende wilskracht om te bereiken wat ze wil. Ze kan afwerken, obstakels overwinnen, doorzetten. Scenario's bedenken en uitvoeren geeft voor Karen weinig problemen. Ze bepaalt zelfs mee het traject van anderen. Karen neemt vaak de leidersrol op zich, maar houdt rekening met de feedback die ze krijgt.

RAAMWERK geeft richting, houvast Waarom? Kinderopvang van hoge pedagogische kwaliteit => langdurig effect op de ontwikkeling van kinderen en verhoogt welbevinden en betrokkenheid Wat verstaan we onder pedagogische kwaliteit? RAAMWERK geeft richting, houvast

Door wie? Ontwikkeling door: CEGO (centrum voor ervaringsgericht onderwijs; KULeuven) en vakgroep sociale agogiek (UGent) In opdracht van Kind en Gezin Betrokkenen: Kind en gezin Zorginspectie vertegenwoordigers kinderopvang minderhedenorganisaties kinderrechtencommissariaat Onderwijs …

Inspanningsverbintenis en GEEN resultaatsverbintenis!

Enkele quotes uit de media - Eindelijk pedagogische leidraad voor de kinderopvang - Pedagogisch raamwerk is geen opgestoken vingertje - Kinderopvang heeft ook rol in ondersteuning van jonge ouders - Kinderopvang is meer dan op potje leren gaan

Mogelijke opdracht filmfragment KDV 'De buitenkans' (Nederland - voorstellingsfilmpje) https://www.youtube.com/watch?v=BbbSg-iNHds Vanuit pedagogie: Emmi Pikler - Loris Malaguzzi - ervaringsgericht kinderopvang Welke voorbeelden uit het fragment link je aan het pedagogisch raamwerk (of verwijzend naar...)

Integrale jeugdhulp Belang om dit te situeren binnen gezondheids- en welzijnsbeleid (tendensen, vanuit kinderrechten, kritiek) Zie powerpoint (kinderrechtwinkel)

BREDE INSTAP cindy MDT Toegangspoort JAC Probleem gebonden hulp TCK Niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp Rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp MDT Toegangspoort IRPC BREDE INSTAP JAC Probleem gebonden hulp Indicatiestelling Jeugd hulpregie TCK spoor 2 Gemand. voorz. Gerecht. jeugdhulp CGG spoor 1 Parket consult OCJ SDJ MDT aanmelding VK Jeugd rechter Gemeenschaps- instelling Jeugdhulp buiten toep. gebied IJH MDT CAP Politie Proces naar niet rechtstreeks toegankelijke hulp, verontrusting  Cindy, 16 jaar, stapt naar het JAC (Jongeren Advies Centrum) en vraagt raad om alleen te gaan wonen. Ze is de bemoeizucht van haar moeder beu. Het JAC stelt voor om de moeder ook eens uit te nodigen op gesprek en kan Cindy hiervan overtuigen. Daarbij vertelt de mama dat ze geen vat heeft op Cindy. Ze komt vaak dronken thuis, een stuk in de nacht. Cindy zwakt de feiten af en geeft aan dat haar moeder hopeloos ouderwets is. Na enkele bemiddelende gesprekken komen moeder en dochter tot een compromis: moeder zal Cindy meer vrijheid geven en Cindy komt op tijd thuis. Enkele weken later belt de moeder verontrust naar het JAC: Cindy hield zich aanvankelijk aan de afspraken, maar sinds ze een nieuwe vriend heeft gaat het van kwaad naar erger. Cindy is altijd dronken heeft vermoedelijk ook joints gerookt. Het JAC nodigt Cindy uit maar zij zegt dat er niets aan de hand is: een joint roken is zo erg toch niet. De JAC-medewerker maakt zich naar aanleiding van het laatste gesprek toch zorgen (Cindy ziet er vermagerd en verwaarloosd uit) en neemt contact op met het OCJ voor consult (Ondersteuningscentrum Jeugdzorg). Het OCJ stelt voor om Cindy te motiveren om hulp te zoeken bij een CGG (Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg). Het JAC probeert dit aan de hand van motiverende gesprekken maar Cindy weigert en minimaliseert alles. De situatie wordt erger en erger: Cindy spijbelt en blijft blowen. Het JAC verliest de grip op Cindy en beslist in team om een melding te doen bij het OCJ. Na de melding start het OCJ een caseonderzoek. Afhankelijk van de uitkomst kan het OCJ voor uiteenlopende sporen kiezen: Het druggebruik van Cindy staat centraal als probleem, gespecialiseerde hulp dringt zich op -> Cindy zal het CGG bezoeken i.f.v. haar drugprobleem, om een verwijzing naar het gerechtelijke te vermijden. Zij vindt evenwel niet dat er echt een probleem is en vindt de acties van OCJ en moeder zwaar overroepen. Het OCJ zal hier interveniërend optreden. Het druggebruik van Cindy is een symptoom van een onhoudbare thuissituatie, moeder werkt niet meer mee -> Het OCJ beslist tot interveniërend casemanagement en meldt aan bij de toegangspoort ifv TCK (kamertraining). Daarnaast wordt Cindy toegeleid naar het CGG. Crisisjeugdhulp Bemiddeling Cliëntoverleg

