VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Deel 2 van de presentatie
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Leerkansen voor alle leerlingen
DPB Fysica Gent.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Kwesties rond ict verbonden
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Op school en in de scholengemeenschap
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
De school in Europa - Europa in de school
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Titel samenkomst 14 januari 2016
Vaco’s
Taalscreening fase 2: opvolging
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Experten in de derde graad Proefproject
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Sleutels, codes en aanwijzingen
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het succes van de taalbewuste docent
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Bijeenkomsten vakdidactiek
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
nieuwe leerplannen DKO
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013

Welkom (nieuwe) coördinatoren  Communiceren met collega’s over het vak: informeren, gegevens verzamelen, pijnpunten bediscussiëren,…  Voorzitten van vakvergaderingen (aantal/jaar?).  Met de collega’s werken aan een visie op MAVO en PAV  Coördineren en bewaken van het aanbod aan leerinhouden (thema’s) en de vakdidactische inbreng en opbouw van de leerlijnen.

Welkom (nieuwe) coördinatoren  Collega’s ondersteunen en coachen bij het uitvoeren van acties.  Informeel overleg tussen collega’s bevorderen.  Gegevens verzamelen die het vak rijker maken (vakinhoud, vakdidactiek en klasmanagement en uitbouw van degelijke documentatie)  Actief meedenken rond remediëring, differentiëren met aandacht voor de talenten van leerlingen.

Welkom (nieuwe) coördinatoren  Zorgen voor informatiedoorstroming naar alle collega’s (elk jaar opnieuw met bijzondere aandacht voor de nieuwe collega’s).  Actief zoeken naar externe hulp voor professionalisering, nascholingsbeleid mee uittekenen.  Communiceren van noden, zorgen en wensen van de vakgroep t.a.v. de directie.

Profiel van een vakgroepcoördinator  Een aantal jaren beroepservaring in de klas  Gewaardeerd in het team omwille van deskundigheid  Toegankelijk en vlot in omgang  Specifieke deskundigheid en/of sterke interesse in PAV  Open voor vernieuwing, constructief kritisch, positief zoekend naar verbetering  Positief ingesteld t.a.v. directie, lkn en lln, hoge verwachtingen op de 3 niveaus.

Wat hebben we geleerd uit… de doorlichtingsverslagen/ klasbezoeken: -> zie apart werkblad in bijlage.

Wat hebben we geleerd uit… Samengevat: Hecht belang aan voldoende goed didactisch materiaal Bouw leerlijnen uit in thema’s die voor de leerlingen van belang zijn Voorzie de thema’s van functionele taal- en rekenvaardigheden Vertrek vanuit het leerplan en de leerplandoelen met nadruk op vaardigheden i.p.v. op kennis Zorg voor een transparante evaluatie die dit alles aftoets met voor de leerlingen gekende critetia

Een voorbeeld  Op zoek naar een vakantiejob – zie aparte ppt

Taalontwikkelend lesgeven  Fragment DVD Taalontwikkelend lesgeven (PAV-les) -> DVD bevindt zich bij de directie in bijna elke school.  Bijlagen:  Kijkwijzer Taalontwikkelend lesgeven  Kijken met de geletterdheidsbril  Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs  Op weg naar Taalontwikkelend lesgeven

Aangeboden materiaal  Kies wat je inspireert, hoe zou je het materiaal gebruiken? Mijn Vitality Box Koop slim, koop afvalarm Het etiket: geen geheimtaal Reizen in Europa Bombybook Voeding en milieu Kalender groenten en fruit …

Blik op de toekomst  PAV-dag op 8 mei 2014 te Mechelen  Wetenschappen in PAV i.s.m. collega-vakbegeleider natuurwetenschappen Gerrit Schuermans op dinsdagnamiddag 20 mei 2014  Aandacht voor WO I i.s.m. collega-vakbegeleider geschiedenis Tom De Paepe op maandagnamiddag 28 april 2014

Blik op de toekomst  Aandacht voor basis didactiek taal/ wiskunde en doelen voor taal en wiskunde in de eerste graad in de B-stroom  Overleg met collega-vakbegeleider voor MVT  Aandacht voor grote thema’s uit belangrijke levensdomeinen via samenwerking, uitwisseling en intervisie

Jullie vragen, wensen, bedenkingen

Op zoek naar meer info?  Diocesane Mededelingen  