De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau
Sandra Koot Wendy Nelen

2 Programma Introductie TIPS Casus
Specifieke probleemstelling formuleren Komen tot een interventie

3 Introductie

4 Wat is SWIS Suite? SWIS Suite is een online registratieprogramma dat scholen de mogelijkheid biedt om op een efficiënte en betrouwbare manier data te verzamelen op school- klas- en leerlingniveau.

5 Wat is SWIS Suite? Module ISIS-SWIS Module CICO-SWIS Module SWIS
Intensieve individuele interventies Module CICO-SWIS Doelgroep interventies Module SWIS Universele interventies

6 TIPS

7 Diagnostische cyclus

8 Casus

9 Casus Basisschool De Aanpakkers is een grote school met 450 leerlingen en 60 personeelsleden. Ze zijn nu ruim twee jaar bezig met de implementatie van PBS en worden daarbij gecoacht door Sandra Koot. Aan het einde van hun eerste jaar zijn ze met SWIS Suite gaan werken om hun gedragsincidenten te registreren. Hiervoor hebben ze een training gevolgd van Wendy Nelen. Vanuit het schoolteam komt naar voren dat veel teamleden het idee hebben dat er op maandag nogal veel incidenten zijn op school. Het PBS team besluit om de datamanager te vragen om hier in SWIS eens naar te kijken.

10 Casus Wat valt op? Waar moeten we ons op focussen? Wat is onduidelijk?
Op welke vragen dienen we antwoord te krijgen? Hoe onderzoeken we dit? Welke data hebben we nodig?

11 Specifieke probleemstelling formuleren

12 Probleemanalyse Benodigde data voor een probleemanalyse:
Wie zijn betrokken bij het probleemgedrag? Wat is het probleemgedrag? Wanneer komt het probleemgedrag voor? Waar vindt het probleemgedrag plaats? Waarom vindt het probleemgedrag plaats?

13 Meer details

14 De 5 W’s Wie: Wat: Wanneer: Maandag Waar: Waarom:

15 Meer details

16 De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Wanneer: Maandag Waar: Waarom:

17 Meer details

18 De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom:

19 Meer details

20 De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom:

21 Meer details

22 De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom: Aandacht medeleerling verkrijgen

23 Meer details

24 De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag, tussen 12:45 en 14:30 Waar: Klaslokaal Waarom: Aandacht medeleerling verkrijgen

25 Precieze probleemstelling
Wie? Wat? Wanneer? Waar? Waarom? Groep 5 Ongehoorzaamheid Maandag tussen 12:45 en 14:30 In de klas Om aandacht van een medeleerling te krijgen Wie? Probleemstelling: Er zijn veel kinderen in groep 5 die op maandagmiddag ongehoorzaam zijn. Dit komt vooral voor in de klas en omdat ze aandacht van een medeleerling willen krijgen.

26 Casus

27 Casus Uit SWIS is naar voren gekomen dat er voornamelijk in groep 5 op maandagmiddag kinderen ongehoorzaam zijn in de klas, omdat ze aandacht willen van een medeleerling. Dit is voor het PBS team aanleiding om met behulp van het TIPS model en het werkblad te komen tot interventies.

28 Komen tot een interventie

29 Afronding Vragen? Sandra Koot: info@educote.nl
Wendy Nelen:


Download ppt "Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau"

Verwante presentaties


Ads door Google