De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leren in een online wereld (part 1)
Transport en Infrastructuur
Time management in het onderwijs
De fundamenten van de organisatiestructuur
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Een startersgids voor innovatie
Tim van Dalen Oktober 2011 Horeca en voeding
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Wat willen we vandaag doen?
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Onsight Managed Security Services
Inhoud college Functionele indeling Defunctionalisering
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
6 stappen in Risico management
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Informatie management HC2
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Doel 1: Actieplan Leerbanen ‘top of mind houden’ loopvermogen zonder uitbreiding versterken Contacten warm houden Contactmomenten uitbreiden Van 100 naar.
Strategische samenwerking G4-GGD NL 16 mei 2011 Jeugd in de kijker Annette Duenk en Guus Krähe Resultaten onderzoek.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Hoe beheer je efficiënt computers op school? Linux Terminal Server Project (LTSP)in de praktijk Rob Burggraaf Bovenschoolse ICT coördinator VPCO.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Zaken die ervoor zorgen dat je kosten maakt tijdens ontwikkeling van mobiele apps.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.
Lezing Verdubbel Je Sales in 2013 Port4Growth en drs. Maurits Horbach Van Sandler Training.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Accelerating the Change Amsterdam, 16 september 2010 Corfides is onderdeel van de Paphos groep.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Wegen van waarden en randvoorwaarden
DE LEAN STARTUP HOOFDSTUK
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
TWI = Training Within Industry
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Checklist for Savings & Added Value
Workshop Agile Performance Testing with mBrace Agile
Inspelen op innovaties
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015

De wereld verandert razendsnel Veel veranderingen zijn exponentieel – veranderingen verlopen steeds sneller Veel veranderingen leveren nieuwe combinaties op (combinatorieel) – bijv: Moore's Law en DNA-technologie Hoe ga je met die veranderingen om? snel leren en aanpassen (reactief) innoveren (pro-actief)

Exponentiële ontwikkelingen Moore's Law – verdubbeling #transistoren/ic in 2 jaar – en vergelijkbaar voor hard disk, communicatie DNA sequencing Groei van nieuwe bedrijven – bedrijven bereiken steeds eerder 10^9$$ waarde... groei van de wereldbevolking

Innovatie is ongelijk verdeeld Fotografie Muziek-industrie Nieuws (kranten) Reiswereld Telecommunicatie – providers; mobiele tel. Automobiel-industrie ICT-wereld – mainframes, servers – desktops; OS – mobiele telefonie (smart phones) – (web)diensten – toepassingen

Innovatie is ongelijk verdeeld Fotografie Muziek-industrie Nieuws (kranten) Reiswereld Telecommunicatie – providers; mobiele tel. Automobiel-industrie ICT-wereld – mainframes, servers – desktops; OS – mobiele telefonie (smart phones) – (web)diensten – toepassingen

Innoveren: waarde vergroten idee => bruikbaar product => gebruik kennis/idee is begin – maar niet voldoende innoveren: waarde voor de gebruiker – vergroten van waarde voor gebruiker, en/of verlagen van de prijs... wat maakt de technologie mogelijk?... Innovation = Invention x Market

"democratiserend effect" innovatie maakt zaken bereikbaar voor een (veel) groter deel van de bevolking – vgl.: boekdrukkunst – vgl.: micro-elektronica/PC – vgl.: mobiel (in India, Afrika; scholieren) – ook op andere gebieden: voedsel, wonen, hygiëne, transport,...

Innovators werken anders hiërarchische organisatie sturen op resultaat (uitkomst) homogene groep alles zelf doen massaproductie aanbod-gestuurd risico-mijdend (falen is fataal plannen... platte organisatie (netwerk) sturen op proces (gedrag, cultuur) diversiteit in netwerk specialisatie 1x1-flow vraaggestuurd risico-management (falen is essentieel) snel leren en aanpassen...

Leren en innoveren als cultuur Toyota Kata: – verbeter-kata (voor elke werknemer) PDCA: elke dag één of meer experimenten – coaching-kata (manager als leer-kracht) – aanleren van gedrag, gewoontes, cultuur Zie toyotakata.nl, www- personal.umich.edu/~mrother/Homepage.ht ml

1x1 flow – tegen laagste kosten Utopisch ideaal voor innoverende bedrijven juiste product (waarde) op juiste moment ("Just in Time") voor iedere stap in proces tegen laagste kosten (minimale verspilling) stuk-voor-stuk, in volgorde – elk product leert je volgende beter te maken. Ultieme vorm van personalisatie – en van leren

1x1 flow – tegen laagste kosten Hoe ziet 1x1 flow eruit in het onderwijs? Hoe kun je eerste stappen hiervoor zetten? Vgl. ook: Scrum; werken aan taken die direct waarde hebben (voor gebruiker); minimaliseren van onderhanden werk;

Falen en leren Risico management: – falen is essentieel onderdeel van leren Vgl. "deliberate practice" – buiten je comfort zone – minimaliseren van gevolgen van falen in ICT: "continuous delivery" – zorgen voor goede feedback wat kun je leren van een "mislukte poging"? hoe kun je het een volgende keer anders/beter doen?

Falen in onderwijs Hoe krijg je de "mindset": falen is essentieel onderdeel van leren? – bij docenten – bij leerlingen Sommige leerlingen hebben faalangst bij programmeren – hoe kun je die wegnemen?