Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Spoor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
hun eigen woning realiseren.
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Risicokaart Antwerpen: 8 oktober 2009 Monique van Spijker
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Workshop routering Kennistafel Transport 1 december 2009.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
1 Wonen in het landelijk gebied Informatieavond, 26 april 2012.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Vooraf: van - naar.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Dagbegeleiding informatie avond voor cliënten en mantelzorgers 4 februari 2015.
Gemeente Moerdijk en het basisnet spoor 23 september 2013 Jeroen van Venrooij.
Toekomstige mobiliteit
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Passend toewijzen en woningwaarderingsstelsel II
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Kan een werelddeel krimpen?
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Omzetten PAS-regelingen en leeftijdsdagen Danielle Wiek.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Passantenhaven Cadzand1. Passantenhaven Cadzand-Bad Een wezenlijke versterking voor de Badplaats Passantenhaven Cadzand.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
Milieuproblematiek Spoorzone 24 november Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
BRABANT IN DEMOGRAFISCH PERSPECTIEF
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Invoering Warmtewet Bijeenkomst Alert
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Algemene ledenvergadering
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Wat gaan we doen? Wat gaat er veranderen in de zorg?
Leegstand en regionale samenwerking
Bs 3 Transport van stoffen
Modernisering Omgevingsveiligheid Aandachtsgebieden 2019
Een veilige leefomgeving?
De gemeente Vierweg.
Informatiebijeenkomst PrimA4a
Transcript van de presentatie:

Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Spoor Informatiebijeenkomst gemeente Moerdijk Arie-Jan Arbouw Ministerie Infrastructuur en Milieu 23 september 2013

Inhoud presentatie Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Gevaarlijke stoffen over spoor door Zevenbergen, Zevenbergschen Hoek en Moerdijk Beleidslijn verwerven woningen Budget voor zelfredzaamheid en hulpverlening Robellijn en VeZa boog Basisnetregeling: wensen en bedenkingen 23 september 2013

Ontstaan van Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Ankerstudie 2003 Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen 2005 Bestuurlijke afspraken Basisnet 2010 over routes en veiligheidsmaatregelen Instemming Tweede Kamer / Eerste Kamer 2012/2013 23 september 2013

Veiligheid, vervoer en ruimtelijke ontwikkeling Zeer kleine kans op ongelukken met het vervoer van gevaarlijke stoffen in Nederland. Het is belangrijk dat dit in de toekomst zo blijft. Nederland is een klein land. Door ruimtegebrek en groei van het vervoer groeit de spanning tussen veiligheid, vervoer van gevaarlijke stoffen en ruimtelijke ontwikkeling. Steeds meer woonwijken en kantoren worden gebouwd langs trajecten waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Dat vervoer zal bovendien toenemen. 23 september 2013

Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Overheid en bedrijfsleven hebben een systeem ontwikkeld om de spanning tussen vervoer, ruimtelijke ontwikkeling en veiligheid te beheersen. Dat systeem heet Basisnet. Het heeft betrekking op vervoer van gevaarlijke stoffen over water, weg en spoor. De doelen van Basisnet zijn: gevaarlijke stoffen kunnen vervoeren tussen de belangrijkste industriële plaatsen in Nederland en het buitenland, ook in de toekomst; belangrijke ruimtelijke plannen kunnen doorgaan; risico's voor omwonenden langs de routes binnen wettelijke grenzen brengen en houden >> risicoplafond voor het vervoer + beperking voor de bouw. Het Basisnet zal als alle procedures tijdig zijn afgerond in januari 2014 van kracht worden. 23 september 2013

Vervoer van gevaarlijke stoffen in Nederland Verdeling vervoer gevaarlijke stoffen in Nederland EU: vrij vervoer van goederen 23 september 2013

Basisnet Spoor Basisnet Spoor gaat over het vervoer van gevaarlijke stoffen op het hoofdspoorwegennet.  Veel spoorlijnen gaan dwars door stedelijke gebieden. Om het vervoer over spoor veiliger te maken zijn de volgende veiligheidsmaatregelen getroffen: Trajecten met veel vervoer van gevaarlijke stoffen hebben extra automatische spoorbeveiliging gekregen. Rood sein = trein stopt; verkleint kans op botsingen. Op deze trajecten zijn ook 'hot-box-detectors' geplaatst. Waarschuwt voor falen aan wielen en assen; verkleint kans op ontsporingen. Wagons met brandbare gassen mogen niet worden gekoppeld aan wagons met brandbare vloeistoffen; verkleint kans op explosies. De Betuweroute is geschikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en ligt grotendeels buiten bebouwde gebieden. Daarom heeft deze route de voorkeur boven de Brabantroute. Het vervoer over Basisnet Spoor en de samenstelling van de trein wordt gemonitord. Elke drie maanden wordt gerapporteerd. 23 september 2013

Risicoruimte spoor Zevenbergen Soort gevaarlijke stof Aantal wagons per jaar Realisatie 2012 Situatie 2020 zonder Basisnet met Basisnet 1) Brandbare gassen (zoals LPG) 3.450 8.960 19.020 Giftige gassen (ammoniak) 500 5.310 4.960 Zeer giftige gassen (chloor) 50 Brandbare vloeistoffen (zoals benzine) 1.110 10.490 20.340 Giftige vloeistoffen 880 2.860 4.260 Zeer giftige vloeistoffen 1.140 1.890 Toename vloeit voort uit bestuurlijke afspraak om de dichtbevolkte gebieden langs de Brabantroute te ontzien door vervoer gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk via de Betuweroute te laten rijden. 23 september 2013

