Zelfevaluatie Koen Joly Coach, inspirator, motivator & facilitator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
STRATEGISCHE PLANNING
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
netwerk organisatiebeheersing
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Perspectief van Zorginspectie
Traject sectoraal uitvoeringsbesluit kwaliteitsdecreet
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
2014 EVALUATIES N+1.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Waarden & organisatiecultuur
Kwaliteit en beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Certificering van assetmanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Een vergadering organiseren
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Voor goed bijzonder onderwijs
Vergadering Personeelsdienst
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Human Resources Accounting
Zelfevaluatie GOK.
Zelfevaluatie lokale besturen
Zelfevaluatie.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Zelfevaluatie Koen Joly Coach, inspirator, motivator & facilitator bij KEIK – Mensen in beweging koen@keik.be - www.keik.be

Iedereen kan kwaliteit leveren, niemand kan het alleen aan.

Meten = zweten als het weten wordt zonder doel.

Richt u op de belangrijkste verbeterpunten Richt u op de belangrijkste verbeterpunten. Rome is ook niet op één dag gebouwd.

Wie anderen voor kwaliteit verantwoordelijk stelt doet er goed aan ook aan zijn eigen kwaliteit te werken.

Liever één verbeterproject in de hand dan tien vage beloftes in de lucht.

Wie alleen verbeterpunten vindt is een zeur, wie alleen goede punten ziet is blind.

Opbouw van de voormiddag Inleiding Verwachtingen vanuit het kwaliteitsdecreet en het uitvoeringsbesluit Deel I Verkennen van het thema zelfevaluatie en zelfevaluatiemodellen Deel II Zelf aan de slag

Inleiding Decreet en uitvoeringsbesluit Groeiniveaus

Zelfevaluatie in het geharmoniseerd kwaliteitsdecreet Art. 5 § 3 Een zelfevaluatie is een systematische evaluatie van de processen, structuren en resultaten van de voorziening en wordt door de voorziening zelf verwezenlijkt. De voorziening toont door middel van een zelfevaluatie aan hoe ze haar processen, structuren en resultaten bewaakt, beheerst en voortdurend verbetert. In deze zelfevaluatie toont de voorziening minimaal aan: hoe ze op systematische wijze gegevens verzamelt en registreert over de kwaliteit van de zorg; hoe ze de gegevens, bedoeld in 1°, aanwendt om kwaliteitsdoelstellingen te formuleren; welk stappenplan met tijdspad ze opstelt om de doelstellingen, bedoeld in 2, te bereiken; hoe en met welke frequentie ze evalueert of de doelstellingen bereikt zijn; welke stappen ze onderneemt indien een doelstelling niet bereikt is.

Zelfevaluatie in het uitvoeringsbesluit De organisatie evalueert systematisch haar werking en minimaal de vermelde aandachtsgebieden kwaliteitszorg, inputgebieden, kernprocessen en outputgebieden, op basis van een vastgelegd schema. Op basis van de zelfevaluatie, formuleert de organisatie verbeteracties die betrekking kunnen hebben op alle elementen van het kwaliteitsbeleid.

Essentie Kwaliteit als dynamisch en evolutief gegeven Kwaliteitsthema’s + subthema’s Kwaliteitszorg (metathema) Kernprocesen Gebruikersresultaten Medewerkersresultaten Samenlevingsresultaten Focus op output, niet op input

Subthema’s Kwaliteitszorg Organisatie en visie Betrokkenheid Methodieken en instrumenten Verbetertraject Kernprocessen Onthaal van de gebruiker Doelstellingen en handelingsplan Afsluiting en nazorg Pedagogisch profiel Gebruikersdossier

Subthema’s Gebruikersresultaten Klachtenbehandeling Gebruikerstevredenheid over de hulpverlengingsprocessen, de hulpuitvoering, inspraak en participatie Effect van de hulpverlening Medewerkersresultaten Personeelstevredenheid Objectieve personeelsgetallen (indicatoren en kengetallen) Samenlevingsresultaten Waardering strategische partners Maatschappelijke opdracht en maatschappelijke tendensen

