Voorkomen van (communicatie) fouten 25-06-2015 Sophie Zwaard Chirurgie Waterland
Overdrachten 2/3 van sentinel events door miscommunicatie Weglaten van informatie Onjuiste informatie Invoering werktijden minder slaapdeprivatie minder fouten maar meer overdragen meer fouten? 2/3 van sentinel events door miscomm (uitleggen wat sentinel events zijn), weglaten van informatie of het onjuist overdragen van informatie komt veel voor/ is gewoon. Door de invoering van vastgestelde werktijden zijn de overdrachten toegenomen en daarmee wellicht ook een toename van fouten? Hoe zorg je er dan voor dat er beter kan worden overgedragen en dus minder fouten zullen zijn? Interventie gedaan. Search volgende pagina
Search
Artikel Prospectieve interventie studie in 9 ziekenhuizen 2 major uitkomsten: medische fouten en voorkombare complicaties 6 maanden pre interventie 6 maanden implementatie interventie 6 maanden data collectie Bespreking artikel: Follow up studie, 9 pediatric residency training programs in the US en Canada,
Interventie I-PASS geheugensteuntje 2-uur workshop 1-uur simulatie training Computer module Feedback training Campagne met posters/logo’s ter promotie De 6 elementen van de overdrachtsmethode
Uitkomsten 5.7% verschil= 23% relatieve reductie en 1.4% = 30% relatieve reductie
Uitkomsten Daling van medische fouten (‘medical errors) 24.5% 18.8% Te voorkomen complicaties (‘preventable adverse events’) 4.7% 3.3% Ging niet ten koste van contact met patiënt/familie 11.8% per dag vs 12.5% (P=0.41) Overdracht duurde niet langer 2.4 min vs 2.5 min per patiënt (P=0.55)
Conclusie Overdragen beïnvloedt miscommunicatie, met potentieel letsel als gevolg Significante daling van medische fouten (23% RR) en voorkombare complicaties (30% RR) De overdracht kan door een universele methode significant verbeterd worden AMC ook bezig met één overdrachtsmethode voor het hele AMC
Discussie Alleen gebaseerd op kinderafdelingen Gecombineerde methode met 6 elementen, onduidelijk welke elementen het meest essentieel zijn Goede punten al genoemd bij de conclusie.
DUS Goede communicatie daar draait het om, want