Stimulerend Snoezelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tenniskids programma Waarom Tenniskids Tenniskids & Te Werve
Advertisements

Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Snoezelen met kleuters
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Behandeling en begeleiding
CENTRUM GANSPOEL vzw 7 april Centrum Ganspoel Ganspoel wil zich profileren als gespecialiseerd centrum dat in deskundige en vraaggestuurde ondersteuning.
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Bewegen met laag niveau leerlingen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Sensorische Informatie Verwerking
De psychologie van communicatie
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Haptonomie.
Stiltewandelingen en –ervaringen in het stil gebied Zwarteput in Zutendaal.
TOTALE COMMUNICATIE.
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Richtlijnen voor verzorgenden m. b. t
Snoezelen snuffelen doezelen.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
GEBRUIK KLEUREN OM JE FYSISCH, MENTAAL EN SPIRITUEEL TE VERSTERKEN!
Snoezelvakantie – 2004 Zandhoven 9 – 16 juli Ziekenzorg Midden-Vlaanderen Snoezelvakantie – 2004 Zandhoven 9 – 16 juli Ziekenzorg Midden-Vlaanderen.
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Centrale Zenuw Stelsel
Human Dynamics.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Workshop Open Leercentrum
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Ontwikkelingspsychologie
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Gedragsproblemen bij kinderen
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Gedragsveranderingen bij dementie
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Voelsprieten Informatieavond
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Hoe pedagogisch handelen?
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
Begeleidings methodieken
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Begeleiden van een zorgvrager
Doelen behalen met activiteiten
Gehandicaptenzorg.
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
GEBRUIK KLEUREN OM JE FYSISCH, MENTAAL EN SPIRITUEEL TE VERSTERKEN!
Doelen behalen met activiteiten
GEBRUIK KLEUREN OM JE FYSISCH, MENTAAL EN SPIRITUEEL TE VERSTERKEN!
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
ontwikkelingspsychologie
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Transcript van de presentatie:

Stimulerend Snoezelen Joke Coenen, Carmen Mercelis, Patricia ‘t Jampens, Ruben Vrachten

Heute bin ich Fröhlich, so Fröhlich war ich nimmer... Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Overzicht Probleem- en doelstelling Methodologie Doelgroep Methode Basale Stimulatie Snoezelen Praktijk Product: Sfeerbeelden voorstelling Sfeerbeelden knutselen Stimulerend Snoezelen

Probleem- en doelstelling De ‘Sprankel’ Kleuters type 2 Nieuwe doelgroep Startvraag: Stimulerende materialen Info rond aangepaste basishouding Aandachtspunten: duurzaam, compact en verplaatsbaar Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Methodologie Basiswerk: Fröhlich Literatuurstudie (Timmers-Huigens, snoezelen, wetenschappelijke artikels,…)‏ Bezoek ‘Blijdorp’ Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Doelgroep Algemeen Onze doelgroep Ontwikkelingspsychologie Piaget Timmers - Huigens Normale ontwikkeling Gedragsproblemen bij de doelgroep Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Algemene doelgroep Personen met een ernstige mentale handicap Beperkte belevings- en uitingsmogelijkheden Individuele benaderingswijze Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Onze doelgroep Buitengewoon onderwijs Type 2 Kalenderleeftijd: 2,5 tot 5 jaar Ontwikkelingsleeftijd: 12 tot 18 maanden Vergelijking ernstige met matige mentale handicap Stimulerend Snoezelen

Ontwikkelingspsychologie Piaget Sensori motorische fase (0- 24 maanden)‏ Motoriek en sensoriek Ervaringen Trial-and-error Timmers-Huigens Lichaamsgebonden ervaringsfase Contact nemen Snoezelen en Basale Stimulatie Stimulerend Snoezelen

De normale ontwikkeling Schema kalenderleeftijd (vanaf pagina 16)‏ Ongelijk ontwikkelingsprofiel Stimulerend Snoezelen

Gedragsproblemen bij de doelgroep Stereotypieën als autostimulatie Verwerkingsproblematiek van prikkels Stimulerend Snoezelen

