Naar een optimaal HR - beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Corporate Portfolio Management
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Les 1 M&O.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
strategie als een proces
Organisatiecultuur.
Wat is Customer Relationship Management?
Agentschap voor Natuur en Bos
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Business Marketing Management
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Organisatie van de HRM-functie
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
 A-94 A-94.
Business en IT Consulting
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Ondernemende Netwerken
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Human Resources Accounting
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Naar een optimaal HR - beleid HOOFDSTUKTITEL Naar een optimaal HR - beleid

Hier en nu versus toekomst Future Competencies Structure Costs Performance Challenges Resources Current situation

Interne focus : het resultaatgericht sturen van uw bedrijf

Het resultaatgericht sturen van uw bedrijf OPERATIONEEL WERK IDEE R & D PRODUKTIE MARKETING & SALES NAZORG Als we naar een bedrijf kijken en wat we heel de dagen doen , kunnen we de bedrijfsactiviteiten onderverdelen in enkele vakjes. Alles wat we doen hoort daar in thuis. De volgorde van de verschillende stappen kan verschillen, bv. produktiebedrijf (rollmops) cfr. Dienstenbedrijf (architectenbureau). We kunnen ook onderscheid maken tussen de activiteiten zelf en de ondersteunende taken die deze meebrengen (administratie, logistiek etc.) we komen hier later op terug.Laat ons eens afstand nemen van dit dagdagelijks werk en kijken wat er als bedrijfsleiding allemaal bij komt kijken.

Het resultaatgericht sturen van uw bedrijf IDEE R & D PRODUKTIE MARKETING & SALES NAZORG VISIE & STRATEGIE O P E R A T I N L richting Eerst en vooral moeten we als bedrijfsleider ons afvragen “waar willen we eigenlijk naar toe?”, “ wat is de richting die we aan ons bedrijf wensen te geven?”

Strategische doelstellingen VISIE & STRATEGIE Missie Strategische doelstellingen Waarden en normen Strat. keuzes Randvwñ : Effectief Efficiënt Transparant Wat doet ons bedrijf eigenlijk? Bv. verkopen van keukentoestellen of het adviseren bij het inrichten van een keuken ( met alles erop en eraan). Wat zijn onze strategische doelstellingen?wat willen we bereiken?op financieel vlak maar ook op menselijk vlak? Voor de bedrijfsleiding , maar ook voor de medewerkers? Vinden we lange termijn relaties belangrijk of niet? Hoe vertalen we dit alles? Hoe ga je voor jezelf afmeten of je binnen 5 jaar geslaagd bent? Maw. Wat is ervoor jou echt belangrijk? Dit zijn je persoonlijke waarden. Wat zijn de waarden van je medewerkers? Van het bedrijf? Tot welke strategische keuzes leidt dit? Op het vlak van economische activiteit, voor de medewerkers, materieel…bv. beperk ik me tot grondwerken of doen we ook wegenwerken? Randvoorwaarden zijn eisen die we onszelf opleggen voor elke beslissing die we nemen, voor elk proces dat we uitschrijven… Vanuit de vragen : “wat is de eesentie van ons bedrijf? Wat willen we hiermee bereiken ? Wat zijn onze drijfveren? Welke bedrijfscultuur streven we na?”, kunnen we overstappen naar de volgende stao “ taktiek en organisatie” Taktiek & Organisatie

Het resultaatgericht sturen van uw bedrijf IDEE R & D PRODUKTIE MARKETING & SALES NAZORG VISIE & STRATEGIE O P E R A T I N L richting TAKTIEK & ORGANISATIE Dan moeten we gaan kijken hoe we dit gaan organiseren? Hoe willen we dit bereiken? hoe

Het resultaatgericht sturen van uw bedrijf VISIE & STRATEGIE O P E R A T I N L richting RESULTATEN TAKTIEK & ORGANISATIE Om ten slotte tot een evaluatie te komen van de bereikte resultaten.dit alles vraagt enig denkwerk en “afstand nemen” van “druk van het dagdagelijks beleid”.Laat ons even meer in detail kijken wat dit alles inhoud. hoe

