Natuur en Techniek in de Basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
SPIL-centrum In deze box leveren de leerlingen bijdragen aan een project ter bestrijding van obesitas bij de doelgroep van een brede school. Daarbij houden.
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Ed van den Berg AMSTEL UvA
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Pilotproject ‘Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij’ Frans van Galen Wim van Velthoven.
Vertraagde beweging Uitleg v1 blz 12..
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Symposium Differentiatie
Scholierenproject “Kosmische Straling”
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Samenvatting Hoofdstuk
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Herhalingsoefeningen Variabelen - voorwaarden. Flying banner  Toon een tekst op positie x: -2.0 en y: 0 (dat is links buiten het beeldscherm)  Laat.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam.
Leren Leren binnen de Latasteschool
1 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek. 2 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek Kinderen hebben lang niet altijd aansturing nodig om de.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
De start: een kunst of een kunde?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
ontwerpen naar de natuur
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Innovatief Basisonderwijs
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
Startscherm, filmtrailer
Onderzoeken 1HV.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderzoekend en Ontwerpend leren
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
Voortstuwen en tegenwerken
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Natuur en Techniek in de Basisschool Ed van den Berg Frank Schweickert AMSTEL Instituut en Expertisecentrum NH Universiteit van Amsterdam

Programma Inleiding met achtergrond informatie over W&T in basisschool Twee activiteiten Discussie

Waarom W&T in Basisschool? Natuur en Techniek onderdeel leefomgeving….Wereldorientatie! Past bij ontwikkelfase van kinderen (verkennen, proberen) Scientific literacy Interesse stimuleren voordat de hormonen komen Redeneren met bewijsmateriaal

Kerndoelen (contrast) 42. De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. 43. De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.

Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) Vragen stellen Bedenken welke informatie (of experimenten) nodig zijn om vragen te beantwoorden Verwachtingen, voorspellingen Resultaten Communiceren van resultaten

7 stappen model Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL)

Wat er gebeurt Proefjes.nl…..consequenties Bruggen bouwen Eieren verpakken en laten vallen Alleen Verkennen en aanrommelen of meer?

Film voorbeeld groep 1&2 Welke kleur geeft de beste achtergrond voor een spiegel? Het bijbehorende filmpje is niet opgenomen in dit verslag

Projecten, Programma’s VTB (2004-2010) 2500 scholen VTB Pro (2008-2010) Nascholing 5000 leerkrachten Kenniscentra Talentenkracht

Kenniscentrum Noord-Holland Nascholing Train trainers Duostages Minor W&T Onderzoek Analyse W&T curricula Pabo’s Excellentie programma

Sensoren: €Sense Sensoren Geluid Licht Temperatuur Actuatoren Buzzer

Scherm voor EuroSense

Afstandssensor

Leerdoelen Kinderen leren wat ze zien, horen, en voelen te relateren aan getallen en grafieken grafieken aflezen en interpreteren relateren van gebeurtenissen met grafieken onderscheiden van snelle en langzame verandering grafieken als werktuig te gebruiken in nieuwe situaties

Interview 5 weken na laatste activiteit Zelf grafiek schetsen van beweging Schets van Rita, groep 7, rekent op groep 6 niveau Andere kinderen (N=20): Richting en stil staan: 89% correct Snelheid: 67% correct

Interview: Interpreteren van grafieken Beschrijf hoe je de linker temperatuurgrafiek zou kunnen maken. Hoe maak je dan de rechter grafiek?

Nieuwe situatie: snel klappen Hoe kun je geluidsensor en grafieken gebruiken om de winnaar aan te wijzen van een wedstrijd snel klappen?

Resultaten snelklappen 60% van zowel groep 7 als groep 8 kinderen kwamen met een acceptabele oplossing Groep 7 vooral afstand tussen twee pieken (kleine afstand, snel klappen) Groep 8 frequentie idee…aantal klappen per tijdsinterval

Vervuiling meten met lichtsensor in groep 6 Het bijbehorende filmpje is niet opgenomen in dit verslag

Workshop activiteiten Station 1: Sensoren basisschool Station 2: Analyse lesmateriaal OF discussie over PO…VO overgang

Mogelijke discussie vragen Aansluiting PO met VO PO probeert positieve attitude te kweken, hoe zorg je dat die niet verdwijnt in de onderbouw? Wat beperkt je in de onderbouw dat je niet echt interessante dingen kunt doen? Nieuwe en alternatieve onderbouw programma’s, bv brugklas