GOK en voet: hand in hand!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vakoverschrijdende eindtermen van de tweede generatie
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Realisatie kindcentrum
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Pastoraal op school.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Personeelsvergadering
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Ante Groep 14.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Pass’t Montessorionderwijs ?
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
23 maart 2017 profilering.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Mijn visie op onderwijs
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Zelfevaluatie GOK.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
GOK voor ‘starters’ 29/10/2019 GOK-starters.
Transcript van de presentatie:

GOK en voet: hand in hand! 18/04/2017 Samen grenzen verleggen voor elk talent

Allerlei weetjes vooraf 3de jaar van 3de cyclus: doorlichting! Komt later in de SG aan bod (uitnodiging volgt vanuit SG) 4de cyclus meer dan waarschijnlijk (IKZ en BVV vragen scholen goed na te denken rond de toekenning van uren en taken) Samengebrachte resultaten bevraging eind schooljaar (zie vernieuwde website DOB) Materiaal via nieuwe site: www.vicog.be Aantal boeiende vormingen met GOK-gerelateerde thema’s in Pedic (www.pedic.be )

Nieuwe VOET-VOOD 1 september 2010 Ontstaan 1997 – geëvalueerd onder FvdB (2004) te veel eindtermen, besluit: een aantal slecht geformuleerd, een aantal gedateerd, een aantal niet realiseerbaar, toegenomen diversiteit van de VOET (de 1ste generatie coverde niet alle domeinen waarin de maatschappij actie veronderstelde) 1 september 2010 dank aan Lisbet Colson, Lut Cremers, Guy Scheijnen (slides) de werkgroep “vakoverschrijdende thema’s” en Greet Mertens de collega’s schoolbegeleiders

Van vakgericht onderwijs naar onderwijs op mensenmaat GOK: actieplan opgesteld vanuit BSA (volledig en kwaliteitsvol) ? Binnen het Europese onderwijs zien we de laatste 20 jaar een accentverschuiving van een vakgerichte aanpak naar totaliteitsonderwijs. Niet alle inhouden en vormingscomponenten die belangrijk werden geacht binnen een brede basisvorming , kwamen aan bod in de vakken. Vandaar dat door de invoering van de VOET een “vangnet” werd gecreëerd waarbinnen de ontbrekende inhouden en vaardigheden aan bod kwamen. In de visuele voorstelling is de overgang van (vakgebonden)ET naar VOET diffuus omdat de twee in heel wat vakinhouden grote raakvlakken en soms zelfs identiek zijn.

Uitgangsvraag vanuit de Europese basiscompetenties: Elke burger, ook kansarmen Uitgangsvraag vanuit de Europese basiscompetenties: Welke minimumcapaciteiten heeft een burger in Vlaanderen nodig: om kritisch-creatief te functioneren in de samenleving voor de uitbouw van een persoonlijk leven? => nieuwe VOET/VOOD in een nieuw ordeningskader Vaststelling: in grote lijnen aansluitend bij ons opvoedingsproject Dit hebben we bij het uitschrijven van de visietekt GOK als basis beschouwd!

Concept en ordeningskader Basisvorming: Ontwikkeling van de persoon in een Multiculturele, democratische samenleving 7 contexten Lichamelijke gezondheid en veiligheid Mentaal welbevinden Sociorelationele ontwikkeling Omgeving en duurzame ontwikkeling Politiek-juridische samenleving Socio-economische samenleving Socioculturele samenleving De stam duikt op! Binnen die 7 contexten is men eindtermen gaan definiëren en men kwam op nog meer eindtermen dan in de eerste generatie. Men stelde vast dat er binnen iedere context eindtermen voorkwamen die gebruik maakten van dezelfde vaardigheid: bv. kritisch ingesteld zijn. Men heeft die basisvaardigheden uit de contexten weggenomen en verzameld in één lijst van 27 sleutelvaardigheden: de STAM

Politiek-juridische samenleving De leerlingen zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken Omgeving en duurzame ontwikkeling De leerlingen gedragen zich respectvol De leerlingen gaan alert om met media Lichamelijke gezondheid en veiligheid Leren leren

? en - en Nieuw ordeningskader Het nieuwe ordeningskader is nu compleet: VOET (in het zwart): inspanningsverplichting Vakgebonden eindtermen (in het rood): resultaatsverplichting met onderlinge interactie tussen beide

HOE WERKT HET? “Stam, contexten en leren leren moeten in hun samenhang gelezen worden, zodat ze hun dynamiek blijven behouden en niet worden verengd, maar tot zinvolle gehelen kunnen worden gehergroepeerd naar keuze van de school en de leerkracht.” Eigen beslissingen nemen om missie en visie gestalte te geven = eigen keuzes maken Beleidsvoerend vermogen van scholen stimuleren en erkennen Concept “nieuwe VOET” geeft ons de kans om van het inventariseren af te komen: Inventariseren: is de sport van het “in orde” zijn scholen beschouwen het werk als “af” als alle hiaten benoemd zijn de inspectie ging op zoek naar hiaten en was blij met een waterdichte inventarisatie  of het werk aan de voet een voldoende rendement genereerde en de leerlingen van deze aanpak beter werden, is een andere vraag.