Groeiniveau’s 0. Onbestaand Binnen de organisatie bestaan geen of zeer weinig procedures. Het controlebewustzijn is eerder laag en er worden weinig acties ondernomen om te komen tot een adequaat systeem van organisatiebeheersing (interne controlesysteem). 1. Ad-hoc basis Op ad-hoc basis zijn binnen de organisatie procedures uitgewerkt. Het bewustzijn van de nood aan adequate procedures (interne controlemaatregelen) groeit, maar er is nog geen gestructureerde of gestandaardiseerde aanpak aanwezig. Het systeem van organisatiebeheersing (interne controlesysteem) draait meer rond personen dan rond systemen. 2. Gestructureerde aanzet PLAN Een gestructureerde aanzet wordt gegeven tot de ontwikkeling van procedures. De instrumenten voor organisatiebeheersing zijn bijgevolg in ontwikkeling, maar worden nog niet toegepast (passief). 3. Gedefinieerd (= niveau 2 +...) DO Procedures zijn aanwezig. Zij zijn gestandaardiseerd, gedocumenteerd, gecommuniceerd en worden toegepast (actief). 4. Beheerst systeem (= niveau 3 + ...) CHECK & ACT De procedures worden intern systematisch geëvalueerd en bijgestuurd. Er kan gesproken worden over een ‘levend’ adequaat en doeltreffend systeem van organisatiebeheersing. De PDCA-cirkel is rond. 5. Geoptimaliseerd (= niveau 4 + ...) De procedures worden voortdurend geoptimaliseerd via benchmarking en het behalen van kwaliteitscertificaten of externe evaluaties.

Deel I: zelfevaluatie Zelfevaluatie: definiëring Modellen als hulpmiddel EFQM Van Delden BSC

Definitie van zelfevaluatie Regelmatig en systematisch doorlichten van wat je doet en bereikt als organisatie om te ontdekken wat je sterke punten zijn en aan welke zaken je nog wil werken en dit vertalen in een strategisch plan om je organisatie verder te ontwikkelen

EFQM BASISVEREISTEN RESULTATEN INNOVEREN EN LEREN LEIDERSCHAP EIND-RESULTATEN PROCESSEN BASISVEREISTEN RESULTATEN INNOVEREN EN LEREN MIDDELEN & SAMEN-WERKINGEN PERSONEELS-BELEID BELEID STRATEGIE WAARDERING DOOR MAATSCHAPPIJ WAARDERING DOOR MEDEWERKERS WAARDERING DOOR KLANTEN

EFQM - basisideeën Klantgerichtheid Resultaatgerichtheid Leiderschap en consistentie in doelen Management gebaseerd op processen en feiten Ontwikkeling en betrokkenheid van medewerkers Continu leren, innoveren en verbeteren Partnerschapsontwikkeling Maatschappelijke verantwoordelijkheid

EFQM als instrument Kwaliteitsmodel Zegt je iets over hoe je scoort op kwaliteitzorg Verschillende instrumenten geven inhoud Focus op kwaliteitszorg PDCA Groeimodel

Balanced score card (BSC) Visie en strategie Financieel perspectief Interne processen & leren Innovatie Klanten- perspectief

Voorbeeld BSC

BSC - basisideeën Niet enkel focus op financiële Gebalanceerd beleid uitbouwen Bepalen van waar je naartoe wil Kiezen voor relevante indicatoren Meten van geleverde inspanningen

BSC als instrument Managementmodel Stuurbord van de organisatie Evenwichtig beleid Zelf inhoud geven aan verschillende onderdelen Focus op waar je naartoe wil Meetbaar maken van resultaten PDCA