Risicoruimte spoor Zevenbergschen Hoek Soort gevaarlijke stof Aantal wagons per jaar Realisatie 2012 Situatie 2020 zonder Basisnet Situatie 2020 met Basisnet Brandbare gassen (zoals LPG) 1.710 3.310 1.000 Giftige gassen (ammoniak) 780 5.310 2.300 Zeer giftige gassen (chloor) Brandbare vloeistoffen (zoals benzine) 4.680 7.310 4.600 Giftige vloeistoffen 2.040 4.350 3.750 Zeer giftige vloeistoffen 390 300 23 september 2013

Risicoruimte spoor Moerdijk Soort gevaarlijke stof Aantal wagons per jaar Realisatie 2012 Situatie 2020 zonder Basisnet Situatie 2020 met Basisnet Brandbare gassen (zoals LPG) 620 1.500 Giftige gassen (ammoniak) Zeer giftige gassen (chloor) Brandbare vloeistoffen (zoals benzine) 100 1.040 Giftige vloeistoffen Zeer giftige vloeistoffen 23 september 2013

Situatie 2020 traject Roosendaal - Moerdijk Zonder Basisnet Met Basisnet Moerdijk Moerdijk Zevenbergschen Hoek Zevenbergschen Hoek Zevenbergen 1 Zevenbergen 0,4 Oudenbosch Oudenbosch 4 1,6 Roosendaal 20 Roosendaal 1,9 biedt ruimte voor toename vervoer van gevaarlijke stoffen kans op ongeval is per saldo kleiner door treffen veiligheidsmaatregelen effectgebied is ongewijzigd 23 september 2013

Wat betekent het Basisnet: RO-zijde twee sporen risicoplafond 10-6 Risicoruimte Veiligheidszone (geen kwetsbare objecten) Plasbrandaandachtsgebied 30 meter (aanvullende bouwvoorschriften) Verantwoording groepsrisico 200 meter 23 september 2013 25 september 2012

Beleidslijns verwerven woningen langs basisnetroutes Langs het traject Roosendaal – Moerdijk staat met de invoering van Basisnet enkele woningen te dicht op het spoor. Eigenaren van deze woningen krijgen binnenkort een brief. Op verzoek van de landelijke politiek is gekozen voor een milde sanering. Dit betekent dat de eigenaar/bewoner de keuze heeft: om er te blijven wonen; om de woning te verkopen aan het Rijk tegen onteigeningswaarde. Uitgangspunt is dat een deel van het oorspronkelijke hoofdverblijf binnen het risicogebied ligt. Latere aanbouw valt hier niet onder. Aanbod geldt alleen voor de huidige eigenaar en geldt voor een periode van vijf jaar. 23 september 2013

Woningen zonder aanbouw Risicoruimte 18 meter Risicoruimte door oorspronkelijk hoofdverblijf Woning komt in aanmerking voor aankoop door Rijk 23 september 2013

Woningen met bestaande aanbouw Gemeente inventariseert (vergund) gebruik Risicoruimte 18 meter Risicoruimte alleen door aanbouw Woning komt niet in aanmerking voor aankoop door Rijk Eventuele compensatie afhankelijk van gebruik en moment aanbouw 23 september 2013

Woningen met geplande aanbouw Gemeente inventariseert plannen Risicoruimte 18 meter Risicoruimte alleen door geplande aanbouw Woning komt niet in aanmerking voor aankoop door Rijk Compensatie van gemaakte kosten bij afzien van aanbouw 23 september 2013

Aankoopregels voor bedrijven Risicoruimte loopt door bedrijfsonderdelen waarin personeel en/of klanten aanwezig zijn. Alleen bedrijven met meer dan 1.500 m2 vloeroppervlak en/of met een gemiddelde bezetting van meer dan 50 personen komen in aanmerking voor aankoop door Rijk. Woning boven bedrijf wordt beschouwd als bedrijfswoning/ bewoning maakt daarmee onderdeel uit van bedrijf. In Moerdijk zijn geen bedrijven die in aanmerking komen voor de aankoopregeling Basisnet. 23 september 2013

Budget voor zelfredzaamheid en hulpverlening Het vervoer tussen op het traject Roosendaal – Zwijndrecht kan binnen het risicoplafond sterk toenemen. Wilma Mansveld, staatssecretaris ministerie IenM, heeft daarom toegezegd € 5 miljoen beschikbaar te stellen voor de gemeenten Halderberge, Moerdijk en Roosendaal voor zelfredzaamheid en hulpverlening. In overleg met de Veiligheidsregio en de drie gemeenten wordt dit uitgewerkt in een pakket van maatregelen. 23 september 2013

Robellijn en VeZa boog Regio dringt aan op studies door het Rijk in 2014 voor: een aparte goederenlijn tussen Rotterdam en België (Robellijn); een boog die Zeeland met Antwerpen verbindt (VeZa-boog). Recente studies van het Rijk hebben geconcludeerd dat beide verzoeken tot 2020 niet aan de orde zijn. Bestuurlijke toezegging: In 2018 start externe veiligheidsonderzoek voor mogelijke toekomstige studie naar de Robellijn. 23 september 2013

Basisnetregeling: wensen en bedenkingen Over gebruik van routes zijn in juli 2010 bestuurlijke afspraken gemaakt. Het Parlement heeft in juli 2013 de Wet Basisnet goedgekeurd. Op dit moment wordt de Regeling Basisnet uitgewerkt. Deze regeling bevat de praktische uitvoeringsregels van Basisnet. Medio oktober 2013 wordt de Regeling Basisnet gepubliceerd in de Staatscourant. Vervolgens heeft iedereen in Nederland de mogelijkheid om wensen en bedenkingen te uiten, gedurende vier weken. U kunt van deze gelegenheid gebruik maken om uw mening te uiten. 23 september 2013