Stimulerend Snoezelen Joke Coenen, Carmen Mercelis, Patricia ‘t Jampens, Ruben Vrachten
Heute bin ich Fröhlich, so Fröhlich war ich nimmer... Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Overzicht Probleem- en doelstelling Methodologie Doelgroep Methode Basale Stimulatie Snoezelen Praktijk Product: Sfeerbeelden voorstelling Sfeerbeelden knutselen Stimulerend Snoezelen
Probleem- en doelstelling De ‘Sprankel’ Kleuters type 2 Nieuwe doelgroep Startvraag: Stimulerende materialen Info rond aangepaste basishouding Aandachtspunten: duurzaam, compact en verplaatsbaar Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Methodologie Basiswerk: Fröhlich Literatuurstudie (Timmers-Huigens, snoezelen, wetenschappelijke artikels,…) Bezoek ‘Blijdorp’ Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Doelgroep Algemeen Onze doelgroep Ontwikkelingspsychologie Piaget Timmers - Huigens Normale ontwikkeling Gedragsproblemen bij de doelgroep Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Algemene doelgroep Personen met een ernstige mentale handicap Beperkte belevings- en uitingsmogelijkheden Individuele benaderingswijze Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Onze doelgroep Buitengewoon onderwijs Type 2 Kalenderleeftijd: 2,5 tot 5 jaar Ontwikkelingsleeftijd: 12 tot 18 maanden Vergelijking ernstige met matige mentale handicap Stimulerend Snoezelen
Ontwikkelingspsychologie Piaget Sensori motorische fase (0- 24 maanden) Motoriek en sensoriek Ervaringen Trial-and-error Timmers-Huigens Lichaamsgebonden ervaringsfase Contact nemen Snoezelen en Basale Stimulatie Stimulerend Snoezelen
De normale ontwikkeling Schema kalenderleeftijd (vanaf pagina 16) Ongelijk ontwikkelingsprofiel Stimulerend Snoezelen
Gedragsproblemen bij de doelgroep Stereotypieën als autostimulatie Verwerkingsproblematiek van prikkels Stimulerend Snoezelen
Methode Basale Stimulatie Definitie Twee aspecten van B.S. Zintuiglijke waarneming Nabije zintuigen Verte zintuigen Waarneming en beweging Waarneming en communicatie Andere auteurs en praktijkwerkers Stimulerend Snoezelen
Methode Basale Stimulatie Definitie: « Basale Stimulatie is een benaderingsmethode waarbij de begeleider somatische, vibratorische en vestibulaire prikkels uitlokt bij mensen, die dit zelf niet of nauwelijks kunnen. Deze lichaamsgebonden ervaringen doen de bewoner zijn lichaam voelen, gewaarworden als vertrekpunt (basis) om mogelijks ook met de ruimere omgeving in contact te komen. » (Fröhlich, 1995) Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Twee aspecten van B.S. Stimuleringsmethode Basishouding Stimulerend Snoezelen
Zintuiglijke waarneming Ontvangen van prikkels Leggen van zinvolle verbanden Betekenisverlening uitwisselingsproces: info zoeken/ opnemen/ verwerken Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Nabije zintuigen Vibratorische waarneming Trillingen Somatische waarneming Huid, spieren en gewrichten Kanalen: proprioceptie/ beweging/ tactiele waarneming Vestibulaire waarneming Zwaartekracht Beweging in ruimte Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Verte zintuigen Orale stimulatie Reuk en smaak Mondgeluiden Auditieve stimulatie Vibratorische ervaringen Gehoororgaan Tactiele stimulatie Visuele stimulatie Sterk contrasterende materialen Stimulerend Snoezelen
Waarneming en beweging Nauw verbonden Voorbeeld: oog-handcoördinatie Grenzen aan de waarneming Stimulerend Snoezelen
Waarneming en communicatie « Leven en communicatieve bekwaamheid vallen nagenoeg samen. » (Fröhlich, 1995) Lichaam als belangrijkste communicatieorgaan Lichaamscontact Communicatieproblemen Stimulerend Snoezelen
Andere auteurs en praktijkwerkers Winfried Mall ‘Basale Communicatie’ Philip Vanmaekelbergh Luk Bekaert Christel Bienstein Nakker ‘Individuele ontwikkelingsondersteuning’ Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Wat? Snuffelen en doezelen Individueel Link Basale Stimulatie Overeenkomsten Verschil Belang sfeerbepalende middelen Vormen, materiaal, verlichting, klimaat, muziek, kleuren Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen OMGEVING MENSENLIJK GEDRAG SFEER STEMMING Verlichting Kleuren Materiaal Klimaat Muziek Geur ... Omgangs- en bejegening-vormen Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Belang van kleuren Kleurensymboliek Rood - groen Geel - blauw Oranje - turkoois Geelgroen - violet Kritiek Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Praktijk Verzorgingsmomenten Vrije momenten Basishouding van Basale Stimulatie Bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne Stimulerend Snoezelen
Verzorgingssituaties Hulp Tijd Bewuste houding? Structuur? Zindelijkheidstraining, eten en drinken, beweging, activiteiten en therapie, en vrije momenten Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Vrije momenten Ervaring Rust Beweging = verandering Aanraking Duidelijke overgang: vrij moment - begeleide activiteit Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Basishouding van B.S. Afwisseling van actieve momenten en rustmomenten Bewust en intens spelen Ongestoord rusten Ritualiseren Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Basishouding van B.S. Inrichting van de leerruimte Sfeer en structuur Kleine omhullende ruimtes Nissen (Affolter, 1987) Snoezelkamertjes (Nielsen) Draaifauteuil Lichtinval, akoestiek, klimaat, vorm,… Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Basishouding van B.S. Interactieaanbod Relatieopbouw Aangepaste communicatievorm Deelname aan dagdagelijkse activiteiten Stimulerend Snoezelen
Bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne Bewegingservaring Essentiële thema’s Basisprincipes Lichaamsbewustzijn Relaties Ruimtebewustzijn Stimulerend Snoezelen
Stimulerend Snoezelen Product Kastje Draaifauteuil Leidraad Activiteitenmap Stimulerend Snoezelen