Het resultaatgericht sturen van uw bedrijf O P E R A T I N L VISIE & STRATEGIE Mensen : Management Medewerkers Partners Middelen : Financiën Roerend Onroerend RESULTATEN TAKTIEK & ORGANISATIE Def. Strategie en def.visie volgens van daele. We passen dit toe op enerzijds welke mensen hebben we nodig, anderzijds welke middelen.We maken een onderscheid tussen leadership, medewerkers en externe partners ( bank, juridisch,leveranciers…) cfr.onderwerp van vandaag (outsourcing);elk van deze elementen moeten we toepassen op elk onderdeel van de operationele activiteiten. Hebben we de gepaste medewerkers voor R&D?het management? En hoe zit dat voor de produktie? Trouwens hoe zit dat met het aandragen van nieuwe ideeen? Moeten we diversifiëren? Hoe evolueert de markt? Hoe zal de markt er binnen 5, 10 jaar uitzien? Zonder dat we dit sluitend kunnen weten, kan een brainstorming hierrond toch wel nuttige elementen opleveren.Hiervoor is het nuttig om dieper op ons eigen bedrijf in te gaan. hoe

Het resultaatgericht sturen van uw bedrijf VISIE & STRATEGIE O P E R A T I N L Mensen : Management Medewerkers Partners Middelen : Financiën Roerend Onroerend TAKTIEK & ORGANISATIE RESULTATEN Mensen : Remuneratie Opleiding Retention Outsourcing … Middelen : Juridisch Financieel Logistiek IT … Hoe moeten we ons organiseren om de strategische keuzes te verwezelijken? Beloont onze remuneratiepolitiek effectief de mensen die we willen behouden? Maw ondersteunen de verschillende processen de visie en strategie van het bedrijf? Is er voldoende opleiding voorzien om binnen 5 jaar nog “mee te zijn met de marktevolutie?” Weer toetsen we elk element af aan de strategie en de visie en aan elk onderdeel van de activiteiten. Outsourcing kan een oplossing zijn om tot een betere organisatie te komen.

Het resultaatgericht sturen van uw bedrijf VISIE & STRATEGIE O P E R A T I N L RESULTATEN Mensen : bedrijfs -cultuur turn-over … Middelen : winst omzet cash- flow beurs Mensen : Management Medewerkers Partners Middelen : financiën roerend onroerend TAKTIEK & ORGANISATIE TEVREDENHEID Mensen : remuneratie opleiding retention outsourcing … Middelen : juridisch financieel logistiek IT … Intern : medewerkers management RvB Extern : klanten partners A-houders omgeving Het evalueren van de resultaten geeft ons informatie om op tijd bij te sturen. Ook hier maken we onderscheid tussen resultaten op menselijk vlak ( turn-over etc.) en op financieel vlak Als onderdeel van de resultaten op menselijk vlak halen we de “tevredenheidsgraag” even afzonderlijk aan. Dit omdat op lange termijn deze zeer bepalend kan zijn. We onderscheiden hier de verschillende partijen intern en extern: medewerkers, management,RVB, Partners… Wie doet er regelmatig ( bv jaarlijks) een survey bij de verschillende partijen. COMMUNICATIE & FEEDBACK

Externe focus : het belang van de omgeving SWOT – analyse Omgevingsanalyse Macro-niveau Meso-niveau Micro-niveau

Definitie van outsourcing Strategische outsourcing of uitbestending behelst : een contractuele overdracht (onderwerp,periode,evaluatie,tijdprijs…..) activiteiten eventueel met corresponderende mandaten aan externe toeleveranciers

Drijvende motieven om te outsourcen Strategische motieven Financiële motieven Operationele motieven HR - motieven

Risico’ bij het outsourcen Strategische risico’s Financiële risico’s Operationele risico’s HR – risico’s

Outsourcing stappenplan Implementie ROI 1 Idee : zouden we niet outsourcen ? 22 Planning 3 Exploratie Strategische implicaties 4 Kost &performantiee analyse 5 Selectie toeleverancier Integratie toeleverancier 6-12 mnd > 12mnd 6 Management toeleverancier 7

Weerstanden Wat we doen doen we beter … Ontevredenheid,onrust bij eigen mensen Hoe externe partner controleren ? Afhankelijkheid van de externe partner Externe partners krijgen zicht op ons bedrijf Voor externe partners kiezen = minder winst maken Wat als het niet werkt zoals we planden? Faalangst

Volgende attitudes zijn belangrijk om outsourcing te laten lukken:        Outsourcen is geen noodzakelijk kwaad        Wederzijds vertrouwen        Open, transparante communicatie        Wederzijdse afhankelijkheid        Partnership       Vermijd belangenconflict

Kritische succesfactoren outsourcing stappenplan -          Strategische keuzes -          Een verandering: ga er ook zo mee om! -          Leidende coalitie -          Business as usual is -          Interne en externe communicatie -          Walk the talk! -          Wederzijds vertrouwen - Vertrouwen is toetsbaar: ga dit niet uit de weg -          Blijf steeds managen