‘De krakende maatschap’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Door goede gesprekken groeien
Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Coöperatieve leerstrategieën
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Feedback de sleutel tot teamontwikkeling
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Didactische werkvormen
Ontdekzondag Kijk… naar de leden van je gemeente als een moeder naar haar kind.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Redactioneel schrijven Les 2
Geautomatiseerd meten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ongewenste omgangsvormen
Hoe werkt een powerpoint?
Thema: mijn schaduw verrast me
GENADE = FEEST Of toch niet?.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Lerares Textiel in het Praktijkonderwijs en textielkunstenares
Arbeidsvreugde voor iedereen
Congres Appreciative Inquiry
Britsh Music Experience - London. Opdracht Ga op zoek naar de succesfactor.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
Het begint bij het jonge kind
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Personeelsessie LOKO.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Gespreksvaardig-heden
Praktijkervaring en reflectie
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Professionalisering en intervisie
Verzorg jezelf: Do´s & Don´ts
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
Portret in beeld THTEX.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
NSCCT Instructie groep 6
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Richting geven aan Teamontwikkeling
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

‘De krakende maatschap’ Liesbeth van der Jagt, andragoloog, NHG supervisor/coach Cor Vernooij, andragoloog, NHG supervisor/coach Moniek van den Ende, huisarts, NHG supervisor/coach allen leden expergroep Coaches voor Medici m.m.v. Brigitte van den Heuvel, mediator

Introductie Krakende wagens lopen het langst? Opdracht in tweetal: interview elkaar aan de hand van de volgende vragen… Wat vindt u prettig en positief in het team waarin u momenteel werkzaam bent? Wat vindt u daar niet prettig, zelfs vervelend?

Drie kijkwijzers Drie diagnostische instrumenten om naar de teamsamenwerking te kijken en die te bespreken Het wiel De metafoor Systemische wetten

Het Wiel (Groepsdynamische methode)

Metafoor (Narratieve methode) Je kunt de structuur ontdekken in een team door gebruik te maken van een metafoor. Het beeld van het vaartuig (b.v. een zeilboot): Wie zit aan het roer, wie houdt de fok vast, zit er iemand boven in de mast, liggen er mensen in het water? Ieder teamlid dient een plek te krijgen

Systemische Principes (Opstellingenwerk) 1 Binding Iedereen die deel uit maakt van een systeem heeft recht op een plek in het systeem 2 Ordening Iedereen heeft een eigen plek in de hiërarchie 3 Balans tussen geven en nemen Het systeem krijgt voorrang boven het persoonlijk welbevinden van de elementen van het systeem

Toepassing van een kijkwijzer Opdracht bij Het Wiel: Bekijk de 6 succesfactoren. Welk gewenst en welk ongewenst gedrag kun je waarnemen in het team? Bekijk welke succesfactor voldoende aanwezig is en welke versterkt moet worden. Let ook op het effect dat het heeft op de spaken van het wiel.

Toepassing van een kijkwijzer Opdracht bij de Systemische wetten: Ga na of en in hoeverre de drie systemische wetten worden nageleefd in het team.

Toepassing van een kijkwijzer Opdracht bij de Metafoor: Teken het vaartuig en geef ieder een plek. Ga, op basis van deze tekening, na wat de kracht en de zwakte is van het team. Komt het vaartuig bij zijn bestemming? Welke zijn bevorderende en belemmerende factoren?

Nabespreking Welke kijkwijzer heb je toegepast? Wat leverde het toepassen van deze kijkwijzer je op?

Mediation Wanneer mediation?

Tot slot… Begeleiding bij samenwerking in het team: www.coachesvoormedici.nl Geaccrediteerde begeleiding door NHG erkende supervisoren/(team)coaches, begeleiding op maat

Dank u voor uw aandacht!