PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Het werken met portfolio
Een project van de Korengroep
Voortgangsgesprek fase 1
Stagecoördinatie op De Rank
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Praktijkervaring en reflectie
Werkplezier; werkdruk de baas?!
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
Toekomstgericht onderwijs
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leer kracht Workshop over competenties van
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Loopbaancompetenties
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Van startbekwaam naar …..
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Toekomstgericht personeelsbeleid
PABO 4 TMS BCDE model.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Personeelsbeleid Sirius
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Van Eiland naar wijland
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1

PLG Begeleiding Beginnende Leraren Kernleden: Angela van Kleef SCO Delft e.o. Ellen Kuijvenhoven PCPO Westland Atie de Waard PCPO Westland Leontine van Schie Inholland 2 e ring: Willy Benne PCPO Westland Sheila Deville SCO Delft e.o. Barend van MaanenInholland Annesta van EgmondInholland Eric PoldnerInholland Joyce ScheltensInholland 2

Uitkomsten literatuuronderzoek In de praktijk slechts 3 % van de starters daadwerkelijk vermindering van taakomvang Een kwart van de pas afgestudeerden: geen enkele vorm van begeleiding 3

Uitkomsten literatuuronderzoek 60% problemen bij uitvoering lessen: op het gebied van klassenmanagement houden van orde geven van instructie rekening houden met verschillen Ruim 60% vindt contact met ouders en het voeren van gesprekken met ouders moeilijk. 4

Vragenlijst beginnende leraren en invallers SCO Delft e.o. en PCPO Westland Welke problemen ervaren onze beginnende leraren en invallers in het primaire proces? Maak in groepjes van drie een top 3 van de competenties / vaardigheden die zij als meest lastig ervaren. 5

Wat geven onze beginnende leraren en invallers aan? 1.Inspelen op leerproblemen 84% 2. Omgaan met diversiteit (pedagogisch) 78,9% 3. Differentiatie: in kunnen spelen op verschillen t.a.v. begeleiden en aanbieden van materiaal 71% 6

Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De werksituatie is zo ingericht dat werken en leren tegelijkertijd plaats kunnen vinden 7

Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De werksituatie is zo ingericht dat werken en leren tegelijkertijd plaats kunnen vinden Ja76% Nee24 % 8

Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De organisatie erkent het feit dat ontwikkeling tijd nodig heeft 9

Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling De organisatie erkent het feit dat ontwikkeling tijd nodig heeft Ja90% Nee10 % 10

Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling Er wordt tijd vrijgemaakt voor mijn ontwikkeling 11

Kenmerken schoolorganisatie in relatie tot de professionele ontwikkeling Er wordt tijd vrijgemaakt voor mijn ontwikkeling Ja73% Nee27 % 12

Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Begeleiding vindt structureel plaats 13

Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Begeleiding vindt structureel plaats Ja30% Nee70 % 14

Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Een deel van de begeleiding is gericht op werkdruk 15

Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en -cultuur Een deel van de begeleiding is gericht op werkdruk Ja22% Nee 78% 16

Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en –cultuur Ik mag fouten maken 17

Kenmerken van een positieve ondersteuningsstructuur en –cultuur Ik mag fouten maken Ja96% Nee4 % 18

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Barend van Maanen 19

Het vervolg…… Inrichting van inductieprogramma beginnende leraren op basis van eigen onderzoek en literatuuronderzoek. -> fase van startbekwaam naar basisbekwaam -> max. 3 jaar ervaring Implementeren van inductieprogramma in de scholen. Verdere professionalisering begeleiding m.b.v. beelden in pabo curriculum en in de praktijk. Formuleren kwaliteitseisen begeleiders/ coaches beginnende leraren. Scholing coaches beginnende leraren. 20