Bevestiging vanuit de wetgeving: “het nieuwe ordeningskader voor de vakoverschrijdende eindtermen vraagt van de school om haar beleid autonoom uit te bouwen en dit in het perspectief van responsabilisering en beleidsvoerend vermogen”. “wanneer, waar, door wie, in welke vakken of projecten en bij welke gelegenheden inspanningen geleverd worden is de verantwoordelijkheid van de school en alle leerkrachten”. GOK-gedachte van de school en alle leerkrachten

Visie van de inspectie Heeft de school een eigen planning om de nieuwe VOET vorm te geven? Maakt de school duidelijk dat er dynamiek is? Vorderingen zouden moeten zichtbaar zijn. Is er bewijs van reflectie over het nieuwe concept? Is er perspectief dat de nieuwe regelgeving consequent wordt toegepast?

Een ideaal scenario Opvoedingsproject – SWP – schoolwerking en pdca over and over again Een school moet zich bezinnen over de manier waarop ze de doelstellingen opgenomen in haar opvoedingsproject wil realiseren. De activiteiten die hiervoor noodzakelijk worden geacht worden opgenomen in een schoolwerkplan

act plan check do Kwaliteitscirkel GOK lln Is er beweging ? lk school 21 - 10 2003 zelfevaluatie GOK 2 Kwaliteitscirkel GOK 1.Leerlingen 8. Kansengelijkheid 2. Kwaliteit onderwijs 3 GOK - doelstellingen 4. GOK - acties 5. Acties uitgevoerd ? 7. Kwaliteit verhoogd ? lln lk school Is er beweging ? act BEGINSITUATIE ANALYSE INTERNE EVALUATIE plan check 6.Effect ? Dit schema geeft een beeld hoe er gestructureerd aan zelfevaluatie in het kader van GOK gewerkt kan worden. Lees het schema door bovenaan te beginnen, en dan in tegenwijzerzin de cirkel vol te maken. De linkerhelft van de cirkel heeft de school reeds doorlopen bij het uitvoeren van de beginsituatie-analyse. Onderaan de cirkel is de school aangekomen bij de uitvoering van de acties. Van hieruit loopt ze terug naar boven, en kijkt ze met een evaluerende blik naar haar eigen acties en plannen. Deze evaluatie geeft ons gelegenheid na te gaan of de onderwijskwaliteit op het vlak van gelijke kansen voor alle leerlingen verhoogd is en zet aan tot het stellen van nieuwe doelen of het hernemen van niet gerealiseerde doelen, het plannen van concrete acties … do UITVOERING VAN DE ACTIES

I have a DREAM! I have a STRATEGIC PLAN

En hoe pakken we dit in de praktijk aan? Voeten worden in scholen gerealiseerd: Binnen de vakcontext In lesoverstijgende activiteiten en projecten Aanpak binnen de vakcontext: servicedocument Aanpak binnen de context van de lesoverstijgende initiatieven: Het schoolbeleid zorgt voor de programmatie van een evenwichtig pakket aan projecten en activiteiten in het SWP (het historisch actief speelt zeker mee in het bepalen van dit pakket). confrontatie activiteiten/projecten met een kijkwijzer Vakgebonden: wachten op servicedocument Lesoverstijgend: via GOK heeft een school natuurlijk een historisch ACTIEF van doelen en projecten die tot vandaag in grote mate gestalte hebben gegeven aan de GOK-werking in de school. Het is goed om deze bestaande doelen en projecten mee te nemen in de oefening. Omdat we aan zelfevaluatie doen, bekijken we onze projecten kritisch. Daarvoor is er een GOK-servicedocument ontwikkeld.

Kijkwijzer schoolactiviteiten en projecten didactisch proces Kijkwijzer schoolactiviteiten en projecten didactisch proces organisatie GOK-actieplan!

Kijkwijzer schoolactiviteiten en projecten didactisch proces Kijkwijzer schoolactiviteiten en projecten didactisch proces organisatie

GOK-servicedocument http://ond.vvkso-ict.com/vvksomainnieuw/voet/voet.htm GOK Algemene tekst Leren leren VOET en Participatie VOET en Diversiteit VOET en PRSG, PREM, SEO VOET en Doorstroming en oriëntering VOET en Taalvaardigheid Doorklikken op verschillende titels om achterliggende documenten te tonen. Geen ‘moeten’ maar een servicedocument ter inspiratie: standpunt ‘less is more’ -> i.f.v. dit principe reeds een eerste screening gemaakt door de GOK-ankers van de verschillende bisdommen