Onderzoek op Calvijn Meerpaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
De bevlogen leerkracht
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
HAVISTEN COMPETENT
Voortgezet onderwijs in beeld
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
OUDERINFORMATIEAVOND
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Ouders en Kinderen Centraal
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Voortgezet onderwijs in beeld
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Het Voortgezet Onderwijs
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Rotterdam zonder MBO verzuim
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Competentiegericht leren vmbo
De kubus van CSPE succesfactoren!
Voorlichtingsavond TK2
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
De weg van de leerling met specifieke
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Het Voortgezet Onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Informatieavond vakkenpakketten Welkom In gesprek met de leerling Weet je al wat je na het VMBO wil gaan doen? Wat spreekt je hierin aan? Wat zijn je.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Informatieavond Leerwegkeuze Welkom
Informatie voor ouders groep 8 over:
Studiekeuzes van uw kind
informatie avond 23 januari 2017
Motiveren: de ins en outs!
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Profiel Product Presentatie
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Informatie voor ouders groep 8 over:
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Doubleren.
Doubleren.
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Onderzoek op Calvijn Meerpaal Michelle Blom 0882754 MLI Rotterdam Begeleider Dr. Niek van den Berg

Onderzoek op Calvijn Meerpaal ‘Hoofden zijn afgesloten ruimtes moet ik denken…’ (Griet op de Beeck ‘Kom hier dat ik u kus’ 2014)

Vmbo’ers in the picture Kohnstammlezing, Winsemius (2008) ‘niemand houdt van ze …’ Lenie van den Bulk (2011) In ‘Later kan ik altijd nog worden wat ik wil’ Onderzoek naar statusbeleving, eigenwaarde en toekomstbeeld onder vmbo-leerlingen. Oplossing: bijschaven problematische zelfbeeld en het beeld wat de maatschappij van hen heeft. Monique Volman (2011) Onderwijs waarbij leerlingen leren dat zij zelf van betekenis kunnen zijn.

Van self-concept naar BB-concept op Calvijn Meerpaal Calvijn Meerpaal vmbo 100% LWOO TL, KB, BB BB-leerlingen opvallend door: - Onaangepast gedrag - Desinteresse in school - Negatieve uitlatingen over hun niveau - Twijfels bij docenten of zij wel passend presteren - Zorgen over welbevinden

Vooronderzoek om tot analyse te komen op Calvijn Meerpaal Wat gaat er goed bij BB? - Slaagpercentage 100% - Gemiddeld examencijfer 7,03 (CM KB/TL 6,3 ; NL BB 6,7) - Verschil SE-CE: CE hoger - Elsevier CM BB bij beste 10 scholen van NL

Vooronderzoek om tot analyse te komen op Calvijn Meerpaal Wat gaat er minder goed? - Leerwinst: BB < dan bij KB en TL - 50% uitval op MBO (vergelijk TL slechts 10%) - IQ BB leerlingen nauwelijks lager dan TL lln (gem IQ BB 88,6; TL 92,6) - Lessen aan BB-klassen moeizaam - Privé situatie overbelasting

Vooronderzoek om tot analyse te komen op Calvijn Meerpaal Typering BB-leerlingen - duidelijker opdrachten - goede docent: duidelijk, humor en is aardig - 50% lln nu BB door te weinig gedaan in onderbouw - 56% geeft aan dat als het slecht gaat op school zij zelf harder moeten werken

Analyse Praktijkprobleem d.m.v. vooronderzoek De BB-leerweg op CM: - de leerlingen voldoen goed aan de eisen van het vmbo - te weinig meerwaarde persoonlijke ontwikkeling - te weinig succes op het mbo Er lijkt vooral een mismatch te zijn tussen de organisatie van de leerlijn en de problematiek van de BB-leerlingen.

Onderzoeksdoel Vmbo’ers in the picture Doel: ‘kennis en inzicht verkrijgen in de invloeden op het self-concept en de bijbehorende eigenwaarde van vmbo-basisberoepsgerichte leerweg-leerlingen in schoolse situaties. Om vervolgens met die kennis een advies uit te brengen aan Calvijn Meerpaal, waarmee het onderwijs aan de BB-leerlingen aangepast kan worden. Met deze aanpassingen kunnen de BB-leerlingen het gevoel krijgen ‘waardevoller te zijn’ en een stevigere basis te hebben in het mbo.’