Methode Basale Stimulatie Definitie Twee aspecten van B.S. Zintuiglijke waarneming Nabije zintuigen Verte zintuigen Waarneming en beweging Waarneming en communicatie Andere auteurs en praktijkwerkers Stimulerend Snoezelen

Methode Basale Stimulatie Definitie: « Basale Stimulatie is een benaderingsmethode waarbij de begeleider somatische, vibratorische en vestibulaire prikkels uitlokt bij mensen, die dit zelf niet of nauwelijks kunnen. Deze lichaamsgebonden ervaringen doen de bewoner zijn lichaam voelen, gewaarworden als vertrekpunt (basis) om mogelijks ook met de ruimere omgeving in contact te komen.  » (Fröhlich, 1995)‏ Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Twee aspecten van B.S. Stimuleringsmethode Basishouding Stimulerend Snoezelen

Zintuiglijke waarneming Ontvangen van prikkels Leggen van zinvolle verbanden Betekenisverlening uitwisselingsproces: info zoeken/ opnemen/ verwerken Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Nabije zintuigen Vibratorische waarneming Trillingen Somatische waarneming Huid, spieren en gewrichten Kanalen: proprioceptie/ beweging/ tactiele waarneming Vestibulaire waarneming Zwaartekracht Beweging in ruimte Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Verte zintuigen Orale stimulatie Reuk en smaak Mondgeluiden Auditieve stimulatie Vibratorische ervaringen Gehoororgaan Tactiele stimulatie Visuele stimulatie Sterk contrasterende materialen Stimulerend Snoezelen

Waarneming en beweging Nauw verbonden Voorbeeld: oog-handcoördinatie Grenzen aan de waarneming Stimulerend Snoezelen

Waarneming en communicatie « Leven en communicatieve bekwaamheid vallen nagenoeg samen. » (Fröhlich, 1995)‏ Lichaam als belangrijkste communicatieorgaan Lichaamscontact Communicatieproblemen Stimulerend Snoezelen

Andere auteurs en praktijkwerkers Winfried Mall ‘Basale Communicatie’ Philip Vanmaekelbergh Luk Bekaert Christel Bienstein Nakker ‘Individuele ontwikkelingsondersteuning’ Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Wat? Snuffelen en doezelen Individueel Link Basale Stimulatie Overeenkomsten Verschil Belang sfeerbepalende middelen Vormen, materiaal, verlichting, klimaat, muziek, kleuren Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen OMGEVING MENSENLIJK GEDRAG SFEER STEMMING Verlichting Kleuren Materiaal Klimaat Muziek Geur ... Omgangs- en bejegening-vormen Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Belang van kleuren Kleurensymboliek Rood - groen Geel - blauw Oranje - turkoois Geelgroen - violet Kritiek Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Praktijk Verzorgingsmomenten Vrije momenten Basishouding van Basale Stimulatie Bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne Stimulerend Snoezelen

Verzorgingssituaties Hulp Tijd Bewuste houding? Structuur? Zindelijkheidstraining, eten en drinken, beweging, activiteiten en therapie, en vrije momenten Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Vrije momenten Ervaring Rust Beweging = verandering Aanraking Duidelijke overgang: vrij moment - begeleide activiteit Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Basishouding van B.S. Afwisseling van actieve momenten en rustmomenten Bewust en intens spelen Ongestoord rusten Ritualiseren Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Basishouding van B.S. Inrichting van de leerruimte Sfeer en structuur Kleine omhullende ruimtes Nissen (Affolter, 1987)‏ Snoezelkamertjes (Nielsen)‏ Draaifauteuil Lichtinval, akoestiek, klimaat, vorm,… Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Basishouding van B.S. Interactieaanbod Relatieopbouw Aangepaste communicatievorm Deelname aan dagdagelijkse activiteiten Stimulerend Snoezelen

Bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne Bewegingservaring Essentiële thema’s Basisprincipes Lichaamsbewustzijn Relaties Ruimtebewustzijn Stimulerend Snoezelen

Stimulerend Snoezelen Product Kastje Draaifauteuil Leidraad Activiteitenmap Stimulerend Snoezelen