Mogelijkheid: voorstellen vanuit casus Proces naar niet rechtstreeks toegankelijke hulp, verontrusting  Cindy, 16 jaar, stapt naar het JAC (Jongeren Advies Centrum) en vraagt raad om alleen te gaan wonen. Ze is de bemoeizucht van haar moeder beu. Het JAC stelt voor om de moeder ook eens uit te nodigen op gesprek en kan Cindy hiervan overtuigen. Daarbij vertelt de mama dat ze geen vat heeft op Cindy. Ze komt vaak dronken thuis, een stuk in de nacht. Cindy zwakt de feiten af en geeft aan dat haar moeder hopeloos ouderwets is. Na enkele bemiddelende gesprekken komen moeder en dochter tot een compromis: moeder zal Cindy meer vrijheid geven en Cindy komt op tijd thuis. Enkele weken later belt de moeder verontrust naar het JAC: Cindy hield zich aanvankelijk aan de afspraken, maar sinds ze een nieuwe vriend heeft gaat het van kwaad naar erger. Cindy is altijd dronken heeft vermoedelijk ook joints gerookt. Het JAC nodigt Cindy uit maar zij zegt dat er niets aan de hand is: een joint roken is zo erg toch niet. De JAC-medewerker maakt zich naar aanleiding van het laatste gesprek toch zorgen (Cindy ziet er vermagerd en verwaarloosd uit) en neemt contact op met het OCJ voor consult (Ondersteuningscentrum Jeugdzorg). Het OCJ stelt voor om Cindy te motiveren om hulp te zoeken bij een CGG (Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg). Het JAC probeert dit aan de hand van motiverende gesprekken maar Cindy weigert en minimaliseert alles. De situatie wordt erger en erger: Cindy spijbelt en blijft blowen. Het JAC verliest de grip op Cindy en beslist in team om een melding te doen bij het OCJ. Na de melding start het OCJ een caseonderzoek. Afhankelijk van de uitkomst kan het OCJ voor uiteenlopende sporen kiezen: Het druggebruik van Cindy staat centraal als probleem, gespecialiseerde hulp dringt zich op -> Cindy zal het CGG bezoeken i.f.v. haar drugprobleem, om een verwijzing naar het gerechtelijke te vermijden. Zij vindt evenwel niet dat er echt een probleem is en vindt de acties van OCJ en moeder zwaar overroepen. Het OCJ zal hier interveniërend optreden. Het druggebruik van Cindy is een symptoom van een onhoudbare thuissituatie, moeder werkt niet meer mee -> Het OCJ beslist tot interveniërend casemanagement en meldt aan bij de toegangspoort ifv TCK (kamertraining). Daarnaast wordt Cindy toegeleid naar het CGG.

Visie op samenwerking in zorg Bv Netwerkzorg https://www.youtube.com/watch?v=6vACUIn2T98 Zie ook ppt in bijlage van VVKSO

Visie op zorg Presentie als middel tot het zoeken van aansluiting met gebruikers (afstemmen op gebruiker en netwerk) zie http://www.presentie.nl/video/uit-het-werkveld/item/406- meridiaan Beeldvorming rond ouderen en zorg als eye opener http://www.ziezeanders.be/ http://www.slideshare.net/fullscreen/Weliswaar/cultuurgevoelige- ouderenzorg http://www.zorganderstv.be/reportages/wat-is-zorg-op-maat- voor-jou Tips, vragen?  

Recente en te verwachten ontwikkelingen in de zorg Er wordt gewerkt Federaal en in Vlaanderen aan een nieuw zorgmodel: gespecialiseerde zorg in het ziekenhuis, kortere ligdagen en meer thuiszorg Er is een paradigmashift van probleemoplossend denken naar cliëntgericht denken. Er zal gewerkt worden vanuit netwerken, waarin iedereen samenwerkt rond de cliënt of zorgvrager. Ook de zorgkundige en de huishoudhulp zullen hierin een belangrijke plaats krijgen. Er komt een actualisatie van KB 78 (over de gezondheidszorgberoepen) tegen 2016

Handelingsgericht werken (niet aan bod gekomen op vergadering) Zie artikel, op site onder ped did berichten (als achtergrond) Opdracht: Adhv 1 leerplandoelstelling Plaatsen binnen kader HW (vb. voorbeeld integreren voor WAT/ WAAROM / HOE

UDL in 3 principes en 9 richtlijnen Informatie aanbieden WAT we leren Principe 2 Actie en expressie HOE we leren Principe 3 Betrokkenheid WAAROM we leren Richtlijn1 Verschillende zintuigen Richtlijn 4 Actief verwerken van de leerinhoud Richtlijn 7 Inspelen op interesses Richtlijn 2 Verduidelijken en structuur bieden Richtlijn 5 Aantonen wat je geleerd hebt Richtlijn 8 Doorzetting creëren Richtlijn 3 Begrijpen van leerinhoud Richtlijn 6 Doelen en prioriteiten bepalen Richtlijn 9 Inschatten en bijsturen

Nascholingsinitiatieven Nascholing ‘expressie 7tbz vanuit de visie op zorg’ 29/05/2015 (via Eekhoutcentrum + begeleding) https://www.eekhoutcentrum.be/nascholingen/detail/I15-265 De Weister – Foton Concrete uitwerking methodieken (DPB) Coachingstechnieken: 5 mei 2015 (via Eekhoutcentrum)

Afspraken volgend schooljaar Via inspiratiedag 21 oktober 2015 (niveau Vlaanderen breed): Actuele maatschappelijke tendensen Uitwisseling (seminarie, stage, GIP, vakken,…) Op diocesaan niveau (elk een ½ dag) Overkoepelende stuurgroep GWW Psychologie en pedagogiek Ontwikkelingspsychologie? Gezondheid en welzijn Gvo project?