Panamarenko en Da Vinci

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
En…geniet je een beetje van je reis?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
Kunstproject groep 8.
“Zonder taal geen verhaal” .
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Binden en verbinden van mensen of personeel…
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Workshop OGW in de klas..
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Greet Magneet, uitvindster en wetenschapster.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
NOS-Journaal Kijk een week lang het NOS Journaal.
Bloemenweelde.
Voor een lieve vriend of vriendin
Kenmerk 18 De Renaissance Les 2: Leonardo da Vinci
Gemaakt door: Denise Nicole Max
Klik met de muis.
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
Kunst.
(E. Hartkamp) muziekpresentatie 4170 Ik droom van jou, de hele nacht de liefde heeft mij totaal in zijn macht het geeft me steeds zo'n raar gevoel al.
VRIENDSCHAP maria maria.
Naïeve kunst.
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
Onze identiteit in Christus
7 aandachtspunten Volgens L. Da Vinci
De man die Jezus wilde zien Over Zacheüs geen twijfel mogelijk: FOUT! Rijke hoofdtollenaar – de oppergraaier dus… Toch een leegte, een gemis,
Met zijn tranen zoekt Jezus jouw hart
Annemieke de Goede Robin van wees Samya ghilane Jippe schut
Ouder worden! grapjes-cs.
CanDo Coaching.
Oefentoets Kunstgeschiedenis H9 t/m 11
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
OVER ONS KIJKEN Geef kansarmen een kans Luk Vermeulen.
Als de jeugd moe is zijn ze aan vakantie toe.
Jij, God en je kind.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Duits Presentatie Jesse Hogerheijde 4G.
Nieuwland,Schiedam Visuals wijkbranding. Wat is jouw favoriete plek in de regio?Wat betekent die plek voor jou en welke waarden vertegenwoordigt die plek.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Panamarenko 5 februari 1940.
Panamarenko 5 februari 1940.
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Jezus leert ons: Bidden vindt plaats in de intimiteit van je relatie met God.
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Cultuur in de klas. Les 2   PREZI PREZI  Leg je hoofd op de bank en sluit je ogen. We gaan het rustig maken met een muziekje. Maak het rustig.
Cirque du Soleil (2. Culturele activiteiten). Wat + waar ? Wat? Cirque du Soleil is een wereldwijd optredend samenwerkingsverband van groepen artiesten.
NatuurKunstPark Lelystad kunstwerken, 12 kunstenaars, 12 thema’s.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Renaissance De wedergeboorte.
Kenmerk 18 De Renaissance Les 40: Leonardo da Vinci.
3. Goed gezien! Ik had dit zelf niet opgemerkt.
Introductie Zorg & Technologie
Hoe armer je bent, hoe vaker je wind tegen hebt..
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
KATAPULT Welke belangrijke technologische ontwikkelingen
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Political Communication & Journalism
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
SEL Les 2: normen en waarden.
Wereldkunst: kijken en vergelijken
Transcript van de presentatie:

Panamarenko en Da Vinci Kunst en wetenschap Panamarenko en Da Vinci

Relatie tussen kunst en wetenschap Een kunstenaar en een wetenschapper = beiden nieuwsgierig voor wat er in de wereld gebeurt creativiteit en vindingrijkheid verslag = persoonlijk (mening)

Verschil tussen kunst en wetenschap geen feiten feiten meeslepen door gevoelens en mening emoties zoveel mogelijk uitschakelen subjectief objectief = kunstwerk = onderzoek

Stelling 1 Het doel van een wetenschapper is om iets nieuw te ontdekken. Stelling 2 Het doel van een wetenschapper is om iets te verbeteren.

Stelling 3 De verbetering van een wetenschapper is een verbetering voor de wereld. Stelling 4 Kunst heeft geen doel.

Een kunstenaar wil iets verbeteren. Stelling 5 Een kunstenaar wil iets verbeteren. Stelling 6 Kunst is er om de wereld mooier te maken, om de mensen kritisch te leren kijken naar de kunstwerken, om de fantasie van de mensen op te wekken.

Waarom vind je het goed/slecht dat er kunst is in de wereld? Vraag 1 Waarom is er kunst? Vraag 2 Waarom vind je het goed/slecht dat er kunst is in de wereld?

Wat betekent kunst voor jou? Vraag 3 Wat betekent kunst voor jou? Vraag 4 Welke waarde heeft kunst voor jullie? (Vinden jullie het belangrijk dat er kunst is?)

Panamarenko Da Vinci = KUNSTENAAR = WETENSCHAPPER Er schuilt poëzie in wat hij maakt. = KUNSTENAAR Da Vinci Zijn werkstukken echt laten vliegen. = WETENSCHAPPER

Vliegmachine Panamarenko

Vleugels Panamarenko Da Vinci

Besluit Kunst en wetenschap kunnen op elkaar lijken en hebben een gelijkaardig doel, maar ze verschillen toch ook hard: De manier waarop ze een doel willen bereiken, de inspiratie...