Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Loopbaanontwikkeling
BattleBots The school battle.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
met inzichten uit de sport
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Casusbank Didiclass.
Introductie workshop 1.
Leercyclus Leercyclus Reflecteren Ervaren Verdiepen Verankeren
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hands On: leren binnen handbereik
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
opleiding : Onderwijs Assistent
Competentiegericht leren vmbo
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Studieloopbaanbegeleiding
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Studieloopbaancoaching
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
LOB als rode draad in ons onderwijs
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Coaching in regioleren
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Het loopbaangesprek.
KNVB Opleidingen.
Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak
Competentie gericht onderwijs
DOEN?! Coachtraining Dag 1
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Creatopia| Basisonderwijs
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Honours programma: voor wie
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Transcript van de presentatie:

Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010

De opbouw Nulmeting Nulmeting Kwaliteiten en tekortkomingen in beeld brengen Kwaliteiten en tekortkomingen in beeld brengen Koppelen aan competentieprofiel Koppelen aan competentieprofiel Inzicht in de eigen taak Inzicht in de eigen taak Inzicht in de eigen kwaliteit Inzicht in de eigen kwaliteit Vaststellen persoonlijke leerdoelen Vaststellen persoonlijke leerdoelen Leer- en ontwikkellijnen in beeld Leer- en ontwikkellijnen in beeld Personal coaching Personal coaching Kennis Kennis Toepasbare kennis Toepasbare kennis

Lesopbouw Lesopbouw : SDV alg. VMBO ‘t Venster Centrale bijeenkomsten [ klas ] Centrale bijeenkomsten [ klas ] Kennis Kennis Groepsbijeenkomsten met coach Groepsbijeenkomsten met coach Opbouwen competenties [ GROW gesprekken ] Opbouwen competenties [ GROW gesprekken ] Feedback en intervisie Feedback en intervisie Personal Coaching Personal Coaching [individueel] Werken aan persoonlijke leerdoelen Monitoring Monitoring POP instrument digitaal met gespreksintervallen Reflectie op eigen ontwikkeling

Stap 1 De nulmeting

Stap 2 Competentie profiel Competentie profiel Bespreken in de groep Bespreken in de groep Kwaliteiten in beeld Kwaliteiten in beeld Profilering van de leerlingen Profilering van de leerlingen Regelmatige bijeenkomsten op de eigen locatie Regelmatige bijeenkomsten op de eigen locatie Individuele Coaching op eigen leervragen Individuele Coaching op eigen leervragen

Leerling in beeld Groepsbijeenkomsten Bespreken Eigen onderwerpen Gespreksmomenten 2 verplicht [eigen keuze ] Personal Coaching Eigen leerdoelen [logboek en portfolio]

Project resultaat NulmetingCompetentieprofielLeerervaringen Uitdagen tot volgen van Cursussen Training Portfolio Docent Verschillende rollen Leerproces start in SDV klas 3

(leren) uitvoeren (leren) uitvoeren basisvaardigheden, systematisch werken, veilig werken, zorg voor kwaliteit, organisatievaardigheid, plannen, uitvoeren/controleren, leiding geven….. (leren) communiceren (leren) communiceren luisteren, presenteren, samenwerken, uitdrukkingsvaardigheid... vakmatige competenties vakmatige competenties bewegingsvaardigheid, fysieke fitheid, technisch/praktische vaardigheden, informatieverwerkende vaardigheden, vakmatige omgangsvaardigheden…. (leren) reflecteren (leren) reflecteren vooruitkijken, uitvoeren en bewaken, beoordelen van het eigen leerproces, verwerken van ervaringen, persoonlijkheidsontwikkeling...

De leerdoelen van de leerling in beeld Samenwerken van “solist” naar “teamspeler” wat zie je/hoor je egocentrisch helpen op zichzelf gericht meedenken eigen belang groepsbelang

Gedrag in de praktijk...

Coach vaardigheden Wees open, eerlijk, integer en allert. Wees open, eerlijk, integer en allert. Confronteer direct. Confronteer direct. Gebruik echte gebeurtenissen. Gebruik echte gebeurtenissen. Geen oude koeien! Geen oude koeien! Niet hakken maar stimuleren. Niet hakken maar stimuleren. Uitgangspunt is de veronderstelling dat mensen in staat zijn over hun eigen functioneren na te denken en er zich een oordeel over te vormen. De zelfreflectie is een belangrijke informatiebron.

Oefen het GROW gesprek

Liesbeth Weiland Workshop = werk aan de winkel Workshop = werk aan de winkel

Werkopdracht Maak met je eigen instrument Maak met je eigen instrument Eenvoudig en doelgericht Eenvoudig en doelgericht Resultaat Resultaat Vorderingen presenteren op elke bijeenkomst