Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010
De opbouw Nulmeting Nulmeting Kwaliteiten en tekortkomingen in beeld brengen Kwaliteiten en tekortkomingen in beeld brengen Koppelen aan competentieprofiel Koppelen aan competentieprofiel Inzicht in de eigen taak Inzicht in de eigen taak Inzicht in de eigen kwaliteit Inzicht in de eigen kwaliteit Vaststellen persoonlijke leerdoelen Vaststellen persoonlijke leerdoelen Leer- en ontwikkellijnen in beeld Leer- en ontwikkellijnen in beeld Personal coaching Personal coaching Kennis Kennis Toepasbare kennis Toepasbare kennis
Lesopbouw Lesopbouw : SDV alg. VMBO ‘t Venster Centrale bijeenkomsten [ klas ] Centrale bijeenkomsten [ klas ] Kennis Kennis Groepsbijeenkomsten met coach Groepsbijeenkomsten met coach Opbouwen competenties [ GROW gesprekken ] Opbouwen competenties [ GROW gesprekken ] Feedback en intervisie Feedback en intervisie Personal Coaching Personal Coaching [individueel] Werken aan persoonlijke leerdoelen Monitoring Monitoring POP instrument digitaal met gespreksintervallen Reflectie op eigen ontwikkeling
Stap 1 De nulmeting
Stap 2 Competentie profiel Competentie profiel Bespreken in de groep Bespreken in de groep Kwaliteiten in beeld Kwaliteiten in beeld Profilering van de leerlingen Profilering van de leerlingen Regelmatige bijeenkomsten op de eigen locatie Regelmatige bijeenkomsten op de eigen locatie Individuele Coaching op eigen leervragen Individuele Coaching op eigen leervragen
Leerling in beeld Groepsbijeenkomsten Bespreken Eigen onderwerpen Gespreksmomenten 2 verplicht [eigen keuze ] Personal Coaching Eigen leerdoelen [logboek en portfolio]
Project resultaat NulmetingCompetentieprofielLeerervaringen Uitdagen tot volgen van Cursussen Training Portfolio Docent Verschillende rollen Leerproces start in SDV klas 3
(leren) uitvoeren (leren) uitvoeren basisvaardigheden, systematisch werken, veilig werken, zorg voor kwaliteit, organisatievaardigheid, plannen, uitvoeren/controleren, leiding geven….. (leren) communiceren (leren) communiceren luisteren, presenteren, samenwerken, uitdrukkingsvaardigheid... vakmatige competenties vakmatige competenties bewegingsvaardigheid, fysieke fitheid, technisch/praktische vaardigheden, informatieverwerkende vaardigheden, vakmatige omgangsvaardigheden…. (leren) reflecteren (leren) reflecteren vooruitkijken, uitvoeren en bewaken, beoordelen van het eigen leerproces, verwerken van ervaringen, persoonlijkheidsontwikkeling...
De leerdoelen van de leerling in beeld Samenwerken van “solist” naar “teamspeler” wat zie je/hoor je egocentrisch helpen op zichzelf gericht meedenken eigen belang groepsbelang
Gedrag in de praktijk...
Coach vaardigheden Wees open, eerlijk, integer en allert. Wees open, eerlijk, integer en allert. Confronteer direct. Confronteer direct. Gebruik echte gebeurtenissen. Gebruik echte gebeurtenissen. Geen oude koeien! Geen oude koeien! Niet hakken maar stimuleren. Niet hakken maar stimuleren. Uitgangspunt is de veronderstelling dat mensen in staat zijn over hun eigen functioneren na te denken en er zich een oordeel over te vormen. De zelfreflectie is een belangrijke informatiebron.
Oefen het GROW gesprek
Liesbeth Weiland Workshop = werk aan de winkel Workshop = werk aan de winkel
Werkopdracht Maak met je eigen instrument Maak met je eigen instrument Eenvoudig en doelgericht Eenvoudig en doelgericht Resultaat Resultaat Vorderingen presenteren op elke bijeenkomst