Theoretisch kader Vmbo’ers in the picture Onderwijs en eigenwaarde Self-concept: Eigenwaarde, Self-efficacy, zelfregulatie Beschermen van eigenwaarde Effecten van hoge of lage eigenwaarde Onderzoek naar eigenwaarde Conceptueel model bij onderzoek ‘Vmbo’ers in the picture

Onderzoeksmethode Vmbo’ers in the picture

Onderzoeksvraag Vmbo’ers in the picture Hoofdvraag ‘Hoe kunnen we in het onderwijs aan de basisberoepsgerichte leerweg leerlingen op Calvijn Meerpaal meer bijdragen aan een gezond self-concept inclusief een optimale eigenwaarde van deze leerlingen?’ Deelvragen onderzoek Welk self-concept hebben de vmbo-BB-leerlingen op Calvijn Meerpaal? Welke aspecten zijn volgens deze vmbo-BB-leerlingen zelf bepalend voor de ontwikkeling van een gezond self-concept met optimale eigenwaarde? Welke invloed heeft het onderwijs op CM volgens deze vmbo-BB-leerlingen, op die voor het self-concept bepalende aspecten?

Resultaten Scores CBSA Vmbo’ers in the picture >: Scoort hoger dan <: Scoort lager dan <<: Scoort veel lager dan 2: Leerjaar 2 (zo ook 3, 4) Cm: Scores CM NL: Scores normering CBSA

Resultaten interviews en foto’s w. b Resultaten interviews en foto’s w.b. invloed eigenwaarde Vmbo’ers in the picture

Resultaten interviews w.b. invloed onderwijs Vmbo’ers in the picture Mening leerlingen wat betreft niveau van hun opleiding: 41% vindt het te makkelijk 17% vindt het te moeilijk 42% is tevreden Mening leerlingen wat betreft aspecten tevredenheid onderwijs CM: meer zelfstandigheid, vrijheid en uitdaging

Resultaten interviews w.b. invloed onderwijs Vmbo’ers in the picture Mening leerlingen wat betreft aspecten docentgedrag met positieve invloed: persoonlijke stimulerende aanpak door optimistische docenten, die duidelijke regels hanteren

Conclusie Vmbo’ers in the picture Minder uitval, meer begeleiding, meer duidelijkheid, Stimuleren inzet self-efficacy Meer keuze, zelfstandigheid: persoonswording CBSA standaard afnemen (CNRS, 2014) jongeren willen graag aan verwachtingen anderen voldoen (Van den Bulk, 2011)Wel met foto’s belangrijk: creatieve prestaties, goede stage, goede cijfers Interview: doorzettingsvermogen, behulpzaam zijn Schoolvaardigheden< NL Fysieke verschijning < NL Sociale acceptatie < NL Hechte vriendschap << NL Eigenwaarde << NL Totale Self-concept lager Moeite positieve kenmerken van zichzelf op te noemen 2e jaar moet versterkt bovenbouw ruimte persoonswording Self-efficacy niet benut Docenten grote rol op EW en SC

Conclusie Vmbo’ers in the picture Gevoel van Eigenwaarde leerlingen CM /norm NL

Adviezen voor de praktijk Vmbo’ers in the picture Onderwijsomgeving volgens voorkeur leerlingen: persoonlijke stimulerende omgeving waarin duidelijke regels gehanteerd worden door docenten met een optimistische houding. Mentorbegeleiding 2e jaar versterken, meer duidelijkheid lange termijn effecten gedrag 2e jaar, voorlichting 4e jaars leerlingen aan 2e jaars. Invoeren onderwijsvormen die ruimte bieden voor persoonlijke leervoorkeuren, keuzes en zelfstandigheid. Vervolg voor vak op hoger niveau. Ruimte scheppen voor persoonswording (Biesta, 2014). Jaarlijkse CBSA afname invoeren, Excelformulier benutten, verschil in aanpak leerlingen met zeer hoge of zeer lage eigenwaarde.

Discussie Vmbo’ers in the picture Zijn docenten verwachtingen ten opzichte van meisjes anders dan ten opzichte van jongens is de vraag die gerezen is. (Ook bij rekenen.) Onderzoek naar verschillen meisjes en jongens (rekenen). Onderzoek naar effecten bij onze leerlingen op het mbo. Module ‘docentverwachtingen’ op de Calvijn Meerpaal Academy.

Vragen? Vmbo’ers in the picture Bedankt voor het luisteren. Zijn er nog vragen?