Van Delden: 2 professionele dilemma’s VISIONAIR KENNISGERICHT SOLITAIR PERSOONSGERICHT GEZAMENLIJK METHODEGERICHT PRAGMATISCH KLANTGERICHT

Van Delden: 4 kwaliteitsfactoren PROFESSIONELE KWALITEIT Kernvisie op problemen en oplossingen Toegankelijke methoden en instrumenten Klantgerichte producten en diensten Vereiste rollen en vaardigheden

14 strategieën voor verbetering van kwaliteit Gezamenlijke visieontwikkeling Ontwikkelen van een kennisstrategie Uniformeren van werkmodellen en instrumenten Ontwikkelen van werkmodellen en instrumenten Opzetten van een uitwisselingssysteem Optimaliseren van samenwerkingsprocedures Loopbaanverrijking Intervisie Personeelsbeoordeling Formele vorming en opleiding Producten en diensten inventariseren en beschrijven Tevredenheidsonderzoek Producten en diensten normeren en evalueren Stimuleren van klantgerichtheid en flexibiliteit

Van Delden - basisideeën Kwaliteit van zorg als uitgangspunt Vier factoren die deze kwaliteit van zorg beïnvloeden Verschillende aspecten van een goede werking Vertaling van wat je nodig hebt om kwaliteit van zorg te leveren Strategieën die bijdragen tot kwaliteit van zorg

Van Delden als instrument Pragmatisch model Geeft richting aan concrete werking Leidt tot betere kwaliteit van zorg Focus op hoe je betere kwaliteit van zorg kan leveren PDCA

Deel II: zelf aan de slag Je huidige systeem inpassen in het nieuw kwaliteitsconcept Sterktes en verbeterpunten van je huidige systeem Een zelfevaluatiesysteem ontwerpen dat echt een meerwaarde betekent

Bezint eer ge begint Doelen – Wat willen we bereiken? Invalshoek – Welke ingang nemen we? Kaders – Welke bril zetten we op? Methodieken – Welke aanpak kiezen we?

Cyclus van zelfevaluatie Gegevens verzamelen Diagnose stellen Conclusies trekken Acties ontwerpen

Keuzes Kwalitatief Kwantitatief Specifiek Algemeen Centraal Decentraal Periodisch Continu Resultaat Proces Leidinggevenden Alle medewerkers Veel tijd Weinig tijd Eenmalig Vergelijken in de tijd Gedetailleerde analyse Ruwe schets

Cyclus van zelfevaluatie Gegevens verzamelen Diagnose stellen Conclusies trekken Acties ontwerpen

Cyclus van zelfevaluatie Gegevens verzamelen Diagnose stellen Conclusies trekken Acties ontwerpen

Cyclus van zelfevaluatie Gegevens verzamelen Diagnose stellen Conclusies trekken Acties ontwerpen

Cyclus van zelfevaluatie Gegevens verzamelen Diagnose stellen Conclusies trekken Acties ontwerpen

Succesfactoren Bewustmakingsfase niet overslaan Duidelijke instructies Instrument leren hanteren Niet enkel kwaliteitscoördinator Evenwichtig team samenstellen Gemeenschappelijk referentiekader

Succesfactoren Handleiding instrument  Bijbel Instrument  Libelle-test Goede voorbereiding Positieve benadering Goede procesbegeleider Bepaal duidelijk de doelstellingen

Succesfactoren Verzeker betrokkenheid van het beleid Informeer betrokkenen over doelstellingen en voortgang Voorzie de nodige middelen (tijd, opleiding, …) Betrek verschillende hiërarchische niveaus Benadruk ook de sterke punten van de organisatie

Succesfactoren Integreer bestaande evaluaties Hou rekening met de organisatiecultuur bij het bepalen van de methodiek Bepaal prioriteiten in functie van de missie van de organisatie Evalueer regelmatig het proces van zelfevaluatie en stuur bij waar nodig Kijk ook naar de bereikte resultaten